A mobilban bízhat a hirdetési piac

Az idén 505 milliárd dolláros hirdetési bevételt remélhetnek a médiatulajdonosok a MAGNA új előrejelzése szerint, ami 3,7 százalékos növekedést jelentene 2016-hoz képest. A digitális platformok előretörése megállíthatatlan, különösen a mobilhirdetések hoznak majd sok pénzt, ebben az évben első alkalommal több mint 100 milliárd dollárt. A legnagyobb piacok közül Indiában és Oroszországban számolnak gyors növekedéssel a MAGNA szakemberei, míg a földrajzi régiók közül Közép- és Kelet-Európa teljesíthet nagyon jól.

 

A MAGNA erre az évre szóló friss elemzésében megjegyzi, hogy az idei prognosztizált növekedés jócskán elmarad a tavalyi bővüléstől – 2016-ban az előző évhez képest 5,9 százalékos volt a fejlődés -, azonban ebben meghatározó szerepet játszik, hogy idén nem számíthat a piac az olimpia, illetve a labdarúgó EB pozitív hatására, ahogy az Egyesült Államokban sem tartanak elnökválasztást.

 

Ha már USA, ott tavaly elégedettek lehettek a médiatulajdonosok a reklámbevétellel, 7,7 százalékos volt ugyanis éves összevetésben a fejlődés. Ehhez képest az idei év valószínűleg komoly megrázkódtatást hoz majd, a MAGNA prognózisa szerint ugyanis 185 milliárd dollár körül alakulhat az amerikai reklámbevétel, ami mindössze 1,6 százalékkal múlja felül a tavalyit.

 

A leggyorsabb növekedéssel a 20 legnagyobb piac közül India büszkélkedhet majd, ahol 12 százalékos bővülést várnak idén a múlt évhez képest. Oroszországban 10 százalékos, míg Kína és Spanyolország egyaránt 7 százalékos fejlődést mutathat fel. A MAGNA elemzése szerint egyébként a vizsgált 70 piacból 67 esetében növekvő reklámbevételt hoz az idei év.

 

A földrajzi régiók közül Közép- és Kelet-Európa teljesít majd legjobban, itt 7,2 százalékos fejlődés várható éves összevetésben. Latin-Amerikában 5,9, az Ázsia/Óceánia régióban pedig 5,6 százalékos lehet a bővülés, Nyugat-Európában ugyanakkor mindössze 2,8 százalékos fejlődést várnak.

 

Az online hirdetési piac 14 százalékkal nő idén az előrejelzés szerint, és eléri a 204 milliárd dollárt. A mobilplatform lesz 2017-ben a meghatározó, részesedése 54 százalék körül alakulhat, 110 milliárd dollárt költenek el mobilos hirdetésekre ebben az évben.