Az élménynyújtás került az első helyre az ajándékválasztás szempontjai között idén a magyarok körében a HONOR felmérése szerint. A hazai vásárlók több mint 70 százaléka online szerzi be az ünnepi ajándékokat.
A kutatás, amelyben elsősorban a 18-44 év közötti korosztály vett részt, rámutat arra, hogy a barátokkal, családdal való kapcsolattartás leggyakoribb formája a telefonhívás (67%), ezt követi a chatelés és a videóhívás (50-50%-kal), a személyes kapcsolattartás pedig a negyedik helyre csúszott (44%). A jelenlegi helyzet a kapcsolattartás mellett a szabadidő eltöltését is befolyásolja. A válaszadók több filmet néznek, többet vannak online és többet hallgatnak zenét, a pandémiát megelőző időszakhoz képest. Lakóhely szerint vizsgálva kiderül, hogy a budapestiek többet vannak online (61%, míg a teljes résztvevők között ez a szám 48%), és több zenét hallgatnak (52% és 39%) mint más településen élők. A válaszadók csupán 22%-a mondta azt, hogy a jelenlegi időszakban többet sportol.
A megváltozott szokásokhoz igazodó terméket a vásárlók 27%-a vásárolt az elmúlt időszakban. Ezen vásárlások 61%-a mobiltelefon, laptop vagy táblagép volt. Az ajándékba vásárolt eszközök kapcsán ugyanakkor elmondható, hogy nagyobb arányban reflektálnak a jelenlegi helyzetre, ugyanis a válaszadók 57,1%-a tervez ilyen ajándékot tervez vásárolni.
A felmérést kitöltők 73,2%-a online szerzi be (vagy szerezte be) az ünnepi ajándékokat. A fővárosi fogyasztók 66,5%-a tervezi az online vásárlást, míg a kisebb települések (községek) lakóinak 85,6%-a veszi online az ajándékokat. Az ajándékvásárlás időpontját tekintve közel azonos arányban vannak a novemberi és a decemberi vásárlók (46,7% és 43,5%), és csupán 3,6%-uk hagyja a vásárlást az ünnepek előtti napokra.
Az ajándék választás szempontjait tekintve az élménynyújtás került az első helyre (67,9%), ezt követi a praktikum (58,2%), majd a tudásbővítés és az egészségmegőrzés (22,9% és 22,2%). Ugyanakkor a válaszadók 47,3%-ának az egészségmegőrzés kimondottan fontos szempont ajándékvásárláskor. Termékkategóriákat tekintve az okoseszközök, a játékok és a szépségápolás a legnépszerűbbek. Az okoseszközön belül pedig a válaszadók okosórát (75,3%), vezetéknélküli fül- és fejhallgatót (53,3%) és okoskarkötőt (47,1%) terveznek ajándékozni.
A viselhető okoseszközök egyre ismertebbek a vásárlók előtt. 91,4%-a ismeri az okosórát, mint kategóriát, 79,8%-uk pedig az okoskarkötőt. Az okosórák tudását azonban rendkívül szerteágazóan és eltérően ismerik és kezelik. A válaszok alapján az okosórának betudott legfontosabb funkció az egészség figyelése, 11,7%-uk pedig csak ebben látja szerepüket. Az ajándékvásárlás során a felhasználók kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül hasonló összeget terveznek költeni idén. Az ajándékokra fordított átlagos költés 66.000 forint.