A vendéglátóipar újraindulásának segítését tartják a legfontosabbnak a sör- és üdítőital-gyártók. Bár a korlátozások nagy kiesést jelentettek a szektornak, nyáron még felpöröghet a forgalom.
A horecaszektor (szállodák, éttermek, kávéházak) tavaszi leállása a magyar sörgyárak termelésének 30, a kisüzemi termelés 90 százalékát érintette. Ezt a kiskereskedelem csak részben tudta átvenni. „A kisüzemek közvetlen értékesítéssel, a sörgyárak pedig a termékszerkezetük váltásával tudták valamelyest, közel harmadával csökkenteni a veszteségeiket” – mondta el Salamon Zsófia, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) titkára.
A járvány komoly kiesést jelentett a hazai üdítőital-gyártóknak is. „Amíg az első negyedév forgalma 2-3 százalékkal haladta meg 2019 első negyedévének a forgalmát, addig áprilisban 30-40 százalékkal esett vissza az értékesítés volumene úgy, hogy a horecaértékesítés nullára csökkent” – mondta el Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (Magyüsz) titkára. A szektorban a forgalom körülbelül 80 százalékát a kereskedelemben történő értékesítés, 20 százalékát pedig a horeca adja.
A járványügyi korlátozások miatt az év eddigi szakaszában a tavalyihoz képest a felére esett vissza Coca-Cola vendéglátóipari értékesítése. Több mint 8200 étterem, gyorsétterem, büfé, bár, szálloda, panzió két hónapig egyetlen palack üdítőt sem rendelt a vendégek hiánya miatt. A korlátozások ideje alatt az úgynevezett azonnali fogyasztásra vásárolt termékeket értékesítő, hazai Coca-Cola-partnerek mintegy háromnegyedénél gyakorlatilag megállt a fogyasztás, ez a szegmens a vállalat értékesítésének mintegy ötödét teszi ki.
Segítő akciók
„Számos partnerünknél láttuk az elmúlt hetekben, hogy milyen súlyos veszteséggel járt a koronavírus miatti zárvatartás. Ebben az időszakban a fel nem használt sörök visszavásárlásával és szakmai tanácsadással igyekeztünk segíteni nekik. Most, a sikeres újranyitás érdekében úgy látjuk, hogy tájékoztató kiadványaink és szakértőink segítsége mellett az ingyen sör felajánlásával segíthetjük őket leginkább abban, hogy mihamarabb visszanyerjék a fogyasztóikat. Ezért a Dreher országszerte háromezer újranyitó vendéglátóhelyet összesen 300 ezer ingyen pohár sörrel kész támogatni. Emellett ingyen biztosítjuk a sörcsapok szakszerű használatához szükséges tanácsadást és műszaki támogatást, valamint a vendégtérben elhelyezhető Covid–19 információs plakátokat” – mondta el Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője.
Az üdítőital-gyártók is a vendéglátás beindítását látják a legfontosabbnak, számos akcióval támogatják a szektort. A Coca-Cola első körben úgy segítette a vendéglátóhelyek és a vendégeik egymásra találását, hogy június 19-én ajándék üdítőitallal várták a kezdeményezésben részt vevő partnereik bárjaiban, kávézóiban a fogyasztókat. „Így közel 50 millió forint értékben, több mint 100 ezer palack Coca-Colával ünnepelte meg az ország a nyár érkeztét és kedvenc vendéglátósát, Magyarország-szerte közel 350 helyen” – mondta el Kerekes Péter, a Coca-Cola magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója.
A Sió-Eckes a vendéglátóhelyeknek szinte kizárólag nagykereskedőkön keresztül értékesít, akiket többféle módon is támogat. Egyrészt a bizonyos feltételeknek megfelelő partnereik számára átmenetileg könnyítették a fizetési kondíciókat, másrészt a speciálisan a horecaszektor számára értékesített, nagy kiszerelésű BiB (bag-in-box) termékeiknél kompenzációt ajánlottak fel a Covid–19 által leginkább terhelt időszakban. „Véleményünk szerint a piaci szereplők működésének fenntartása, ezen keresztül pedig a fogyasztók ellátása kizárólag közös felelősségvállalással tartható fenn, amelyet a lehetőségeinkhez mérten igyekeztünk maximálisan szem előtt tartani az idén tavasszal is” – mondta el Bognár Emese, a Sió-Eckes kommunikációs és médiamenedzsere.
Nyári remények
„A 2020-as szezont meghatározza, hogy bár a járvány egyre inkább visszaszorul, még nincs vége. Sok a bizonytalanság, de az év második felét várhatóan fokozatosan növekedő, a tavalyi évhez képest enyhébb kereslet jellemzi majd. Arra számítunk, hogy a kiskereskedelmi értékesítésben megjelent enyhe növekedés eltűnik, és ez a többlet a horecaszegmensbe vándorol vissza” – mondta el Szabó Ibolya. A Dreher három évvel ezelőtt megkezdett prémiumizálási stratégiáját folytatva az idén is több új ízzel rukkolt elő, ilyen az alkoholmentes vörös sör, a hatféle komlót tartalmazó Dreher IPA, az alkoholmentes Kozel és a Dreher 24 nyarat idéző, meggy-szeder ízű variánsa.
„A járvány miatt ez idáig realizált kiesést ebben az évben már nem tudjuk pótolni, így az idei forgalom biztosan alacsonyabb lesz, mint a tavalyi. Reményeink szerint a nyári értékesítést a járvány már nem csökkenti jelentősen, de nagyban befolyásolja az időjárás alakulása. A szezon – a szokásosnál esősebb június miatt – nem kezdődik jól ebből a szempontból. És van még egy fontos bizonytalansági tényező: ha a járvány ismét megjelenik Magyarországon, az újra forgalom-visszaesést okozhat az elmúlt évhez képest” – mutatott rá Bikfalvi Istvánné.
Bognár Emese a jelenlegi trendek alapján úgy látja, hogy – bár a vásárlói magatartásban jelentős változásokat tapasztal –megkezdődött a kereskedelmi értékesítés lassú visszarendeződése. „Úgy véljük, hogy a belföldi turizmus fokozatosan visszarendeződik, így a frekventált vidéki célpontokon – elsősorban a Balatonon – történő impulze fejlesztés is kiemelt fontosságú lesz nyáron” – mondta el a Sió-Eckes menedzsere.
Kalocsai Magdolna
(Cikkünk teljes terjedelmében elolvasható a Marketing&Media legújabb számában)