- Hirdetés -

Átalakulhat a versenyjog

|

- Hirdetés -

Teljesen átalakulhat a versenyjog alkalmazása is a COVID-19 vírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet miatt, ami rendkívüli jogrend bevezetését teszi lehetővé – hívja fel a figyelmet dr. Horváth András, a Baker McKenzie budapesti irodájának versenyjogi szakértője. A cégek ugyanakkor nem dönthetnek önkényesen.

Norvégiában két légitársaság együttműködése három hónapra mentességet kap a versenyjogi szabályok alól, hogy a légiközlekedés – mint társadalmi szempontból kritikus szolgáltatás – minimumszintjét továbbra is biztosítani lehessen. Az Egyesült Királyságban az élelmiszerkereskedők igényelnék, hogy az ellátás biztosítása érdekében mentesítsék őket a versenyjogi szabályok alól. Ez csak két példa arra, hogy a válsághelyzetben is általában érvényes versenyjog hogyan alakulhat át most a járvány idején.

Ebben a helyzetben egyeztethetik lépéseiket a versenytársak?

Az úgynevezett válságkartell – amikor versenytársak hangolják össze piaci reakciójukat a válságra – általában tiltott. A vállalkozások hozhatnak a válságra tekintettel saját intézkedéseket, de nem korlátozhatják a versenyt iparáguk problémáinak megoldása érdekében. Így például a kézfertőtlenítőt értékesítő cégek dönthetnek úgy, hogy korlátozzák, mennyi termék kerül a polcra, de ezt nem hangolhatják össze a versenytársakkal. A vakcinák fejlesztésével vagy egészségügyi termékek ellátásával kapcsolatos együttműködések valószínűleg nem esnének a tilalom alá, de a versenyhatóságok a közegészségügyi okokra hivatkozást nem minden esetben fogadják el védekezésként.

A versenytársak lobbizhatnak közösen az állami szerveknél megfelelő iparági intézkedések és rendkívüli szabályok bevezetése érdekében. Ugyanakkor ilyen esetben is ügyelniük kell arra, hogy érzékeny kereskedelmi információkat ne osszanak meg egymással. Megoldás lehet, ha egy szakmai érdekképviseleti szervezet közvetítésével egyeztetnek erről.

A versenytársak állam által szervezett – vagy javasolt – együttműködése nem mentesít a versenyjogi felelősség alól. Jó példa erre a Magyar Nemzeti Bank által javasolt, majd a kormány által elrendelt hiteltörlesztési moratórium bevezetése. Amennyiben ennek egy bank önállóan és egyoldalúan eleget tesz, nem követ el versenyjogsértést, de ha a bankok egyeztetnek a moratórium végrehajtásáról és részletkérdéseiről, az már a versenyjogba ütközhet.

Ugyanígy, ha egy vállalkozás a honvédelmi irányító csoport útmutatásai alapján koordinálja termelési vagy értékesítési tevékenységét versenytársával, akkor magatartása nem ütközne versenyjogba. Emellett – ahogy Franciaországban történt – az egyes termékek hatósági árazásának bevezetése kizárja az árak összehangolásának kockázatát.

Erőfölénnyel visszaélés a jelentős áremelés?

A járvány idején bizonyos termékek – például a kézfertőtlenítő, a szájmaszk vagy az élelmiszerek ára hirtelen jelentősen emelkedik. Ez nem minősül minden esetben tiltottnak, a túlzottan magas, kizsákmányoló árazás csak erőfölényes helyzetben lévő vállalkozások számára tilos. Versenyjogi szempontból nem csak nagy multinacionális cégek lehetnek erőfölényben, hanem akár helyi kisvállalkozások is, akik nélkülözhetetlen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak. Természetesen az indokolt áremelés még erőfölényes cégek esetében sem jogellenes. A jelenlegi helyzetben a szállítások indokolatlan megtagadása viszont visszaélés lenne; Lengyelországban már indult vizsgálat, amikor a szolgáltató megtagadta a szállítást kórházaknak, és a termékeket szabadáras piaci csatornákon kívánta értékesíteni.

Hogyan próbálják a járvány alatt megtéveszteni a fogyasztókat?

A vállalkozások a veszélyhelyzet során végzett hirdetési tevékenységükkel sem téveszthetik meg a fogyasztókat – mint az a szolgáltató, aki ellen nemrég eljárás is indult, mert koronavírus ellen kínált autófertőtlenítést. Emellett nem tüntethetnek fel fogyasztóknak egyébként is járó szolgáltatásokat olyanként, mintha azokat a járványra tekintettel nyújtanák, és nem hirdethetnek kedvezményes árként járvány előtt is érvényes árat.

A GVH különösen tiltja, hogy a cég megalapozatlanul hirdesse termékét védő, megelőző vagy gyógyító hatásúnak. A vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy az általuk használt véleményvezér (influenszer) is betartsa a szabályokat. Emellett a hirdetést közzétevők is kötelesek tartózkodni a tisztességtelen reklámok megjelenítésétől. A kiskereskedelmi cégeknek jelen helyzetben különösen ügyelniük kell arra, hogy a hirdetett termékekből megfelelő mennyiség legyen készleten.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Érdekes jogi kérdéseket vet fel a metaverzum

1996. júniusában, a Szomszédok című legendás sorozat 239. részében Vágási Feri elhatározta, hogy "beszáll az internetbe". Szavait manapság mémek ezrei örökítik meg. Ám ha a szavak mögé pillantunk, e szállóige rámutat a technológiai fejlődés...

Tovább drágultak a lakások

Az év első három hónapjában tovább emelkedtek a lakásárak, azonban az előzetes adatok alapján a hazai ingatlanpiaci forgalom már nem bővült tovább. Uniós összehasonlításban Magyarország 2015. évi bázishoz viszonyított összevont lakáspiaci árindexe továbbra is...

Több mint félmilliárd forint jogdíjat kapnak a színészek

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) 543 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 11 ezer – 95 százalékban magyar – előadóművésznek műsoraik televíziós ismétlése után. Az eredetileg szeptember végére tervezett jogdíjfelosztást az EJI...

Korábban indult a tanszervásárlási láz

Míg a korábbi években inkább augusztusban és szeptember elején emelkedtek ki számottevően az iskolaszerek-eladások az eMAG-nál, idén júliusban is volt egy csúcs. A klasszikus tanszerek mellett júniusban a tabletek, júliusban a laptopok eladása is...

LEGO-val erősít az Euronics

Hosszú távú együttműködést kötött az Euronics Műszaki Áruházlánc és a LEGO Csoport. A partnerség értelmében a kreatív, gondolkodásra késztető LEGO játékkészletek válogatott kínálata már megvásárolható az Euronics üzleteiben.Bár a LEGO játékok eddig is széles...

Nem védjük eléggé a gyerekeket az online térben

Sokkal kevésbé képesek felismerni a gyerekek a számukra ártalmas tartalmakat az interneten, mint azt saját bevallásuk szerint állítják ­– állapítja meg egy friss felmérés. Mindeközben a szülők sem feltétlen tudják, hogyan álljanak hozzá gyermekük...

Élőben követhetjük Kimi Raikkönen visszatérését

Az ARENA4 és az ARENA4+ nézői élőben láthatják Magyarországon Kimi Raikkönen visszatérését. A Formula-1-es világbajnok vasárnap este futja élete első NASCAR Cup Series versenyét a Watkins Glen International szupergyors pályáján. Raikkönen tavaly jelentette be...

Ábel Anita lesz a TV2 új napi sorozatának egyik főszereplője

Hazatalálsz címmel készül a TV2 új napi szériája, a Blikk információi szerint a produkcióban tér vissza a sorozatok világába a Szomszédokban ismertté vált Ábel Anita. Az új produkció egy horvát licencen alapuló, történetalapú, helyzetkomikumokra...

Összeállt a Warner Bros. Discovery régiós menedzsmentje

Bemutatták a Warner Bros. Discovery régiós vezetői csapatát, valamint az Európát, Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló térség (EMEA) fizetős TV hálózatait és kreatív ügynökségét. Jamie Cooke – akit júniusban neveztek ki a Warner Bros. Discovery...

A streaming megelőzte a kábeltévét

Idén júliusban első alkalommal fordult elő, hogy az Egyesült Államokban a tévézésre szánt időből a streaming tartalmak fogyasztása nagyobb arányt tett ki, mint a kábeltévés műsorok. A Nielsen mérései szerint az amerikai júliusban hetente...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagy leégésre számíthatnak a magyarok

Még mindig sokan, háromból egy magyar nyaraló perzselődik a napon 11-15 óra között, a legerősebb UV-sugárzás idején – derült ki a Szallas.hu felméréséből. Minden tizedik válaszadó egyáltalán nem gondoskodik a fényvédelemről. Ráadásul a válaszadók...

Érdekes jogi kérdéseket vet fel a metaverzum

1996. júniusában, a Szomszédok című legendás sorozat 239. részében Vágási Feri elhatározta, hogy "beszáll az internetbe". Szavait manapság mémek ezrei örökítik meg. Ám ha a szavak mögé pillantunk, e szállóige rámutat a technológiai fejlődés...

Tovább drágultak a lakások

Az év első három hónapjában tovább emelkedtek a lakásárak, azonban az előzetes adatok alapján a hazai ingatlanpiaci forgalom már nem bővült tovább. Uniós összehasonlításban Magyarország 2015. évi bázishoz viszonyított összevont lakáspiaci árindexe továbbra is...

Több mint félmilliárd forint jogdíjat kapnak a színészek

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) 543 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 11 ezer – 95 százalékban magyar – előadóművésznek műsoraik televíziós ismétlése után. Az eredetileg szeptember végére tervezett jogdíjfelosztást az EJI...

Korábban indult a tanszervásárlási láz

Míg a korábbi években inkább augusztusban és szeptember elején emelkedtek ki számottevően az iskolaszerek-eladások az eMAG-nál, idén júliusban is volt egy csúcs. A klasszikus tanszerek mellett júniusban a tabletek, júliusban a laptopok eladása is...
- Hirdetés -

Don't Miss

Védeni kell a szakmát, a szakembereket, a büdzséket, a fogyasztókat

Most különösen fontos, hogy hitelesen és felelősen használjuk a marketing eszközeit – mutatott rá Bujáki Zsolt. A Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója az mmonline.hu-nak beszélt arról is, hogy milyen kihívásokkal szembesül az autóipar és elárulta...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....