- Hirdetés -

Dollármilliárdokat köszönhetünk az MI-nek

|

Miért fontos a digitalizáció a pénzügyi szektorban, hogyan viszonyulnak a fintech cégekhez és a startupokhoz az ágazat hagyományos szereplői – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Jakub Grzechnik a Visa közép-kelet európai termékigazgatója. A szakember elárulta azt is, hogyan ment meg többmilliárd dollárt a mesterséges intelligencia.

– A digitalizáció kulcsszerepet játszik az ügyfélélmény növelésében a pénzügyi szolgáltatásoknál. Véleménye szerint a szektor legnagyobb szereplői mennyire tartják ezt fontosnak, illetve a Visa mit tesz az ügyfélélmény növelésére?

– A digitalizáció több szempontból is rendkívül fontos a pénzügyi szektorban. Egyrészt az ügyfélélmény javításában kulcsszerepet játszik, hiszen ma már a fogyasztók is egyre több digitális megoldást használnak és elvárás, hogy akár a vásárlásaik során, akár a pénzügyeik intézésében is élvezhessék a digitalizáció előnyeit. Másrészt a pénzügyi vállalkozások saját, belső működése miatt is fontos, hiszen az új rendszerek, technológiák lehetővé teszik, hogy hatékonyabban dolgozhassanak. A Visa számára persze nem újdonság a digitalizáció, hiszen a kártyatranzakciók mögött már évtizedek óta digitális információk állnak. Most viszont már ott tart az infrastruktúra és a technológia, hogy tulajdonképpen a műanyag kártyákra sincs szükség, elég csak a digitálisat létrehozni és azt közvetlenül az ügyfél telefonjára eljuttatni, ahogyan arra több banknál is láthatunk már példát.

– Ázsiában már nagyon népszerű, de Európában és Észak-Amerikában is terjed a mobilos fizetés, Afrikában pedig a helyi adottságok miatt sokan nem is találkoznak bankkártyával, csak mobilos megoldással. Ez a változás hogyan hat a kártyakibocsátó-cégekre, mi lesz a szerepük az átalakuló ökoszisztémában?

– Azt gondolom, hogy az a tény, hogy egyre több ember használ valamilyen formában elektronikus fizetést azt eredményezi, hogy Visa relevánsabb most, mint eddig bármikor. Mi adjuk a gerincét azoknak a fejlesztéseknek, amelyek lehetővé teszik az ügyfélélmény növelését. A nap végén ugyanis, az ügyfél akár külföldön, nyaralás közben szeretne vásárolni, akár webshopból vesz valamit, a kártyainfrastruktúrát használja.

– Az elmúlt években a felhőalapú számítástechnikáról, majd a blockchainről, mostanában a mesterséges intelligenciáról (MI) beszél mindenki. Véleménye szerint milyen megoldásokról szól majd a következő néhány év?

– Azt gondolom, hogy mára eljutottunk oda, hogy tényleg kezdjük használni a mesterséges intelligenciát. A bankok, pénzügyi intézmények, és Visa is él ezzel a lehetőséggel. Mi például a csalások felderítésére és megelőzésére vetjük be, az MI segítségével valós időben elemezzük a kártyaforgalmat a hálózatunkon globális szinten. Minden évben többmilliárd dollár értékű csalást előzünk meg azzal, hogy felderítjük a szokatlan, az általánostól eltérő mintákat. Egy másik technológia, ami releváns és átalakítja az iparágunkat a dolgok internete, az IoT. Bár kezdetben ez inkább egy játékszer volt – olyan funkciókkal, mint hogy a hűtő maga tudott tejet rendelni, ha elfogyott – de ma már az autóban, a mobilban, az otthoni digitális asszisztensben is ott van ez a technológia, kényelmesebbé teszi az életünket.

– A környezetvédelem, a klímaváltozás ütemének lassítása kiemelt témává vált az elmúlt hónapokban. Mit tehetnek ezügyben a globális nagyvállalatok, a Visa-nak milyen kezdeményezései vannak?

– Több kezdeményezésünk van az ökológiai lábnyomunk csökkentésére. Egyrészt a saját infrastruktúránkon olyan fejlesztéseket valósítottunk meg, amelyeknek köszönhetően elmondható, hogy az épületeink 70 százaléka már Green minősítést kapott. Az adatfeldolgozó központjaink kapcsán pár éve tettünk nagyon komoly vállalást, azt a célt tűztük ki, hogy teljesen átállítjuk őket megújuló energia használatára. Emellett sokkal kevesebbet utazunk, például a régióban is minden irodánkban van videókonferencia rendszer, ezzel is csökkentjük az ökológiai lábnyomunkat. Persze a digitalizáció is segít ebben, elég csak arra gondolni, hogy kevesebb papírt használunk.

– Az elmúlt években sok konferencián jött elő, hogyan alakul a pénzügyi szektor régi, nagy szereplőinek és a fintech cégeknek a viszonya. Most már sokan úgy gondolják, csak együtt boldogulhatnak. Ön mit gondol erről, valóban így van? Visa-nak vannak startup-együttműködései?

– A Visa sokat dogozik együtt fintech cégekkel, több mint 100 partnerünk van. Emellett befektetünk Európában és a világ más részein is innovatív pénzügyi vállalkozásokba, hogy hasznosíthassuk az ötleteiket, innovatív technológiájukat. A Visa az egyik első olyan cég volt, amit fintechként lehetett leírni. Azt látjuk egyébként, hogy a teljes iparágban is inkább az a jellemző, hogy a bankok és a fintechek az együttműködési lehetőségeket keresik.

– Sokan tartanak attól, hogy küszöbön áll egy újabb gazdasági krízis, bár talán nem akkora, mint a 2008-2009-es volt. Mit gondol erről, és hogyan készüljenek fel az emberek és a vállalkozások?

– Nem vagyok közgazdász, így szakértő sem ebben a témában, de a saját tranzakciós adatainkon egyelőre nem látszik, hogy lassulás jönne. Ha ez mégis bekövetkezne, akkor azt tudom javasolni mind a magánszemélyeknek, mind a vállalkozásoknak, hogy nagyon figyeljenek oda arra, hogy milyen mértékben adósodnak el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Keveset költenek digitalizációra a hazai kkv-k

Visszafogottság jellemzi a magyar kkv szektort, ha a digitalizációról van szó. A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben sokan inkább a kivárásra játszanak, hátha javulnak a gazdasági mutatók. Noha a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves...

Már a mozikban a magyar Eufória

Két fiatal szerhasználó felépülésének első 1,5 évét követi nyomon a hazai mozikban december 5-től látható új magyar dokumentumfilm, a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészült Mélypont érzés. Miklós Ádám rendező és Száki Adrián producer úgy nyúltak...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...