- Hirdetés -

Az alkotási folyamat adja az igazi élményt

|

Miért előny a munkaerőpiacon, ha egy egyetemi hallgató már a képzés alatt elkezdi építeni én-márkáját, miért fontos egy egyetemnek a brand, hogyan működik a portfólió alapú oktatási módszertan – többek között ezekről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban dr. Tóth Ágnes. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) elnök-vezérigazgatóját elmondta véleményét arról, hogy miért reagálnak lassan a világ változására az egyetemek és elárulta azt is, hogy mik a METU célkitűzései ötéves távlatban.

- A Metropolitan Egyetemen a hallgatók már az egyetemi évek alatt elkezdik építeni az én-márkájukat a portfólió alapú oktatási módszertannak megfelelően. Mi ez a módszertan, és milyen külföldi mintái vannak?

- Ez az oktatásmódszertan saját fejlesztés a Budapesti Metropolitan Egyetemen, és természetesen arra az alapra épül, amit világszerte a vezető oktatási intézményeknél látunk. Egyre több egyetem ismeri fel, hogy milyen óriási jelentősége van annak, hogy hogyan közelíti meg magát az oktatás módszerét. Nemcsak a tartalomra kell fókuszálni, hanem arra is, hogy a hallgató ehhez hogyan tud viszonyulni. A METU-n a portfólióban gyűjtik össze a hallgatók azokat a kompetenciaelemeket, elsajátított tartalmakat, amelyekből felépül a tudásuk, a saját márkájuk. Az egyetemi éveik alatt ezeket az alkotóelemeket gyűjtik a portfóliójukban, így mikor végeznek, és kilépnek a munkaerőpiacra, akkor ebből összeszedhetik azokat, amelyek egy-egy állásra való jelentkezéskor a legrelevánsabbak. Hatalmas versenyelőnyt jelent az számukra, hogyha rendelkeznek egy ilyen portfólióval.

- Ezt a megközelítést a művészképzésen túl is alkalmazzák?

- A művészeknél gyakran építenek portfóliót az alkotók az alkotásaikból, de a Metropolitan Egyetemen ezt valamennyi hallgató esetén bevezettük. Hogyha valaki marketinget tanul a Kommunikáció Üzleti Turizmus Karon és elkészít egy marketing tervet, egy üzleti modellt, megtanul egy soft skillt, akkor ezek mind-mind az ő portfóliójának az elemei lehetnek. Nemcsak egy elkészült alkotás, hanem az a kompetencia, amelyet szövegesen vagy vizuálisan valahogy meg tud jeleníteni.

- A munkaerőpiacon elvárják ezt a típusú portfólióban való gondolkodást vagy versenyelőnyt jelent a hallgató számára?

- Annyira kevesen rendelkeznek ezzel, hogy nem tud megjelenni elvárásként, de éppen ezért óriási előny, mert a munkaerőpiacon pontosan azt nézik, hogy mik azok a kompetenciák, amivel már rendelkezik a jelentkező, és ez a leggyorsabb módja annak, hogy meggyőződjenek erről. Azonban ennél is nagyobb előnye ennek a rendszernek az, hogy maga a hallgató tudja, hogy ő mit tanult, mi az, ami az ő erőssége, hogy áll egy adott szakterületen. Így sokkal magabiztosabb lesz a saját kompetenciáit illetően, és jól meg tudja ítélni, hogy mik az erősségei és hogy milyen munka az, ami a legjobban illeszkedik az ő személyiségéhez és tapasztalatához.

- Az oktatók hogyan fogadták ez azt új módszertant?

- Ez nagyon izgalmas kérdés. Volt egy-két munkatársunk, aki a kezdetektől nagyon lelkes volt, és azonnal tudta, hogy sokat fog a portfólió alapú képzéssel foglalkozni. Rengeteg energiát rászánt, átírta az összes tantervét, tanmenetét, hogy az a leginkább megfeleljen ennek a módszertannak. Mások csak unszolással kezdtek el ezzel foglalkozni. Nekik tréningeket, képzéseket szerveztünk, ahol jó példákat mutattunk be. Szerencsére azok az oktatók, akik már kipróbálták, meg tudták mutatni a kollégáiknak, hogy a hallgatók is nagyon élvezik azokat az órákat, amelyek ennek szellemében vannak felépítve. Így egyre több munkatársunkat tudtunk belevonni.

- Lehet már hosszútávú tapasztalatokról beszélni?

- Az új képzési módszer kezdeti bevezetése óta már közel hat év telt el, és egy éve végzett az első olyan hallgató, aki ennek a képzési rendszernek a keretében tette le az államvizsgáját is, ahol a portfólióját a vizsgabizottságnak is bemutatta. Azt tapasztaljuk, hogy az ezzel a módszerrel dolgozó hallgatók sokkal inkább tudnak azonosulni azokkal a célkitűzésekkel, amik az adott félévre megfogalmazódtak. Biztos vagyok benne, hogy egy-két éven belül a munkaerőpiacról megérkeznek a visszajelzések.

- Nagyon sokat halljuk azt a kritikát, hogy a felsőoktatási intézmények el vannak késve, nem reagálnak időben a világban zajló változásokra. Mi a véleménye erről?

- Valóban igaz, hogy a felsőoktatási intézmények nagyon lassan reagálnak. Körülbelül 100 éve pontosan ugyanolyan rendszer működik, annak ellenére, hogy a világ gyökeresen megváltozott. Nyilván a tartalmak megújulnak, új szakok alakulnak, de a lényege, az, hogy hogyan működik a felsőoktatás, az nem változott meg. Én felsőoktatási szakértőként azt látom, hogy ez a működési modell egyre kevésbé kompatibilis a mai világgal, hiszen nem tudjuk, hogy mire készítjük fel a hallgatókat, és ez a rendszer nem a változáshoz való alkalmazkodást segíti elsősorban.

- Ez azt jelenti, hogy a lexikális tudásnak háttérbe kell szorulnia?

- A legkevésbé sem. A tananyagtartalomnak továbbra is legalább akkora jelentősége van, mint bármikor. Inkább az a kérdés, hogy mik azok a tartalmak, amiket meg kell tanulni, és hogyan dolgozzuk azt fel. Manapság iszonyatos mennyiségű információ zúdul ránk minden nap, és az oktatóknak óriási a szerepük abban, hogy hogyan segítik eligazodni ebben a hallgatókat. És természetesen abban is, hogy felismerjék, hogy ez nem egy véges tudásmennyiség. Nem lehet azt mondani, hogy én megtanultam a közgazdaságtant. Azt mondhatjuk, hogy valamekkora részét tanultam, ami folyamatosan fejlődik tovább, bővül, tehát nekem is folyamatosan kell fejlesztenem a saját tudásomat.

- Hogyan befolyásolta ennek a módszertannak a bevezetése a Metropolitan Egyetem márkát?

- Biztos vagyok benne, hogy van olyan hallgató, aki ezért is választ minket. Az a megközelítés, hogy számunkra a hallgató a legfontosabb, és a hallgató oldaláról gondoljuk át az egész oktatási struktúrát, a módszertant, az szimpatikus a jelentkezők számára. Ezt egy „alkotóegyetem” koncepcióban fogalmaztuk meg, ami az alkotás jelentőségét hangsúlyozza. A hallgató mialatt a tanulmányait végzi, az alkotás során a gyakorlatban szerzi meg a tudást, és ez az alkotási folyamat az, ami az igazi élményt adja számára, aminek a hatása sokkal eredményesebb.

- Mennyire fontos egy felsőoktatási intézménynek a márkaépítés?

- A Metropolitan Egyetemnek kiemelkedően fontos, hiszen piacorientált egyetemként azt szeretnénk, ha a hallgatók, a jelentkezők és az őket támogató szülők, tanárok látnák a választáskor, hogy mire számíthatnak az egyetemen. Nagyon kevés megfogható része van egy egyetemnek. A kampuszokat kívülről meg lehet nézni, de valójában maga az oktatási folyamat az nem egy kézzelfogható dolog, és talán a márka az, amit, ha jól kezeljük, érzékelhetővé teszi, üzenni tud az érdeklődők számára.

- Milyen eredménnyel lenne elégedett a METU márka kapcsán 5 éves távlatban?

- Hogyha a Budapesti Metropolitan Egyetem a kelet-közép-európai régió legismertebb piacorientált egyeteme lenne, ahová a legtöbb külföldi hallgató érkezik. Ez a célkitűzésünk, a víziónk és biztos vagyok benne, hogy ezt el is fogjuk érni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...