- Hirdetés -

Amikor jól működik a blockchain

|

- Hirdetés -

Az Egyesült Királyságban tavaly decemberben a Deloitte közreműködésével létrejött a VAKT, egy blockchain-alapú kereskedési platform, amely hatékonyabbá teszi az energiatermékek kereskedelmét, és amely már tizenkét globális vállalatból áll. A szervezet fő missziója az energiaszektor ügyleteinek blokkláncra migrálása, az energiaszektorban elterjedt papíralapú dokumentáció okos szerződésekre cserélése, az adatminőség javítása, a biztonság növelése és az elszámolások gyorsítása, ezáltal csökkentve a szektor szereplőinek költségeit.

Több kiemelt jelentőségű, az energetikai vállalatok működését alapvetően átalakító trend zajlik jelenleg a világban, amelyek már a közeljövőben jelentős kihívás elé állíthatják az energiaszektort. Ezen jelenségek közül a Deloitte három fő trendre hívja fel a figyelmet: a napelemek árának csökkenése, ipari konvergencia és a digitalizáció.

A napelemárak tartós csökkenésével létrejöttek a „prosumerek”

Habár a napelemek ára az elmúlt években is meglehetősen gyorsan csökkent, ez a tendencia várhatóan a jövőben is folytatódik. A fotovoltaika (PV) egyre jövedelmezőbbé válik, még Magyarországon is elfogadható profitot termelnek azok a háztartások, amelyek a házuk tetőzetére telepítenek fotovillamos berendezést. A napelemekkel villamos energiát állítanak elő, és a korábbi fogyasztásuk 30, 50 vagy akár 80 százalékát is meg tudják takarítani. Az így alkalmazott technológiai megoldás révén egyre több ügyfélből válik termelő is, azaz „prosumer”.

Ipari konvergencia

Pár évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt, hogy a „mérő mögötti” energiával kapcsolatos tevékenységek végzése a közműszolgáltatókon kívül más kezébe kerüljön. Az utóbbi időben azonban új versenytársak jelentek meg ebben az ágazatban is. A Google, az Apple és más óriásvállalatok jelenlétén túl már az autógyártók is beléptek az energetikai piacra és új termékeket, valamint szolgáltatásokat kínálnak az ügyfeleknek.

Digitalizáció

„A digitalizációval igazán látványos átalakulást akkor lehet elérni, ha cégeken átívelő, egymással összefüggő folyamatok újragondolását tűzzük ki célul. A létező technológiai megoldások (köztük a blokklánc) jelenleg is sokféle lehetőséget adnak az üzleti hatékonyság növelésére. A kihívást jelenleg a cégek közötti közös gondolkodás és együttműködés kialakítása, a közös érdekek megtalálása, a problémakör pontos definiálása és a szabályozói környezet átalakítása jelenti” – mondta Marton Károly, a Deloitte blockchain alapú üzleti megoldásokért felelős vezető menedzsere.

„Tapasztalataink szerint a legtöbb nagy ügyfelünknél folyamatban van valamilyen digitális átalakulási terv, és a digitalizációra több különböző szempontból tekintenek. A digitális átalakulás általában az új technológiák belső alkalmazását jelenti az elsődleges üzleti tevékenységet elősegítő rendszerek átalakításának céljából, ezért arra van igazán szükségük, hogy az új technológiák segítségével csökkentsék a költségeket” – tette hozzá Mező Csaba, a Deloitte Magyarország energiaszektorának vezetője.

Említésre méltó, formabontó kezdeményezés az iparágban a VAKT platform, amely egy olyan digitális tranzakciós platformmá kíván válni, amely világszerte átalakítaná az olajüzletágat. A VAKT egy immáron tizenkét globális vállalatból álló konzorcium: hat integrált energiaipari vállalat (Shell, BP, Equinor, Reliance Industries, Total, Chevron), három kereskedelmi cég (Koch, Gunvor, Mercuria) és három bank (Societe Generale, ING and ABN Amro) tagja.

A VAKT esetében egy teljes értéklánc szereplői, olajtársaságok, független energiakereskedők és bankok fogtak össze, hogy hatékonyabb, költségcsökkenést eredményező megoldást hozzanak létre az egymással összefüggő profittermelő folyamataikra, és amely egy nagyszerű példa arra, hogy a digitalizáció hogyan alakíthatja át a már meglévő iparágak szereplőinek egymás közötti és cégen belüli folyamatait. A rendszer megálmodóinak világos céljai voltak, azaz az informatikailag biztonságos, utólag nem megmásítható, teljes mértékben visszakövethető tranzakciók rögzítésére legyen alkalmas a szereplők között; a papír alapú dokumentáció minél nagyobb arányú kiküszöbölése, a felek közötti „egy igazság megteremtése” és így az adminisztráció hatékonyabbá tétéle; valamint a finanszírozás hatékonyabbá tétele a kockázatkezeléshez szükséges adatok közvetlen és transzparens elérésével.

A blokklánc, mint mögöttes technológia éppen a fenti célok támogatására alkalmas eszköz, a kialakított platform példája pedig segítheti a hazai energiaszektor szereplőit is a közös gondolkodásban.

„A VAKT esetében a Deloitte tanácsadói segítettek a piacra lépés stratégiájának kialakításában, az öko-rendszer fejlesztésében, a piaci működés támogatásában, valamint harmadik feleknek a platformon keresztül történő tranzakciókban. Büszkék vagyunk arra, hogy a Deloitte lehetőséget kapott rá, hogy a vezető globális vállalatok konzorciumával együtt dolgozzon annak érdekében, hogy áttörő innovációt hozzon létre egy ilyen méretű és jelentőségű iparágban” – tette hozzá Mező Csaba.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Nestlé Szerencs városának adja a Szerencsi védjegyet

A Nestlé Hungária Szerencs városnak adományozza a magyar háztartások egyik kedvencének számító Szerencsi kakaópor védjegyének tulajdonjogát – jelentették be a felek az erről szóló megállapodás hivatalos aláírásakor. A szerződés értelmében a több mint 90...

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...

Már az UniCreditnél is elérhető a Google Pay

Az UniCredit Bank az Apple Pay októberi bevezetése után november 30-tól a Google Pay-jel való fizetést is lehetővé teszi ügyfelei számára. Az alkalmazás segítségével – mely minden, a bank által kibocsátott lakossági és vállalati...

Érdemes komolyabban venni a TikTokot

A fiatalok közösségi oldala, ahol csak táncolnak és őrültködnek. Sokan még mindig ezt gondolják, ha felmerül a TikTok neve, pedig ez a social média platform már rég meghaladta ezt. Míg a TikTok korábban csupán 15-30...

Új főszerkesztő az Mfor.hu-nál

A mai naptól Csabai Károly tölti be az Mfor.hu és a Privátbankár.hu főszerkesztői posztját, a felelős szerkesztő pedig Székely Sarolta lett. A lapcsoporthoz tartozik az említett online hírportálok mellett a Piac&Profit online gazdasági portál és...

Közös hírszerkesztőséget hoz létre az EU

Az álhírek elleni küzdelem újabb lépéseként közös hírszerkesztőséget hoz létre Brüsszelben az Európai Unió 16 nemzeti hírügynökség bevonásával – írja beszámolójában a Népszava. Egyelőre két évre tervezik a munkát, amire 1,8 millió eurót biztosítanak....

Felpörgetett sorozatgyártás és dráguló reklámok

Jövőre több új sorozatot is bemutat az RTL Magyarország, és szinte minden olyan műsoruk újabb évaddal tér vissza, ami az idén jó nézettséget hozott. A Big Picture-ön kiderült, hogy 2022-ben új évad jön a...

Díjazták az etikus vállalatokat

Idén novemberben újabb 10 vállalat vette át az alapítók és az előző év nyerteseiből álló zsűritagok által odaítélt Üzleti Etikai Díjat. A 22. Üzleti Etikai Díjátadó Gála ünnepségen szép számmal jelen voltak az előző...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nehéz a dolguk a digitális térben működő cégeknek

A szolgáltatások digitális térbe helyezésével az ezen a területen tevékenykedő cégeknek egyre több versenyjogi és fogyasztóvédelmi szabályozásra kell ügyelniük – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A vállalatoknak ráadásul egyszerre...

A Nestlé Szerencs városának adja a Szerencsi védjegyet

A Nestlé Hungária Szerencs városnak adományozza a magyar háztartások egyik kedvencének számító Szerencsi kakaópor védjegyének tulajdonjogát – jelentették be a felek az erről szóló megállapodás hivatalos aláírásakor. A szerződés értelmében a több mint 90...

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Az élhetőbb bolygóért ötleteltek

A Kék Bolygó Alapítvány és a Design Terminal nagyvállalatokkal, köztük a BMW Group Magyarországgal karöltve összefogott, hogy a körforgásos gazdaság kihívásaira válaszokat adó startupokkal közösen tegyenek lépéseket az élhetőbb bolygóért. A tavalyi, nagysikerű, globális vízválság...

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

DATA