- Hirdetés -

Az UX az új arany

|

A járvány hihetetlenül felpörgette a digitalizációt, a szolgáltatóknak pedig önbizalmat adott. Egyre fontosabb a fel használói élmény tervezése, ám a Z generáció a korábbiakhoz képest sokkal „puritánabb” szolgáltatási portfóliót igényel – mondta el Mondovics Péter, a Mastercard digitalizációért, ügyfélélményért és kereskedői kapcsolatokért felelős marketingmenedzsere.

Fotó credit: Mastercard

- Az elmúlt három évben minden a szolgáltatásdigitalizációtól volt hangos. Kényszer vagy valós ügyféligény szülte ezt a trendet?

- Szerintem ez sokkal hamarabb kezdődött. Harminc évvel ezelőtt is volt már otthonról rendelés, interneten keresztül pedig rengeteg dolgot el tudtuk intézni, és a mobilunk lett az elsődleges belépési pontunk a digitális világba. A Covid ezt legfeljebb meggyorsította, illetve kiterjesztette azokra a területekre, ahol addig nem volt.

- Ezt adta nekünk a kétéves bezártság?

- Igen, emellett pedig önbizalmat. Egyrészt a szolgáltatók (beleértve a pénzügyi szolgáltatókat) megtanulták, attól, hogy be kellett zárni a fizikai touchpointokat, nem dőlt össze a világ, sikerült működtetni az üzletet. Másrészt a szolgáltatók önbizalmat kaptak, hogy meg lehet csinálni digitális projekteket üzleti nyomás alatt, MVP-gondolkodással, nagyon gyorsan is, ha nincs más választás.

- Hogyan viszonyul ehhez a fogyasztói oldal?

- Ez rájuk is igaz, mert megtanulták, hogy attól, hogy valamilyen szolgáltatás, kereskedelmi szektor, szórakozás nem elérhető fizikailag, attól még nincs vége a világnak. Tavaly 200 ezerrel többen rendeltek online, mint 2020-ban, majdnem a keresettel rendelkező populáció fele.

- Miként illeszkedik ehhez a trendhez a Z generáció?

- Ez a nemzedék a natív digitális élményekből indul ki, a banki kapcsolataikat az App Store-ból indítják vagy szeretnék indítani, nem akarnak bankfiókba járni, nekik azonnal kell a szolgáltatás, minél kevesebb akadállyal. Ha a bank ezt nem képes biztosítani, akkor nem fognak szerződni vele. Ha az onboarding két percnél hosszabb, eldobják a szolgáltatást. Ha nem az ő nyelvükön szól hozzájuk az app, akkor nem használják. Emellett elvárás egy sokkal „puritánabb” szolgáltatási portfólió biztosítása. Vagyis hogy hogyan lehet egy bankszámla, egy előfizetés, egy hitel stb. annyira egyszerűen csomagolt, hogy online meg tudjanak hozni minden döntést.

 

- Ez a nemzedék mennyire öntudatos és mennyire független?

- Ők jóval hamarabb lesznek bizonyos mértékben pénzügyileg önállók és tudatosak. Sokkal többféle pénzügyi szolgáltatásnak lesznek kitéve és sokkal gyorsabban kell választaniuk közöttük. A bankok számára ez nem arról szól, hogy milyen szolgáltatásokat adnak el ma egy 18-20 éves ügyfélnek, hanem arról, hogy már most hogyan alapoznak meg egy évtizedekig tartó ügyfélkapcsolatot.

- Banki vagy bármilyen szolgáltatóként mit lehet ezzel kezdeni?

- Szokták mondani, hogy az UX az új arany, hiszen meghatározó a szerepe az ügyfélszerzésben és -megtartásban. Európában a pénzügyi kihívók (neobankok, szolgáltatók) jó érzékkel erre helyezték a hangsúlyt, és rengeteg ügyfélre tettek szert a tradicionális pénzügyi intézetekkel szemben. A járvány utáni időszak egyik meghatározó szempontja lesz ügyféloldalról, hogy a digitális UX hogyan épül be a teljes, minden csatornát jellemző ügyfélélménybe.

- Milyen trendek várhatók a fizetési digitalizációban?

- Ha követjük az ügyfélélmény – kiterjesztett szolgáltatás logikát, láthatjuk, hogy az alternatív szolgáltatók olyan ráépülő szolgáltatásokat fejleszthetnek, amelyek a banki infrastruktúrát – adott esetben a bankszámlánkat – használják, de a szolgáltatás kellemesebb része az ő appjukban történik. A bankok kezéből egyre jobban kicsúszik egy mindennapi és pozitív kimenetelű tranzakció, mert főleg a vásárlási élményből, a dolgok megszerzésének öröméből vesznek el, és a fogyasztók ettől kezdve sokkal unalmasabb vagy negatív dolgokkal kapcsolják össze őket, mint például a hiteleik vagy a számlák fizetése. A Buy Now Pay Later megoldás nem(csak) az inkumbens bankok üzleti modelljét támadja, hanem a kereskedői modelleket is, mert a BNPL-szolgáltatók az infrastruktúra-jellegű fizetési szolgáltatást/szolgáltatókat tolják a teljes vásárlási életút központibb helyére. Aztán itt van a B2A2C-jelenség: a marketplace-ek előretörésével már algoritmusoknak adunk el, rájuk optimalizálunk, ezzel a brandingnek egy olyan válsága jöhet elő, amit a hagyományos márkáknak nehéz lesz kezelnie. Marketingoldalról ez az egyik legkomolyabb kihívása a következő tíz évnek.

Baross Gábor

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...