Jövőre háromszereplőssé válik a hazai blogszolgáltatók piaca, és valószínűleg tovább erősödik a Blog.hu dominanciája. Bár a csúcsán talán már túl van a blogolás mint műfaj, összességében még így is havonta több millió netezőt érnek el a blogszolgáltatók.
Váratlanul érte a Cafeblog bloggereit a Central Médiacsoport októberi bejelentése, ami szerint január elsejétől gyakorlatilag megszüntetik ezt a szolgáltatást. Magát a Cafeblog.hu domént nem törlik, de jövő év elejétől már nem lehet szerkeszteni a blogokat. A bloggereknek év végéig van idejük, hogy ha szeretnék, elköltöztessék a blogjukat.
A Cafeblogot még a sanomás időkben, 2012-ben indítottáka Nők Lapja Café blogrendszerének az átalakításával. A nagy dobásuk az volt, amikor 2013-ban bevezették a leglátogatottabb bloggereik díjazását, ami azt jelentette, hogy minden hónapban a húsz leglátogatottabb oldal gazdája között egymillió forintot osztottak szét.
A Cafeblog a piacvezető Blog.hu pozícióit soha nem veszélyeztette, de erős másodikká küzdötte fel magát. Azonban a látogatószámuk az idén már nem alakult túl jól. Az évet még közel kétmillió belföldi felhasználóval kezdték, szeptemberben és októberben viszont már csak 1,1-1,1 milliót értek el. Nem sok jót sejtetett az sem, hogy májustól a bloggerek javadalmazását is jelentősen megvágták, már csak havi 250 ezer forintot osztottak szét a top 10 blog között.
„Az elmúlt években jelentősen átalakult a nem professzionális tartalomgyártás műfaja. A klasszikus, elmélyülősebb blogírás felől elmozdult a rövidebb, egyre inkább mozgóképes formátumok felé. Ezzel párhuzamosan a csatornák is változtak, a korábban népszerű blogoldalak helyett a közösségi szájtok és alkalmazások lettek az elsődleges tartalomelőállítási platformok. Ezek a tendenciák arra késztettek bennünket, hogy a jövőben még inkább a piacvezető, hiteles, újságírók által előállított márkáinkra fókuszáljunk a felhasználók által létrehozott tartalmak helyett” – indokolta a Marketing&Media magazinnak a döntést Bognár Bálint, a Central Médiacsoport digitálisüzletág-vezetője.
Hárman maradnak
Ezzel a hazai blogszolgáltatók piacán három érdemi szereplő marad. Az Inda-Labs Zrt.-hez tartozó Blog.hu, amely októberben 2,86 millió belföldi felhasználót ért el. A New Wave Media-érdekeltségű – origós címoldali megjelenést biztosító – Reblog ugyanekkor 879 ezer felhasználót vonzott, az inkább közéleti témákra szakosodott Blogstar pedig 441 ezret.
A Blog.hu dominanciáját jól jellemzi, hogy amennyiben a Cafeblog, a Reblog és a Blogstar látogatószámát összeadjuk, akkor sem érik el a piacvezető szintjét. Az Inda-Labs Zrt.-nél megkeresésünkre azt válaszolták, hogy már több cafeblogos blogger érdeklődött náluk a blogja költöztetéséről. „Mi már felkészültünk support- és fejlesztői oldalról, hogy az átállás folyamatát megkönnyítsük. Mindenben segítjük a bloggereket, legyen szó új blogról, vagy régi tartalmak átmozgatásáról” – mondta Vándor Attila, az Inda-Labs Zrt. vezérigazgatója.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.