Átírja a trendeket a digitalizáció

Manager Technician Industrial Engineer working and control robotics with monitoring system software and icon industry network connection on tablet. AI, Artificial Intelligence, Automation robot arm machine in smart factory on blue digital background, Innovative and futuristic technology.

2020-ra a világ legjelentősebb 2000 gyártó vállalatának mintegy 60 százaléka áll át a “smart-manufacturing” elvére és olyan digitális platformokba fog beruházni, amelyek legalább 30 százalékkal képesek növelni bevételeiket – derül ki az IDC és a Liferay közösen készített tanulmányából.

Mintegy 459 milliárd dollárt fordítanak majd a gyártásban világszerte az infokommunikációra 2022-ben, állítja többek között az IDC és a Liferay 2019-ben közösen készített legfrissebb tanulmánya. A piacelemzési tanulmány továbbá kitér arra, hogy a siker érdekében a vállalatoknak meg kell győzniük ügyfeleiket arról, hogy ők jobb megoldásokat kínálnak versenytársaiknál. A differenciált vevői tapasztalatok összegyűjtése ugyanis a legmagasabb stratégiai-üzleti prioritást jelentik világszerte a cégeknél. Az ügyfélélmények (CX) ugyanis lefedik az ügyfél és a szervezet közötti teljes folyamatot, ezért a gyártóknak érdemes figyelembe venniük üzleti stratégiájuk kidolgozásához, hogyan tehetik skálázhatóvá az igényeket, illetve az ügyfelek visszajelzéseit. Ha egy vállalat egyfajta digitális ökoszisztémát épít a márkája köré, azzal személyreszabott, élmény-alapú megoldásokat kínálhat az ügyfelei számára. Az ügyféltapasztalatok, a mesterséges intelligencia (AI), a Big Data és az Internet of Things (IoT) ötvözése hozzájárulhat egy magasabb szintű ügyfélelégedettséghez, foglalja össze Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője.

A gyártóipar kihívásai

Az egyik legfontosabb kihívás, ami a digitalizált “smart-manufacturing” ágazatot érinti, hogyan reagáljanak az ágazati szereplők a növekvő fogyasztói és üzleti igényekre, anélkül, hogy ez akár a legrövidebb időre is negatívan befolyásolná az üzleti teljesítményt. Főleg azért fontos ez az irány, mivel az Ipar 4.0 elvei alapján felépülő gyártási mechanizmusok a világ gazdaságainak húzóerejévé vált. A jövő gyártó vállalatainak tehát olyan fogyasztóközpontú szervezetekké kell alakulniuk, amelyek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitális élmények fejlesztésére. “Bár a legtöbb modern vállalat már belefogott a digitális élmény-platformok (DXP) alkalmazásába és integrálásába, mégis csupán egy kis részük csinálja jól. Az újonnan kialakított üzleti felületek és szervezeti modellek azonban csak akkor lesznek működőképesek, ha eleget tesznek a felhasználói elvárásoknak, a külső fogyasztók és az üzleti szervezeten belüli felhasználók szempontjainak. Mindez azért fontos, mivel a DXP-k alkalmazásának legoptimálisabb módja, ha ún. omnichannel, vagyis többcsatornás (web, intranet, mobil és vezetékes kommunikáció, közösségi média felületek, illetve vállalatirányítási platformok összekapcsolása) módon működnek, azaz a létező összes digitális felülettel összehangoltan nyújtanak felhasználói élményt” – fogalmazza meg Balogh Zsolt.

“Az okos gyártási iparág piacvezetőinek tehát azon érdemes elgondolkodniuk, hogyan szerezzék meg az ügyfelek elköteleződését az ügyfélélmények növelésével” – hangsúlyozza Balogh Zsolt. “Az IDC-vel közösen arra kerestük a válaszokat, mit tehetnek a gyártók a legmegfelelőbb élmény biztosítása érdekében” – teszi hozzá.

Új trendek a gyártási iparágban

2020

• 2020-ra a Global 2000 (G2000), világ legjelentősebb vállalatainak mintegy 60 százaléka tervezi, hogy olyan digitális platformokba ruház be, amelyek legalább 30 százalékkal képesek növelni bevételeiket.

• 2020-ra a gyártó cégek több mint 25 százaléka fogja használni az edge computing technológiát, hogy lehetővé tegye a gyorsabb döntéshozatalt és csökkentse az adatkezelési költségeket a gyártás üzleti ökoszisztémájában.

• 2020-ra a G2000 vállalatai a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás módszerének köszönhetően olyan új üzleti modelleket hoznak létre, amelyek legalább 15 százalékkal növelhetik bevételi forrásaikat.

2021

• 2021-re az iparági vállalkozások legalább 30 százaléka használja ki a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségeket az ügyfélszokások elemzéséhez, hogy olyan innovatív vevői élményeket kínáljon, amelyek teljes mértékben az ügyfelek igényeire szabott.

• 2021-re a G2000 gyártó vállalatainak legalább a 20 százaléka csatlakoztatja gyártórobotjainak 30 százalékát felhőplatformokhoz, hogy így növelje a működési hatékonyságát és agilissá alakítsa a gyártási folyamatait.

2022

• 2022-re, a növekvő vevői elvárások miatt az új üzleti modellek egyike, az ún. platformgazdaság miatt a gyártók 25 százaléka hajlik az ágazatközi együttműködésre, amelytől legalább 10 százalékos bevételnövekedést vár.

• 2022-re a vásárlói igények 20 százaléka már arról szól, hogy örömteli, izgalmas, színes és szórakoztató élményre vágynak a digitális multimédia csatornákon keresztül.

• 2022-ig a G2000 gyártók 75 százaléka hoz létre olyan digitális platformokat, amelyek egységesítik a termék- és a gyártási folyamatok adatait.

2024

• 2024-re a gyártási iparág szereplőinek 35 százaléka építi be hálózatába a 3D nyomtatási folyamatokat, amellyel nemcsak az ügyfélélmény javítását érheti el, hanem a logisztikai költségek optimalizálását is.

• 2024-re a szervezetek legalább 45 százaléka képessé válik arra, hogy a “smart-manufacturing” elve alapján beépítse gyártó folyamataiba az Internet of Things (IoT), a mesterséges intelligencia, és a Big Data technológiáját.

Megoldási lehetőségek

A Digital Experience Platformok (DXP-k) a leggyorsabban fejlődő digitális megoldások közé tartoznak a modern gyártóiparban. A DXP-k segítségével a már meglévő és az új üzleti folyamatok és technológiák egyaránt összehangolhatóak, tehát nincs szükség azonnali, radikális változásra – amely mindig is problémát jelentett a termelési folyamatok modernizálása esetében -, ugyanis minden fejlesztés a vállalat folyamatainak meghatározott ütemében haladhat.

A “smart-manufacturing” egyik végeredménye lehet egy minden felületet összekapcsoló homogén digitális felület, amely az ügyfelek, a partnerek és a belső munkatársak számára egyaránt kényelmes és egységes felhasználói élményt jelentenek. “A Liferay termékei összehangoltan képesek olyan felhasználói élményt nyújtani, amelyek a digitális fejlődés és a növekvő fogyasztói elvárások időszakában lehetőséget adnak egy sikeres üzleti modell kialakításához” – teszi hozzá Balogh Zsolt.