- Hirdetés -

Digitalizációs forradalmat hozott a koronavírus

|

A magyarországi vállalatok hatékonyan reagáltak a koronavírus okozta válságra, a helyzet pedig hosszútávú pozitív változásokat is eredményezett, például nagymértékű digitális átállás indult el a cégek jelentős részénél. A mélyponton már túl van a magyar munkaerőpiac, a vállalatoknak pedig újra kell gondolniuk a szervezeti működésüket és állást foglalniuk a home office intézményével kapcsolatban – világított rá a Profession.hu Back to Business elnevezésű munkaerőpiaci online konferenciája, amelyen különböző iparágak releváns szereplői szólaltak fel.

Ahogyan a magyar gazdaság számos területén, úgy az álláshirdetési piacon is jelentős volt a visszaesés a járvány hatására. Amíg korábban egyes szakmák esetében túlkereslet volt a jellemző, a helyzet mélypontján az álláshirdetések száma 70-80 százalékos csökkenést mutatott a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez a tendencia azonban gyorsan változott: „egyértelműen megfigyelhető volt a válság első három hetében, hogy nagyon alacsonnyá vált a toborzási aktivitás, de amint elkezdett hozzászokni a társadalom ehhez a helyzethez, kénytelenek voltak a cégek újra működésbe lépni a toborzás területén is” – mondta el Martis István, a Profession.hu ügyvezetője. Lényegesen enyhébben érintette viszont a válság azokat a szakterületeket, amelyekből hiány volt: így például a mérnöki, informatikai, termelési vagy a pénzügyi területet.

A banki ügyintézés digitalizálódása

„Amit először átmenetinek gondoltunk, az állandósulni fog. Alkalmazkodással erősebben tudunk kijönni a helyzetből” – véli a járvány következtében kialakult válság hatásaival kapcsolatban Dr. Simák Pál, a CIB Bank elnök-vezérigazgatója. Jelentős digitalizációs folyamat kezdődött a vállalatnál, a bank ügyfeleinek már háromnegyede az online ügyintézést választja. A személyes fióklátogatások száma 60 százalékkal csökkent, az online tranzakciók aránya 98 százalékra emelkedett, a call center szolgáltatást pedig nagyjából háromszor többen vették igénybe, mint a járványt megelőzően.

A kormány által hirdetett hitelmoratórium ellenére a CIB Bank ügyfeleinek fele jelezte, hogy továbbra is változatlanul kívánja fizetni a hitelét. „A magyarországi cégek és a háztartások láthatóan lényegesen válság-állóbbak mint a 2007-es válság idején voltak. A krízis továbbá innovatív megoldásokat hozott például a digitalizáció térnyerésével. Az új helyzet új vezetői kompetenciákat igényel: a motiváció, a kommunikáció és a csapatszervezés lesznek a legfontosabb kulcsszavak” – összegezte Dr. Simák Pál. „Meg kell találni jelen helyzetben a lehetőséget, hatékonyságjavulást hozhat a cégek életében” – zárta gondolatait.

Az otthoni sportolás hatása

Pósfai Gábor, a Decathlon Austria vezetője elsősorban pozitív változásokról számolt be: a kereslet az egyéni sportoláshoz kapcsolódó termékek (így például a fitnesz eszközök, kerékpárok, ping-pong asztalok) iránt jelentősen megnövekedett, valamint az online rendelések forgalma is nagy mértékben emelkedett. Miután Ausztriában a sportáruházak újra megnyithattak, nagy fellendülést tapasztaltak a személyes vásárlások területén a tavalyi év azonos időszakához képest, miközben az online lehetőség továbbra is hasonlóan magas érdeklődésre tart számot.

„A helyzet olyan új megoldásokat hozott, amikre korábban nem is gondoltunk volna” – állítja Pósfai Gábor. Az osztrák Decathlon például „drive-in” szolgáltatást indított, ami hasonlóan működik, mint a gyorséttermek esetében: az interneten rendelt terméket az áruháznál a vásárló autójában helyezték el, így csökkentve a személyes kontaktusok számát. „Egy második hullám esetén már felkészülten tudunk reagálni” – mondta el a jövővel kapcsolatban.

Alapjaiban változnak meg az utazási attitűdök

„Március közepétől, a korlátozások kezdetével gyakorlatilag megszűnt az utazási bizalom Magyarországon. Most új fejezet indul a turizmusban” – jelentette ki Szigetvári József, a Szállás.hu ügyvezető igazgatója. „Átalakulnak a fogyasztói szokások, ha egy cég ezzel nem tud együtt élni, az nem tud a piacon megmaradni” – tette hozzá. Véleménye szerint a járványügyi helyzet korábban is meglévő turisztikai trendek erősödését hozza majd magával: a tömegturizmus helyett a hosszútávon fenntartható turizmus irányába történik változás.

A járványügyi intézkedések feloldásával kapcsolatos kormányzati bejelentések és a rekreációs igény továbbra is erős hatására a foglalások száma az utóbbi időben emelkedni kezdett. „Az enyhítések hírére 20%-kal több telefonos érdeklődőt jegyzünk, mint tavaly ilyenkor, de fontos megjegyezni, hogy jelentősen megváltozott fogyasztók igénye: foglalásnál lényegesen fontosabb szempontok a korábbinál például a tisztaság és az ingyen lemondhatóság” – jegyezte meg a várható turisztikai trendek kapcsán Szigetvári József. Az utazások időtartama is megváltozik: lényegesen többen fognak a hosszabb nyaralások helyett inkább gyakrabban, rövidebb időre kimozdulni.

Segítség az újrainduláshoz

Az online konferencián debütált a Profession.hu újraindítási kézikönyve, melyben a szakértők a fokozatos visszaállás fontosságára hívják fel a figyelmet, amelynek célja a kockázat-minimalizálás. A kézikönyvből kiderül például, miért szükséges átgondolni, hogy a home office mennyiben hatott a vállalat produktivitására és ennek függvényében hogyan mérlegeljék a cégvezetők a visszaállás menetét és mértékét. A kézikönyv ide kattintva bárki számára elérhető.

„A hazai cégek jól reagáltak a hirtelen bekövetkező változásokra: rugalmasságukról és válság-állóságukról tettek tanúbizonyságot” – összegezte a konferencia tapasztalatait Martis István, a Profession.hu ügyvezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával erősít a Samsung

A Samsung bejelentette a One UI 7 bétaverziójának hivatalos bevezetését, amely erőteljes mesterséges intelligencia funkcióival és egyszerűsített vezérlőfelületével a jövő bővíthető AI-ökoszisztémáinak előfutárának tekinthető. A One UI 7 jelentős előrelépést hoz azzal, hogy az...

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb áruház száll be a Dubai csoki-őrületbe

A két diszkontlánc mellett az Auchan is csatlakozik a legújabb édességtrendhez, és csütörtöktől mindössze 2499 forintos akciós áron kínálja a 100 grammos minőségi Dubai csokoládét. Egy vásárlás alkalmával összesen három darabot lehet venni belőle...

Mesterséges intelligenciával erősít a Samsung

A Samsung bejelentette a One UI 7 bétaverziójának hivatalos bevezetését, amely erőteljes mesterséges intelligencia funkcióival és egyszerűsített vezérlőfelületével a jövő bővíthető AI-ökoszisztémáinak előfutárának tekinthető. A One UI 7 jelentős előrelépést hoz azzal, hogy az...

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...