- Hirdetés -

Amerika és Ázsia is lenyomta Európát az 5G előfizetések számában

|

- Hirdetés -

Az Ericsson friss tanulmánya szerint 2021 folyamán 2,5-szeresére nő, és eléri az 580 milliót az 5G előfizetések száma. A mobilhálózatok legújabb generációja ezzel továbbra is jól halad, hogy a 4G-nél jóval gyorsabban terjedjen el. Azonban a fejlődés egyenlőtlen, míg Európa lemaradt az 5G kiépítésében, addig az éllovas országok – Kína, az Egyesült Államok, Dél-Korea, Japán és az Öböl-menti államok – egyre nagyobb előnybe kerülnek. A mobilkommunikációs trendek legátfogóbb tanulmánya, az Ericsson Mobility Report új kiadásából az is kiderül, hogy az MI nemcsak haszonélvezője az 5G terjedésének, de katalizátora is. Számos szolgáltató már most beveti a gépi tanulást annak érdekében, hogy a felhasználók energiatakarékosabb módon gyorsabb és stabilabb hálózati kapcsolathoz juthassanak.

Naponta egymillióval nő a világban az 5G előfizetések száma, így az év végére a 2020 végi 220 millió után már 580 millió felhasználó csatlakozhat a legújabb generációs mobilhálózatra – derül ki az Ericsson Mobility Report legfrissebb kiadásából. A világjárvány dacára az 5G jóval gyorsabb ütemben terjed, mint korábban a ma uralkodó 4G technológia. Ha így haladunk, továbbra is várhatóan 2 teljes évvel hamarabb lépi át majd a bűvös egymilliárdos felhasználói számot ez a technológia, mint elődje.

Európa lemaradásban, pedig nagy a gazdasági potenciál

Az 5G elterjedésének üteme nem egyenletesen oszlik meg a világban. A legtöbb 5G előfizetés Ázsiában van (190 millió), ebből csak Kínában 173 millió, de Dél-Koreában és Japánban is dinamikus a növekedés. Ugyanígy Észak-Amerikában, azon belül is leginkább az Egyesült Államokban, ahol 14 millió 5G előfizetőt számoltak 2020 végén. Európában ezzel szemben – elsősorban a több országban is elhalasztott frekvenciatender döntések miatt – a teljes kontinensen mindössze 8 millió 5G előfizetésről tudunk, és a növekedés üteme is lassabb. Az 5G aránya az összes előfizetésen belül itt mindössze 1%, amiben nemcsak Kelet-Ázsia (9%) és Észak-Amerika (4%), hanem az Öböl-menti államok (2%) is előrébb járnak.

161 milliárd eurótól eshet el a kontinens; Magyarországon 2,3 milliárd euró lenne az 5G hatása

Európa számára azért is lenne fontos az 5G hálózatok mielőbbi kiépülése, mert a technológia a következő években 23 milliárd eurós befektetés ellenében 161 milliárd euró hozzáadott értékkel gazdagíthatná a kontinenst az okos ipar, az okos városok, a precíziós mezőgazdaság vagy éppen a hálózatba kapcsolt közlekedési eszközök révén. Az 5G potenciális hasznait az Analysys Mason kutatócég az Ericsson megrendelésére készített tanulmányban számszerűsítette. Ebből az is kiderült, hogy az új generációs hálózat a magyar gazdasághoz nettó 2,3 milliárd euróval (több mint 800 milliárd forinttal) járulhat hozzá.

„Az Ericsson Mobility Report immár huszadik kiadásából egyértelműen látszik, hogy az 5G kiépítése új szakaszba lépett, és gőzerővel zajlik az olyan úttörő piacokon, mint Kína, az Egyesült Államok és Dél-Korea. A vállalatoknak és az országoknak is kulcsfontosságú, hogy a világjárvány utáni korszakban magasabb fokozatba kapcsoljon a digitalizáció, és ebben az 5G kritikus szerepet játszhat, ahogy az MI-re épülő megoldások is. A következő rövid időszakban az is eldől majd, hogy kik lesznek az éllovasok és kik maradhatnak le hosszabbtávon is” – mondta el Jakab Roland, az Ericsson regionális igazgatója.

Mesterséges intelligencia: nem jövő, hanem jelen

Az ipari, közlekedési és mezőgazdasági alkalmazások jelentős részében az 5G szenzorokon gyűjtött hatalmas mennyiségű adatból az MI segítségével gazdasági előnyt lehet faragni. Az Ericsson Mobility Report legfrissebb kiadásából azonban az is kiderül, hogy az MI nemcsak felhasználója az 5G terjedésének, de katalizátora is annak. A gépi tanulás gyorsabbá, megbízhatóbbá és hatékonyabbá teszi a hálózatokat, és erre már számos konkrét példa is van az Ericsson által kiépített hálózatokon.

· A MásMovil nevű spanyol szolgáltató a gépi tanulás egyik módját, a megerősítéses tanulást alkalmazta. Algoritmusuk néhány hét alatt „megtanulta”, hogyan lehet a bázisállomások antennáinak dőlésszögének és teljesítményének finomhangolásával úgy optimalizálni a hálózatot, hogy még több felhasználó számára még nagyobb sávszélesség váljon elérhetővé a zsúfolt Malagában, csúcsidőben is.

· A SwissCom a svájci Ticino kantonban MI megoldást használva elérte, hogy 20 százalékkal kisebb teljesítménnyel fedjen le egy területet, miközben növelni tudta az átmenő adatforgalmat is.

· Az Ericsson szakembereinek a hálózatok kiépítése során előre kell látniuk, mekkora lesz a beltéri és kültéri felhasználók aránya egy adott mobilcellában. Ez különösen fontos az 5G hálózatok kiépítése során, hiszen a rádióhullámok nagyobb eséllyel „akadnak” el a falakban és tereptárgyakban. A korábban jellemző durvább becslések után most tanuló algoritmus ad pontosabb előrejelzést a beltéri használók arányára, így jobban optimalizálható a hálózat.

Mennyit mobilizunk átlagosan havonta?

2020 és 2021 első negyedéve között a mobilhálózatok által lebonyolított adatforgalom közel másfélszeresére növekedett, és elérte a 66 exabájtot (71 milliárd gigabájtot). Ennek nagy része okostelefonon zajlott. Egy globális átlagfelhasználó havonta 10 gigabájtot netezik, de ebben is nagy regionális különbségek figyelhetők meg. Míg az Öböl-menti államokban több mint 18, Indiában pedig több mint 14 gigabájtot interneteznek a mobilozók, addig Közép- és Kelet-Európában „csak” 7,2 gigabájtot. Ezek a számok az 5G terjedésével várhatóan tovább nőnek majd. Öt éven belül az adatforgalom fele a széles sávszélesség mellett alacsony válaszidőt kínáló új hálózatokon folyik majd át. Jelenleg több mint háromszáz 5G-képes okostelefon kapható már.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar okosotthon-megoldás hódít Kanadában

A Chameleon Smart Home Nyrt., a vezető magyar okosotthon-startup és az UpHome Canada Ltd. megállapodást kötött, amelyek keretében a kanadai vállalat kizárólagos jogot kapott a Chameleon Smart Home rendszereinek forgalmazására Kanadában és az észak-amerikai...

Hosszabbít a nyárnyitó fesztivál

A tervezettnél is hosszabb lesz, öt napig tart Magyarország legújabb fesztiválja, az Örvényesvölgy Fesztivál! A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program támogatásával megvalósuló, már eddig is izgalmas gyerekprogramokban bővelkedő eseménysorozatot a szervezők egy további...

Kiderült, mennyit költünk egészségügyre

A magyarok elsősorban az ellátáshoz való gyorsabb hozzájutás és a nagyobb odafigyelés miatt hajlandóak fizetni a magánorvosi ellátásért, ám érthető módon sokak számára jelent visszatartó erőt ezzel kapcsolatban, hogy nincs pénzük a fizetős ellátásra,...
Szerencsekerék Kasza Demcsák

A Szerencsekerék nyerte a hetet

Tovább erősödött a TV2, főként a hétköznap esti műsoraiknak köszönhetően. A heti műsoros toplista élén a Szerencsekerék végzett, az RTL-es produkciók közül A mi kis falunk vonzotta a legtöbb nézőt és ott volt az...

Gigamagazinnal ünnepel a Street Kitchen

Extra mellékletekkel, megújult magazindizájnnal és egy brutális nyereményjátékkal örvendeztetik meg az olvasókat.Tizedik születésnapját ünnepli a Street Kitchen, amelynek csapata az elmúlt egy évtizedben közel 9000 receptet és 7760 percnyi videós tartalmat készített a sütés-főzés...

A Well PR-ral újít a Gránit Pólus

Az ország több ikonikus ingatlanát üzemeltető Gránit Pólus csoport nemcsak arculatában, de teljes kommunikációjában is megújul. Ingatlanpiaci szerepén túl azzal is értéket kíván teremteni, hogy segít eligazodni a jövő társadalmi, környezeti és technológiai trendjeinek...

Új vezetővel erősít a Kulcs-Soft

2023. májusától Szabó Márton tölti be a magyar piac egyik jelentős szoftvercége, a KKV-k számára ügyviteli, könyvelési és bérszámfejtési szoftvermegoldásokra specializálódott Kulcs-Soft termékfejlesztési vezetői pozícióját. Márton neve összekapcsolódik a leglátogatottabb magyar fejlesztésű közösségi oldallal,...

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Idén Veszprém lesz a kiemelt helyszín a Múzeumok éjszakáján

Június 24-én, szombaton rendezik meg a Múzeumok éjszakáját, amelynek kiemelt helyszíne az idén Veszprém lesz. A tavalyihoz hasonlóan idén is több száz helyszínen több ezer programmal készülnek a múzeumok és kiállítóterek, koncertekkel, tárlatvezetésekkel, interaktív...

Messze még a streaming-láz vége

Bár a piac legnagyobb szolgáltatói már lassabban nőnek, egy friss előrejelzés szerint messze még a streaming-láz vége. A Digital TV Research prognózisa alapján az SVOD-előfizetések száma 2022 és 2028 között 400 millióval nő majd...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre több programmal csábít a balatoni fesztivál

A nyár kellős közepén, július 27-én másodszor indul el Zamárdiban a ZamJam fesztivál, amelynek kínálata mostanra sok-sok újdonsággal bővült. 20 helyszínen közel 100 programmal várja a látogatókat a teraszokon, utcákon és tereken, szárazföldön és...

Magyar okosotthon-megoldás hódít Kanadában

A Chameleon Smart Home Nyrt., a vezető magyar okosotthon-startup és az UpHome Canada Ltd. megállapodást kötött, amelyek keretében a kanadai vállalat kizárólagos jogot kapott a Chameleon Smart Home rendszereinek forgalmazására Kanadában és az észak-amerikai...

Hosszabbít a nyárnyitó fesztivál

A tervezettnél is hosszabb lesz, öt napig tart Magyarország legújabb fesztiválja, az Örvényesvölgy Fesztivál! A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program támogatásával megvalósuló, már eddig is izgalmas gyerekprogramokban bővelkedő eseménysorozatot a szervezők egy további...

Kiderült, mennyit költünk egészségügyre

A magyarok elsősorban az ellátáshoz való gyorsabb hozzájutás és a nagyobb odafigyelés miatt hajlandóak fizetni a magánorvosi ellátásért, ám érthető módon sokak számára jelent visszatartó erőt ezzel kapcsolatban, hogy nincs pénzük a fizetős ellátásra,...
Szerencsekerék Kasza Demcsák

A Szerencsekerék nyerte a hetet

Tovább erősödött a TV2, főként a hétköznap esti műsoraiknak köszönhetően. A heti műsoros toplista élén a Szerencsekerék végzett, az RTL-es produkciók közül A mi kis falunk vonzotta a legtöbb nézőt és ott volt az...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....