- Hirdetés -

Átírta a munkanapjainkat a járvány

|

A világjárvány a munkaerőpiacra nem csak kereslet-kínálati szempontból volt komoly hatással, de a mindennapi munkafolyamatokat is radikálisan átalakította. A tapasztalatok szerint a feladatok kiosztása és összehangolása az együttműködést támogató technikai megoldások bevezetésével egyszerűbbé, míg a munkavállalói teljesítmény mérése a korábbinál nehezebbé vált – derül ki a Profession.hu és a Boston Consulting Group közös, friss, reprezentatív felméréséből, mely azt vizsgálta, milyen hatással volt 2020-ban a koronavírus-járvány a munka világára.

2020 jelentősen megváltoztatta azt, ahogyan a munkánkról, munkahelyünkről gondolkodunk, és azt is, ahogyan a mindennapi munkafolyamatainkat szervezzük. Átalakult a munkaidő megoszlása, egészen máshogyan működünk együtt vagy beszélgetünk kollégáinkkal, mint a járvány előtt. A helyzet befolyásolta a rugalmasságot, önállóságot, motivációt is. De pontosan hogyan? Erre kereste a választ közös reprezentatív, a munkaadói és munkavállalói oldalt egyaránt megszólító kutatásában a Profession.hu és a Boston Consulting Group (BCG), melynek most első részét mutatjuk be.

„Ami 2020-ban történt, az korábban sosem látott sebességgel változtatta meg a munkaerőpiac átalakulásának folyamatát. Úgy gondolom, a lezajlott változások organikusan is megtörténtek volna, de az idei kényszerpálya hatására sok évet léptünk előre az időben. A járványhelyzet miatt számos cég fennállásának történetében először, éles környezetben próbálhatta ki a vállalati szintű távoli munkavégzést, tudatosabbá vált az online kollaborációs eszközök használata, és a vállalati kultúra részévé vált az új működési modell. Mindez alapjaiban írhatja át a korábbi rutinokat – ezt az új helyzetet vizsgáltuk számos szempontból friss kutatásunkban” – foglalja össze Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője.

„Ha a jó oldaláról nézzük a dolgokat, a Covid felgyorsított egy sor, a munka világát jelentősen átalakító trendet, legyen szó a digitalizációról, a távmunkáról, a flexibilisebb munkavégzésről, vagy a közép- és felsővezetők szerepének az átalakulásáról. A kérdés az, hogy ezekből mennyi marad meg a jövőben, és mennyiben térünk vissza a Covid előtti időkhöz. Mi azt gondoljuk, hogy a vállalatok akkor lesznek sikeresek, ha építeni fognak 2020 tapasztalataira és nem ott kezdik majd a Covid utáni időszakot, mint ahol abbahagyták előtte” – mondta Kotsis Ádám, a BCG budapesti irodájának szenior HR szakértője.

Többet dolgozunk egyedül

Egy átlagos hazai munkavállaló a járvány következtében a munkahetéből több időt fordít egyéni munkára, mint korábban, míg ezzel páhuzamosan kevesebbet a munkatársakkal közösen végzett munkára, és a megbeszélésekre. Az elmélyedést igénylő tevékenységekre, mint például a tanulás, viszont több időt szántak egy héten a megkérdezettek, mint a járvány előtti időkben, hiszen az ilyen típusú feladatoknak kedvezett az otthoni munkavégzés széleskörű térnyerése.

Bár azt várnánk, hogy a kollégákkal töltött közösségi időt, közös beszélgetéseket a járvány időszaka megrövidítette, a visszajelzések azt mutatják, hogy az erre fordított idő – feltételezhetően a technikai megoldásoknak köszönhetően – változatlan maradt a járvány előtti szokásokhoz képest. Ugyancsak nem befolyásolta a járvány a felettessel egyeztetésekre, külsős (pl. ügyfelekkel folytatott) megbeszélésekre fordított munkaidő hosszát.

Rugalmasság térben és időben

A járványhelyzet mind a munkaadók, mind a munkavállalók szerint is elsősorban az önállóságra, rugalmasságra, és a munka-szabadidő egyensúlyára volt a legjelentősebb hatással. A munkáltatók a feladatok idő- és térbeli rugalmasságát viszont nagyobb pozitívumnak érzékelték, mint a munkavállalók. Érdekes különbség, hogy a munkavállalók a megváltozott helyzet testi egészségre gyakorolt pozitív hatását jelezték fontos változásként, míg azt a munkaadók kisebb százaléka véli ezt a szempontot lényegesnek, hisz arra kisebb rálátása volt idén.

A munkavállalók úgy érzik, hogy inkább rosszabb hatással volt a munkavégzés hatékonyságára a járványhelyzet, mint a munkáltatók. Abban viszont egyetértenek, hogy a járványhelyzet miatti új típusú munkavégzés rosszul hatott a csapatmunka korábban megszokott módjaira, valamint a mentális egészségre is. Az említetteken felül a munkavállalók úgy érzik, a munka-szabadidő egyensúlya a szabadidő kárára sérült, míg a munkáltatók a sikerélmények elmaradását vélik nagyobb problémának.

Függetlenség és együttműködés

A járványhelyzet a munkával kapcsolatos személyes érzéseket is átalakította. A munkavállalók 57 százaléka úgy ítéli meg, hogy a munkahelyi függetlenségére pozitív hatást gyakorolt a helyzet, felelősségérzet szempontjából pedig több mint egyharmaduk (35 százalékuk) számolt be javulásról. A motivációt tekintve a válaszadók 39 százaléka szerint nem változott idén semmi, míg viszonylag kiegyenlített módon, 30 százalékuk ítélte meg negatívnak és 32 százalékuk pozitívnak a beállt változásokat. A távolság ellenére a munkatársakkal való kapcsolat a válaszadók 30 százaléka szerint javult a járvány időszaka alatt, míg 31 százalékuk negatív hatásokról számolt be. A felettesektől kapott visszajelzések átalakulását szintén közel hasonló arányban ítélték meg pozitívan és negatívan: 32 százalékuk romlásról, míg 30 százalékuk javulásról számolt be ezen a területen.

2020 tavaszának nagy kérdése volt, hogy az egyik pillanatról a másikra nem egymás közelében dolgozó kollégák milyen módon hangolják össze munkájukat. Az ebben az időszakban bevezetett együttműködést támogató eszközöket a munkavállalók 40 százaléka pozitív változásnak ítélte meg, és csak 22 százalékuk találta negatívnak. Így a munkavállalók 36 százaléka magukban az együttműködési folyamatokban is javulást érzékelt a járvány hatására, bár a személyes kontaktust ennek ellenére hiányolja a kollégákkal.

Nehezebben követhető a teljesítmény

A munkáltatók a távoli munkavégzés pozitív hatásait leginkább a feladatok kiosztásával kapcsolatban látják: 37 százalékuk ítélte meg úgy, hogy jobb lett a helyzet idén ebből a szempontból, míg 44 százalékuk semleges hatásokról számolt be. A munkavállalói kommunikációra szintén inkább pozitív (36 százalék) volt az idei év hatása a munkáltatók szerint, mint negatív (25 százalék). A fentiek hatására a kollégák közötti együttműködés is javult 2020-ban: a megkérdezett cégek 35 százaléka számolt be javulásról, 33 százalékuk pedig stagnálásról ezen a területen.

Amiben viszont kárt tett a munkáltatók szemszögéből a járványhelyzet az a munkavállalók teljesítményének nyomon követhetősége. A munkáltatók 36 százaléka szerint negatív hatással volt erre az idei év, és csupán 24 százalékuk számolt be javulásról ezen a téren. Ugyancsak megnehezítette a távolság a mentorálást és az oktatást: a válaszoló cégek 42 százaléka számolt be negatív hatásokról, míg 22 százalékuk érzékelte úgy, hogy a járvány ellenére is fejlődni tudott a vállalat ezeken a területeken.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...