A Pelenka.hu kapta a fődíjat az Év Internetes Kereskedője Díj versenyen, a második a Konzolvilág, míg a harmadik a Whiskynet lett. A közönségdíjat a Konzolvilág vitte haza, logisztika kategóriában Whiskynet, ügyfélélményben a Pelenka.hu és környezetvédelmi kategóriában a Konzolvilág jeleskedett.
A díjnak idén először az Internet Hungary adott otthont. A díjátadó eseményt az érdeklődők online közvetítés keretében kísérhették végig. A Mastercard főtámogatásával, a Magyar Posta MPL kiscsomaglogisztikai üzletága, valamint a GoodID kiemelt szponzorálásával megrendezett versenyben a fődíj mellett közönségdíjat és kategóriadíjakat is átadtak.
Idén azok a kimagasló szakmai teljesítményt nyújtó kereskedők érdemelhették ki az elismerést – a forgalmi adatok figyelembevétele nélkül –, amelyek megoldásai üzleti fenntarthatóságot, ügyfélélményt növelő, logisztikában elől járó, valamint környezetkímélő működést tudtak biztosítani.
Az Év Internetes Kereskedője Díj versenyben, amelynek legfőbb célja a hazai internetes kereskedelem népszerűsítése és az online vásárlás iránti bizalom kiépítése, minden olyan magyarországi bejegyzésű vállalkozás részt vehetett, amely online kiskereskedelmi tevékenységet folytat. Idén több mint 1200 webshopot neveztek meg a magyar internetezők, akiknél szeretnek vásárolni. A nyertesek kiválasztásában a vásárlók is fontos szerepet játszottak: 2020-ben közel 30 ezren érezték fontosnak, hogy szavazzanak kedvenceikre. Az idén 31 főt számláló, e-kereskedelmi szakemberekből, szervezőkből és támogatókból összeálló szakmai zsűri döntötte el, kik legyenek a díjazottak.
Piaci szinten is jól teljesítettek a tavalyi évben az e-kereskedők: 23%-kal tudták növelni az online kiskereskedelmi forgalmat. A díj szakmai partnere, a Reacty Digital kutatása alapján a szektor 2019-ben 781 milliárd forint forgalom mellett 17%-kal nőtt. 2020 sok tekintetben a koronavírus járványra adott reakciók körül forgott az e-kereskedelemben is. Míg áprilisban az első hullám idején a felnőtt internetezők 64%-a tartott a koronavírussal való megbetegedéstől, addig ugyanez az erősebb második hullám alatt szeptemberben 54%-ra csökkent. A járvány hatására folyamatosan változnak a fogyasztók rendelési, fizetési és kiszállítási szokásai. Ez a díj azt is megmutatja, hogy kik tudtak a legrugalmasabban reagálni erre a bizonytalan helyzetre.
Horváth Attila, a BIG FISH Payment Gateway ügyvezető igazgatója, a zsűri elnöke elmondta: „Az idei díj rendhagyó volt, mind körülményeit, mind értékelési szempontjait tekintve. A COVID első hulláma volt a magyar e-kereskedelmi piac egyik nagy „aha”-élménye. A fogyasztók, akik eddig tartózkodtak az online vásárlásoktól, most rákényszerülve szembesültek azzal, hogy nincs mitől tartani. Számos vállalkozás hihetetlen kreativitásról, rugalmasságról és a vásárlóik, látogatóik iránt mutatott empátiáról, érzelmi intelligenciáról tett tanúbizonyságot a legkritikusabb időszakban is. A tudatos, stratégiai szemléletű, organikus építkezés mellett ezek voltak azok a legfőbb értékek, amelyeket kerestünk és meg is találtunk a díjazott pályázókban. Gyorsan és rugalmasan alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez, ezzel nem csak a saját túlélésüket biztosították, de hozzájárultak ahhoz, hogy ügyfeleik is könnyebben vészeljék át a kritikus időszakot.”
Deák András főszervező az idei évet mérföldkőnek tekinti az e-kereskedelemben: „a kereskedelem online csatornája bebizonyította, hogy a leggyorsabban képes reagálni a megváltozott üzleti helyzetre. Személyes küldetésem, hogy a díjazottak saját példájukon keresztül edukálják a piac többi szereplőjét, hisz az eredmények sokszor nem a pénzbeli erőforrásokon, mint inkább kreatív megoldásokon múlnak. A cél közös: ne csak a járványhelyzet miatti szükségmegoldásként maradjon fenn az érdeklődés az online vásárlás iránt, hanem fejlődni képes és preferált csatorna legyen.”
A szakmai díj TOP10 rangsora
1. helyezett: Pelenka.hu
2. helyezett: Konzolvilág.hu
3. helyezett: Whiskynet.hu
4. helyezett: Mártogatós.com
5. helyezett: Alinda.hu
6. helyezett: Lumenet.hu
7. helyezett: Benu.hu
8. helyezett: Ruhafalva.hu
9. helyezett: Praktiker.hu és Kockashop.hu
10. helyezett: Dressa.hu