- Hirdetés -

Amerika és Ázsia is lenyomta Európát az 5G előfizetések számában

|

- Hirdetés -

Az Ericsson friss tanulmánya szerint 2021 folyamán 2,5-szeresére nő, és eléri az 580 milliót az 5G előfizetések száma. A mobilhálózatok legújabb generációja ezzel továbbra is jól halad, hogy a 4G-nél jóval gyorsabban terjedjen el. Azonban a fejlődés egyenlőtlen, míg Európa lemaradt az 5G kiépítésében, addig az éllovas országok – Kína, az Egyesült Államok, Dél-Korea, Japán és az Öböl-menti államok – egyre nagyobb előnybe kerülnek. A mobilkommunikációs trendek legátfogóbb tanulmánya, az Ericsson Mobility Report új kiadásából az is kiderül, hogy az MI nemcsak haszonélvezője az 5G terjedésének, de katalizátora is. Számos szolgáltató már most beveti a gépi tanulást annak érdekében, hogy a felhasználók energiatakarékosabb módon gyorsabb és stabilabb hálózati kapcsolathoz juthassanak.

Naponta egymillióval nő a világban az 5G előfizetések száma, így az év végére a 2020 végi 220 millió után már 580 millió felhasználó csatlakozhat a legújabb generációs mobilhálózatra – derül ki az Ericsson Mobility Report legfrissebb kiadásából. A világjárvány dacára az 5G jóval gyorsabb ütemben terjed, mint korábban a ma uralkodó 4G technológia. Ha így haladunk, továbbra is várhatóan 2 teljes évvel hamarabb lépi át majd a bűvös egymilliárdos felhasználói számot ez a technológia, mint elődje.

Európa lemaradásban, pedig nagy a gazdasági potenciál

Az 5G elterjedésének üteme nem egyenletesen oszlik meg a világban. A legtöbb 5G előfizetés Ázsiában van (190 millió), ebből csak Kínában 173 millió, de Dél-Koreában és Japánban is dinamikus a növekedés. Ugyanígy Észak-Amerikában, azon belül is leginkább az Egyesült Államokban, ahol 14 millió 5G előfizetőt számoltak 2020 végén. Európában ezzel szemben – elsősorban a több országban is elhalasztott frekvenciatender döntések miatt – a teljes kontinensen mindössze 8 millió 5G előfizetésről tudunk, és a növekedés üteme is lassabb. Az 5G aránya az összes előfizetésen belül itt mindössze 1%, amiben nemcsak Kelet-Ázsia (9%) és Észak-Amerika (4%), hanem az Öböl-menti államok (2%) is előrébb járnak.

161 milliárd eurótól eshet el a kontinens; Magyarországon 2,3 milliárd euró lenne az 5G hatása

Európa számára azért is lenne fontos az 5G hálózatok mielőbbi kiépülése, mert a technológia a következő években 23 milliárd eurós befektetés ellenében 161 milliárd euró hozzáadott értékkel gazdagíthatná a kontinenst az okos ipar, az okos városok, a precíziós mezőgazdaság vagy éppen a hálózatba kapcsolt közlekedési eszközök révén. Az 5G potenciális hasznait az Analysys Mason kutatócég az Ericsson megrendelésére készített tanulmányban számszerűsítette. Ebből az is kiderült, hogy az új generációs hálózat a magyar gazdasághoz nettó 2,3 milliárd euróval (több mint 800 milliárd forinttal) járulhat hozzá.

„Az Ericsson Mobility Report immár huszadik kiadásából egyértelműen látszik, hogy az 5G kiépítése új szakaszba lépett, és gőzerővel zajlik az olyan úttörő piacokon, mint Kína, az Egyesült Államok és Dél-Korea. A vállalatoknak és az országoknak is kulcsfontosságú, hogy a világjárvány utáni korszakban magasabb fokozatba kapcsoljon a digitalizáció, és ebben az 5G kritikus szerepet játszhat, ahogy az MI-re épülő megoldások is. A következő rövid időszakban az is eldől majd, hogy kik lesznek az éllovasok és kik maradhatnak le hosszabbtávon is” – mondta el Jakab Roland, az Ericsson regionális igazgatója.

Mesterséges intelligencia: nem jövő, hanem jelen

Az ipari, közlekedési és mezőgazdasági alkalmazások jelentős részében az 5G szenzorokon gyűjtött hatalmas mennyiségű adatból az MI segítségével gazdasági előnyt lehet faragni. Az Ericsson Mobility Report legfrissebb kiadásából azonban az is kiderül, hogy az MI nemcsak felhasználója az 5G terjedésének, de katalizátora is annak. A gépi tanulás gyorsabbá, megbízhatóbbá és hatékonyabbá teszi a hálózatokat, és erre már számos konkrét példa is van az Ericsson által kiépített hálózatokon.

· A MásMovil nevű spanyol szolgáltató a gépi tanulás egyik módját, a megerősítéses tanulást alkalmazta. Algoritmusuk néhány hét alatt „megtanulta”, hogyan lehet a bázisállomások antennáinak dőlésszögének és teljesítményének finomhangolásával úgy optimalizálni a hálózatot, hogy még több felhasználó számára még nagyobb sávszélesség váljon elérhetővé a zsúfolt Malagában, csúcsidőben is.

· A SwissCom a svájci Ticino kantonban MI megoldást használva elérte, hogy 20 százalékkal kisebb teljesítménnyel fedjen le egy területet, miközben növelni tudta az átmenő adatforgalmat is.

· Az Ericsson szakembereinek a hálózatok kiépítése során előre kell látniuk, mekkora lesz a beltéri és kültéri felhasználók aránya egy adott mobilcellában. Ez különösen fontos az 5G hálózatok kiépítése során, hiszen a rádióhullámok nagyobb eséllyel „akadnak” el a falakban és tereptárgyakban. A korábban jellemző durvább becslések után most tanuló algoritmus ad pontosabb előrejelzést a beltéri használók arányára, így jobban optimalizálható a hálózat.

Mennyit mobilizunk átlagosan havonta?

2020 és 2021 első negyedéve között a mobilhálózatok által lebonyolított adatforgalom közel másfélszeresére növekedett, és elérte a 66 exabájtot (71 milliárd gigabájtot). Ennek nagy része okostelefonon zajlott. Egy globális átlagfelhasználó havonta 10 gigabájtot netezik, de ebben is nagy regionális különbségek figyelhetők meg. Míg az Öböl-menti államokban több mint 18, Indiában pedig több mint 14 gigabájtot interneteznek a mobilozók, addig Közép- és Kelet-Európában „csak” 7,2 gigabájtot. Ezek a számok az 5G terjedésével várhatóan tovább nőnek majd. Öt éven belül az adatforgalom fele a széles sávszélesség mellett alacsony válaszidőt kínáló új hálózatokon folyik majd át. Jelenleg több mint háromszáz 5G-képes okostelefon kapható már.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A médiaipart is elérik a kiberbiztonsági fenyegetések

A kiberbiztonsági vállalat új jelentése szerint a médiatartalom előállítását és terjesztését támogató, kulcsfontosságú szolgáltatók közel harmadát fenyegetik biztonsági kockázatok a nyilvánosan hozzáférhető felületeik sebezhetősége miatt.A médiaipar ökoszisztémája az egyik legösszetettebb, ami komoly kihívást jelent...

Megvan, mikor indul a TV2 legújabb realityje

Már csak néhány nap, és kezdetét veszi 8 vakmerő sztárpáros életének talán egyik legnagyobb közös kalandja, a Párharc! Küzdelem az idővel és a többi párral, óriási felismerések a saját határaikat illetően, olyan szituációk, amelyek...

Új korszakba lépett az e-kereskedelem

A Publicis Groupe Hungary CEO-ja, Sásdi Helga által társvezetett, a cseh, magyar és lengyel szakértői központokat egyesítő, 600 fős regionális Publicis Le Pont lengyelországi központja nemrégiben egyedülálló iparági vitát rendezett az e-kereskedelem jövőjéről. Az...

Magyar PR-szakember az ICCO felsővezetésében

A Magyar PR Szövetség 2016 óta tagja a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetségének (ICCO), amely szeptember végén jelentette be tisztújítását. Az operatív bizottság (Executive Committee) tagjai közé először került magyar PR-szakember. Az ICCO tagság révén...

Indul a harc a budapesti albérletpiacon

Rekordmértékű 26 százalékra nyílt az árolló szeptemberben a keresleti és kínálati bérleti díjak között a budapesti albérletpiacon – derül ki a Rentingo.com legfrissebb albérletpiaci elemzéséből. Míg a bérbeadók átlagosan 4,5 százalékkal emelték a bérleti...

Még egészségesebbek lesznek a Lidl termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként elkötelezett az egészséges táplálkozás előmozdítása iránt, ezt mutatja 2019-ben tett vállalása is, mely szerint saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal csökkenti a hozzáadott só- és cukortartalmat. Az optimalizálási...

Pénztárcabarát választékkal újított a Kifli.hu

A webáruház új, egységesített menüpontot hozott létre azoknak a termékeknek, amik segíthetnek a spórolásban.Klekner Péter hírlevélben tájékoztatta a webáruház vásárlóit: "Örömmel jelentem be, hogy figyelembe véve a vásárlóinktól kapott visszajelzéseket, a piac és a...

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Rengeteg programot kínál a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A múzeumi fenntarthatóságot állítja a középpontba a 17. Múzeumok Őszi Fesztiválja, amely keddtől csaknem 40 fővárosi és 80 vidéki múzeum részvételével mintegy másfél hónapon át országszerte több mint 500 programot kínál a látogatóknak. A fesztivál...

Mégis összejöhet a nagy Twitter üzlet

Elon Musk mégis megvásárolná a Twitter közösségi médiavállalatot, az eredeti 44 milliárd doláros vételáron, ha az eladó eltekint a peres eljárástól. Az üzletember javaslatában feltételül szabta, hogy az üzlethez kapjon adósságfinanszírozást, valamint, hogy a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Online játékkal nyert díjat a Néprajzi Múzeum

A Keep calm! Türelemüvegek elnevezésű online játék a 20. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón különdíjban részesült. Az ICOM Magyarország Múzeumpedagógiai Különdíj a múzeumi szakma rangos kitüntetése. Az online játékban a felhasználó megismerkedhet a Néprajzi Múzeum gyűjteményében...

A médiaipart is elérik a kiberbiztonsági fenyegetések

A kiberbiztonsági vállalat új jelentése szerint a médiatartalom előállítását és terjesztését támogató, kulcsfontosságú szolgáltatók közel harmadát fenyegetik biztonsági kockázatok a nyilvánosan hozzáférhető felületeik sebezhetősége miatt.A médiaipar ökoszisztémája az egyik legösszetettebb, ami komoly kihívást jelent...

Megvan, mikor indul a TV2 legújabb realityje

Már csak néhány nap, és kezdetét veszi 8 vakmerő sztárpáros életének talán egyik legnagyobb közös kalandja, a Párharc! Küzdelem az idővel és a többi párral, óriási felismerések a saját határaikat illetően, olyan szituációk, amelyek...

Új korszakba lépett az e-kereskedelem

A Publicis Groupe Hungary CEO-ja, Sásdi Helga által társvezetett, a cseh, magyar és lengyel szakértői központokat egyesítő, 600 fős regionális Publicis Le Pont lengyelországi központja nemrégiben egyedülálló iparági vitát rendezett az e-kereskedelem jövőjéről. Az...

Magyar PR-szakember az ICCO felsővezetésében

A Magyar PR Szövetség 2016 óta tagja a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetségének (ICCO), amely szeptember végén jelentette be tisztújítását. Az operatív bizottság (Executive Committee) tagjai közé először került magyar PR-szakember. Az ICCO tagság révén...
- Hirdetés -

Don't Miss

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldített az IKEA

Az IKEA Magyarország ma bejelentette, hogy 60,1 százalékkal csökkentette a termelésből származó élelmiszer-pazarlást, amivel 353 311 étkezésnek megfelelő ételmennyiséget spórolt meg és 607 tonna szén-dioxid kibocsátást került el az elmúlt négy évben.A világszerte megtermelt...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....