A Telekommal megkötött partnerség erre az új szolgáltatásra mindkét fél számára stratégiailag is előnyös volt – mondta Málnay B. Levente, az AMC Networks International Közép- és Észak-Európáért felelős ügyvezető alelnöke a Selekt nevű új streamingplatformjukról. A szakember beszélt a Bajnokok Ligája-meccsek nézettségéről, arról, hogy náluk is lesznek-e streaminges sportközvetítések, de szóba került a 4iG domináns szerepének piaci hatása is.
- Október elején elindítottátok a Selekt nevű streamingszolgáltatást a magyar piacon. Már régóta lehetett hallani, hogy tervezitek ezt. Miért vártatok ilyen sokat a piacra lépéssel?
- Átpozicionáltuk a streamingstratégiánkat, úgy véltük, szükség volt rá. Az anyacégünknél a streaming számos fajtája működik már, például az AMC+, a Shudder, a Hidive vagy az Acorn. Más globális streamingszolgáltatók általában nem a helyi sajátosságokra vagy az eltérő fogyasztói igényekre építenek. Vállalatunk, az AMCNI CNE amerikai anyacégi háttere mellett nagyon erős helyi stratégiai fókusszal működik, ezért van lehetőségünk testre szabni a szolgáltatást. Szempont volt, hogy olyan megoldással induljunk, amely amellett, hogy releváns a kelet-közép-európai fogyasztók számára, pénzügyileg is prudens.
- A Selekt a Telekom előfizetői számára érhető el. Miért ezt a „direct-to-consumer” üzleti modellt választottátok?
- Egyazon értéklánc elemeként pozicionáljuk a szolgáltatást a lineáris csatornáinkkal együtt, egy ökoszisztéma részeként tekintünk rá. Ahogy a lineáris csatornáink esetén is stratégiai jelentőségűek a disztribútor partnereink, amelyek a tartalmainkat eljuttatják a fogyasztóinkhoz, úgy a Telekommal megszületett partneri viszony erre a lekérhető termékre mindkét fél számára stratégiailag is előnyös. Mind emellett az ügyfeleink kényelmi szolgáltatásként hozzájutnak a csatornáink tartalmaihoz, legyen az gyerek-, film-, sport- vagy infotainment műsor.
- Sokszor szoktál arról beszélni, hogy Magyarországon a nyugati, de főleg az amerikai televíziózási szokásokkal kapcsolatos trendek nem feltétlenül érvényesek, mert nálunk arányaiban is sokkal olcsóbbak a tévé-előfizetések. Ezt azért nagyban köszönhetjük a Digi jó húsz évvel ezelőtti piacra lépésének. Viszont amióta felvásárolta őket a 4iG, azóta látszanak ebben változások, de eleve ez a piaci koncentráció sem az árverseny erősödése felé hat. Szerinted lecsapódhat a televíziózási szokásokban az, ha nagyon megugranak a tévé-előfizetési díjak?
- Ha duplázódnának, triplázódnának, akkor talán. Ez azonban nem valószínű, hogy bekövetkezne. Azt gondolom, a következő évek legizgalmasabb kérdése ebben az iparágban, hogy a tartalom árának emelkedése – akár a saját gyártású, akár az euróban, dollárban beszerzett nemzetközi tartalmak – és a magyar infláció, illetve a telkók áremelése milyen arányban lesznek. Ehhez hozzájön az, amikor megálljt parancsol a fogyasztók gazdasági tűrőképessége, hiszen a nap végén a fogyasztó dönt az előfizetéséről, és a tartalomfogyasztási szokásainak a saját pénztárcája szab korlátot. Viszont amíg a streamingszolgáltatók árai nagyobb ütemben növekszenek a lineáris tévézéshez képest, addig az utóbbi megtartja a pozícióit. Mindannyiunk – de elsősorban a nézők – érdeke, hogy a lineáris televíziózás sokáig sikeres maradjon.
- Amíg volt három-négy nagyobb műsorterjesztő, addig belefért, hogy egy-egy csatorna vagy akár portfólió ne legyen jelen az egyiken. Viszont megnézve a 4iG-s portfóliót, ők már megkerülhetetlen szereplővé váltak. Gyakorlatilag aki velük nem tud megállapodni, az lehúzhatja a rolót. Szerinted ez hogyan változtathatja meg a piacot?
- Nyilván a médiaszolgáltatók számára egy többszereplős piacon könnyebb az érdekérvényesítés, ez közgazdasági alapvetés, de eddig egyáltalán nem tapasztaltuk az erőfölénnyel való visszaélést. Sokkal inkább jellemző volt a tárgyalásaink során egyfajta ütköztetése az érveknek a televíziózás jövőjét illetően a telekommunikációs kínálat részeként.
- A Bajnokok Ligája kapcsán az a reklámjaitok szlogenje, hogy „Nézd úgy a foci-BL-t, ahogy eddig”. Jól érzem-e azt, hogy próbáltok előnyt kovácsolni abból, hogy az RTL lényegében csak a streamingplatformjára tartogatja ezeket a meccseket? Illetve a nézettségi adatokban mennyire látszik, hogy már nem az M4 Sporttal osztozkodtok ezeken a közvetítéseken?
- A nézettségeink az első két forduló alapján látványosan nőttek. Általunk, azaz a Sport 1 és Sport 2 révén a háztartások 90 százalékában napi négy élő közvetítést élvezhetnek a nézők. Aki ennél is többre vágyik, az pedig előfizet arra az extra szolgáltatásra, amit az RTL+ nyújt. Így van ez a világ nagyon sok országában a sportközvetítések tekintetében.
- Tervezitek-e, hogy egyes sportmérkőzések kizárólag a Selekten lesznek elérhetők? Lehetnek-e ezek között BLmeccsek is?
- Kézilabda-BL-meccsek igen, futball nem jellemzően. Az elvünk mindig az, hogy a legerősebb meccseinket a Sport 1-en és a Sport 2-n szerkesztjük adásba, hiszen a kereskedelmi sportcsatornák közötti vezető helyünk annak is köszönhető, hogy a nézőink számára értékes tartalmakat kínálunk ott. Számos értékes sportjog birtokosaként azonban az a helyzet, hogy vannak olyan mérkőzések, amelyek a bőség zavarában már nem „férnek be” a lineáris kínálatban, ezek a Selekten lesznek láthatók.
Heszler Róbert
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.