Brand safety – ilyen a helyzet a hazai oldalakon

Közzétette az első adatokat a Syntax magyar fejlesztésű brand safety rendszerből a DOT Creative. Az elemzés szerint a legnagyobb számú kockázatos tartalom a legtöbb cikket publikáló oldalakon jelenik, azonban a kevesebb anyagot megjelenítő, fókuszáltabb oldalakon magasabb a kockázatos tartalmak aránya.

A 10 vizsgált híroldalon 26 459 tartalmat elemzett ki a Syntax rendszere. Ez azt jelenti, hogy az adott hírsite-okon kevesebb, mint 2 percenként új cikk jelent meg augusztus hónapban. A legtöbb tartalom – 8 570 cikk – az Origo.hu-n jelent meg, míg a legkevesebb – 575 darab – a Népszaván. A fenti számokból is látszik, hogy az alma és a körte esete áll fenn. Az elemzés készítői is kiemelik, hogy a weboldalak szerkesztési és strukturális különbségei miatt nem lehetséges egy az egyben összehasonlítani az oldalakat – derül ki a DOT Creative közleményéből.

A különbségek a kockázatos tartalmakon is meglátszanak. A legnagyobb számú kockázatos tartalom a legtöbb tartalmat publikáló oldalakon jelenik meg abszolút értékben, ugyanakkor ezeken az oldalakon arányukat tekintve kevesebb részét teszi ki a kockázatos tartalom az összes tartalomhoz képest. A kevesebb tartalmat megjelenítő, fókuszáltabb oldalakon, mint a 444.hu, Népszava vagy 888.hu ezzel ellentétben magas a kockázatos tartalmak aránya.

„A célunk az volt, hogy stimuláljuk a párbeszédet a brand safety körül. Ez az első visszajelzések alapján mondhatnám, hogy akár túl sikeres is lett. Nem hiszem, hogy bárki csodálkozna azon, hogy az egyes szereplők a megjelenő adatokat üzleti vagy poltikai érdekek mentén próbálják a maguknak megfelelő módon értelmezni, ez egy velejárója a piacnak, amivel együtt kell élnünk. Ami viszont kifejezetten fontos, hogy végre vannak konkrét számok, adatok, amiről beszélni és vitatkozni lehet és nem csak egy absztrakt képződményként kezeljük végre a márkabiztonságot” – mondta el Kassitzky Attila a DOT Creative ügyvezetője .

Az elemzés keretében 12 márkabiztonsági kategória jelenlétét vizsgálták az adott oldalakon: Baleset & Haláleset; Bűncselekmény; Gyűlöletbeszéd; Illegális & Erősen Szabályozott Termékek; Káromkodás; Katasztrófák & Járványok; Konfliktusok & Háborúk; Ezotéria & Okkultizmus; Pornográfia; Szexuális & Fizikai Erőszak; Terrorizmus; Vallás.

A kockázatos tartalmak közel 2/3-át két kategória adta ki: a Katasztrófák és Járványok (39%) és a Balesetek és Halálesetek (22%). Az előbbi nem meglepő senkinek sem, a koronavírus nagyjából minden szegletét átjárja a gazdasági, politikai híreknek is. Az elemzés arra is kitér, hogy az egyes site-ok között bizonyos tematikák megjelenésében is nagy eltérések vannak, nem minden oldal azonos arányban közöl híreket az egyes tematikákról, ami szintén egy fontos tényező az hirdetők megfontolásait tekintve.

„A brand safety kategóriákat a nemzetközi normáknak megfelelően alakítottuk ki, ugyanakkor az egyes kategóriák kockázatossága nem minden márkára egyértelmű és azonos mértékű. Az objektív adatok elemzése remélhetőleg ösztönzi mind a hirdetőket, mind a tartalomszolgáltatókat, hogy komolyabban foglalkozzanak a márkabiztonság kérdéskörével. A jelenlegi bevett gyakorlat sajnos ehelyett az, hogy ki se mondjuk a „kockázat” szót hiszen akkor az már értéktelen inventory-t és negatív márkaértékű megjelenéseket jelent, ami egyszerűen nem igaz. A téma szőnyeg alá söprésével viszont a márkák csak elveszítik a kontrollt hirdetések kiszolgálása felett” – nyilatkozta Kassitzky Attila.