A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a szegmens, folyamatosan érkeznek az új szereplők, a Selekt októberi rajtja után jövőre jön a Canal+.
Elgondolkodtató és a streamingpiac jövője szempontjából igencsak fontos megállapításokat tartalmazott a PwC július közepén közzétett Global Entertainment & Media Outlook című kiadványa. A szórakoztatóipar és a reklámpiac meghatározó trendjeit, valamint középtávú kilátásait boncolgató elemzés készítői szerint ugyanis az előfizetésalapú streamingszolgáltatások (SVOD) ügyfeleinek száma a következő években is bővül, azonban az egy felhasználóra eső bevételük már alig emelkedik.
A PwC előrejelzése szerint a tavalyi 1,6 milliárdról 2028-ra 2,1 milliárdra nő az over-the-top (OTT) videószolgáltatások előfizetőinek száma, ami összességében biztatónak tűnik, azonban eközben a bevétel a tavalyi 65,21 dollárról 2028-ra várhatóan csak 67,66-ra kúszik fel. Jelentős változás lesz viszont a reklámokkal támogatott streamingszolgáltatások részesedésében, hogy az ezekből származó összeg a szektor teljes bevételének a 28 százalékát adja a vizsgált időszak végére, szemben a 2023-as 20-szal.
„A streamingszolgáltatók előfizetőszámának stagnálása az üzleti modelljeik átformálására és az előfizetéseken túlmenő új bevételi források keresésére készteti a piac szereplőit. Ilyen például a reklámalapú változatok (magasabb reklámtartalommal alacsonyabb előfizetési díjak) bevezetése, a jelszavak megosztásával kapcsolatos szigorú intézkedések vagy az élő sportesemények közvetítése” – mutatott rá Kerekes Antal, a PwC technológiai tanácsadásért felelős cégtársa.
Vonzó ajánlat
Fontos változás a streamingszegmensben az előfizetős modellről a reklámokkal támogatott konstrukcióra való átállás, amelynek szintén mutatkoznak az eredményei. A szektor meghatározó szereplői közül ugyan nem a Netflix lépett elsőként erre az útra, azonban a cégnek az idei harmadik negyedévre vonatkozó beszámolója tanulságos adatokat tartalmaz arról, hogy milyen hatása van ennek a modellnek. A második negyedévhez képest 35 százalékkal bővült a reklámokkal támogatott csomagra előfizetők száma a július–szeptemberi időszakban, és ami talán még izgalmasabb, azokon a piacokon, ahol elérhető ez az ajánlat, az új ügyfelek fele már ezt választja.
A Netflix tábora egyébként 5,1 millióval nőtt az idei harmadik negyedévben, ami jóval elmarad az első és második negyedéves fejlődéstől, de így is 14 százalékkal múlja felül az egy esztendővel korábbit. Azt is érdemes megemlíteni, hogy bő másfél éve még mindenki arról beszélt, hogy bajban lehet a társaság, hiszen több olyan negyedév is volt, amikor csökkent az előfizetők száma. Ez a trend egyértelműen megfordult, hiszen az idén eddig több mint 22 millió új ügyfelet szereztek, így szeptember végén már 282,7 millió előfizetőjük volt.
Van még hely
A streamingpiac jövője kapcsán izgalmas felvetéseket fogalmazott meg a dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózat idén 15. alkalommal közzétett The Year of Impact című, a következő évre várható médiatrendekről szóló elemzése is. A beazonosított tíz kulcsfontosságú iparági trend közül kettő is érinti a streaminget. A tanulmány szerint az élő tartalomba és a kifinomultabb reklámozási képességekbe való jelentős befektetések révén a streamingszolgáltatók
új lehetőségeket teremtenek a márkasztorik kiterjesztésére. Emellett a streaming és generatív mesterségesintelligencia-szolgáltatók aktívan kötik a partneri és licencszerződéseket annak érdekében, hogy közösen érjék el a magas minőségű élményekre éhes közönséget. A médiapiaci, illetve a technológiai szereplők ilyen irányú együttműködési törekvése várhatóan 2025-ben sem gyengül.
Az elemzések és előrejelzések alapján egyértelmű, hogy újrahangoláson megy át a streamingpiac, amelynek a telítettsége a jelek szerint messze nem érte el a maximumát, hiszen folyamatosan érkeznek új szereplők. Október 2-án jelentették be, hogy Európában elsőként Magyarországon indítja el a Selekt nevű streamingplatformját az AMC Networks International Central and Northern Europe (AMCNI CNE) a Magyar Telekommal megvalósuló stratégiai partneri együttműködés keretén belül. A Selekt 1800 órányi tartalmat kínál az induláskor, filmeket és sorozatokat, exkluzív sportközvetítéseket, ismeretterjesztő és gasztrotartalmakat, gyermekműsorokat.
Kalocsai Zoltán
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.