- Hirdetés -

Dollármilliárdokat köszönhetünk az MI-nek

|

- Hirdetés -

Miért fontos a digitalizáció a pénzügyi szektorban, hogyan viszonyulnak a fintech cégekhez és a startupokhoz az ágazat hagyományos szereplői – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Jakub Grzechnik a Visa közép-kelet európai termékigazgatója. A szakember elárulta azt is, hogyan ment meg többmilliárd dollárt a mesterséges intelligencia.

– A digitalizáció kulcsszerepet játszik az ügyfélélmény növelésében a pénzügyi szolgáltatásoknál. Véleménye szerint a szektor legnagyobb szereplői mennyire tartják ezt fontosnak, illetve a Visa mit tesz az ügyfélélmény növelésére?

– A digitalizáció több szempontból is rendkívül fontos a pénzügyi szektorban. Egyrészt az ügyfélélmény javításában kulcsszerepet játszik, hiszen ma már a fogyasztók is egyre több digitális megoldást használnak és elvárás, hogy akár a vásárlásaik során, akár a pénzügyeik intézésében is élvezhessék a digitalizáció előnyeit. Másrészt a pénzügyi vállalkozások saját, belső működése miatt is fontos, hiszen az új rendszerek, technológiák lehetővé teszik, hogy hatékonyabban dolgozhassanak. A Visa számára persze nem újdonság a digitalizáció, hiszen a kártyatranzakciók mögött már évtizedek óta digitális információk állnak. Most viszont már ott tart az infrastruktúra és a technológia, hogy tulajdonképpen a műanyag kártyákra sincs szükség, elég csak a digitálisat létrehozni és azt közvetlenül az ügyfél telefonjára eljuttatni, ahogyan arra több banknál is láthatunk már példát.

– Ázsiában már nagyon népszerű, de Európában és Észak-Amerikában is terjed a mobilos fizetés, Afrikában pedig a helyi adottságok miatt sokan nem is találkoznak bankkártyával, csak mobilos megoldással. Ez a változás hogyan hat a kártyakibocsátó-cégekre, mi lesz a szerepük az átalakuló ökoszisztémában?

– Azt gondolom, hogy az a tény, hogy egyre több ember használ valamilyen formában elektronikus fizetést azt eredményezi, hogy Visa relevánsabb most, mint eddig bármikor. Mi adjuk a gerincét azoknak a fejlesztéseknek, amelyek lehetővé teszik az ügyfélélmény növelését. A nap végén ugyanis, az ügyfél akár külföldön, nyaralás közben szeretne vásárolni, akár webshopból vesz valamit, a kártyainfrastruktúrát használja.

– Az elmúlt években a felhőalapú számítástechnikáról, majd a blockchainről, mostanában a mesterséges intelligenciáról (MI) beszél mindenki. Véleménye szerint milyen megoldásokról szól majd a következő néhány év?

– Azt gondolom, hogy mára eljutottunk oda, hogy tényleg kezdjük használni a mesterséges intelligenciát. A bankok, pénzügyi intézmények, és Visa is él ezzel a lehetőséggel. Mi például a csalások felderítésére és megelőzésére vetjük be, az MI segítségével valós időben elemezzük a kártyaforgalmat a hálózatunkon globális szinten. Minden évben többmilliárd dollár értékű csalást előzünk meg azzal, hogy felderítjük a szokatlan, az általánostól eltérő mintákat. Egy másik technológia, ami releváns és átalakítja az iparágunkat a dolgok internete, az IoT. Bár kezdetben ez inkább egy játékszer volt – olyan funkciókkal, mint hogy a hűtő maga tudott tejet rendelni, ha elfogyott – de ma már az autóban, a mobilban, az otthoni digitális asszisztensben is ott van ez a technológia, kényelmesebbé teszi az életünket.

– A környezetvédelem, a klímaváltozás ütemének lassítása kiemelt témává vált az elmúlt hónapokban. Mit tehetnek ezügyben a globális nagyvállalatok, a Visa-nak milyen kezdeményezései vannak?

– Több kezdeményezésünk van az ökológiai lábnyomunk csökkentésére. Egyrészt a saját infrastruktúránkon olyan fejlesztéseket valósítottunk meg, amelyeknek köszönhetően elmondható, hogy az épületeink 70 százaléka már Green minősítést kapott. Az adatfeldolgozó központjaink kapcsán pár éve tettünk nagyon komoly vállalást, azt a célt tűztük ki, hogy teljesen átállítjuk őket megújuló energia használatára. Emellett sokkal kevesebbet utazunk, például a régióban is minden irodánkban van videókonferencia rendszer, ezzel is csökkentjük az ökológiai lábnyomunkat. Persze a digitalizáció is segít ebben, elég csak arra gondolni, hogy kevesebb papírt használunk.

– Az elmúlt években sok konferencián jött elő, hogyan alakul a pénzügyi szektor régi, nagy szereplőinek és a fintech cégeknek a viszonya. Most már sokan úgy gondolják, csak együtt boldogulhatnak. Ön mit gondol erről, valóban így van? Visa-nak vannak startup-együttműködései?

– A Visa sokat dogozik együtt fintech cégekkel, több mint 100 partnerünk van. Emellett befektetünk Európában és a világ más részein is innovatív pénzügyi vállalkozásokba, hogy hasznosíthassuk az ötleteiket, innovatív technológiájukat. A Visa az egyik első olyan cég volt, amit fintechként lehetett leírni. Azt látjuk egyébként, hogy a teljes iparágban is inkább az a jellemző, hogy a bankok és a fintechek az együttműködési lehetőségeket keresik.

– Sokan tartanak attól, hogy küszöbön áll egy újabb gazdasági krízis, bár talán nem akkora, mint a 2008-2009-es volt. Mit gondol erről, és hogyan készüljenek fel az emberek és a vállalkozások?

– Nem vagyok közgazdász, így szakértő sem ebben a témában, de a saját tranzakciós adatainkon egyelőre nem látszik, hogy lassulás jönne. Ha ez mégis bekövetkezne, akkor azt tudom javasolni mind a magánszemélyeknek, mind a vállalkozásoknak, hogy nagyon figyeljenek oda arra, hogy milyen mértékben adósodnak el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Rocklegendák érkeznek Budapestre

Először érkezik Magyarországba Hollywood Vampires és egy felejthetetlen koncerttel szeretnék meglepni a rockzene rajongóit. A legendás banda tagjai között található Johnny Depp, Alice Cooper, Joe Perry (Aerosmith) és Tommy Henriksen.A Hollywood Vampires nem csupán...

Ezek a filmek vonzották a nézőket

Izgalmas és eseménydús hónapokat tudhat maga mögött a Warner Bros. Discovery (WBD). Az Egyesült Államokban nagyszabású kampány keretében bevezették a MAX-ot, a WBD továbbfejlesztett streaming platformját, globálisan megünnepelték a Warner Bros. 100 éves évfordulóját,...

Nyerő lehet az ingatlanbefektetés

A múlt héten bejelentett szigorítások alaposan átrajzolhatják a megtakarítások piacát a pénzügyi szakemberek várakozásai alapján. A kormányzati szándék egyértelműen az állampapírok piacának erősítése, de emellett az ingatlanbefektetések szerepe is tovább erősödhet a Duna House...

A mélypont után ismét nőtt a hazai vállalkozások száma

Ismét emelkedésnek indult a vállalkozások száma Magyarországon, idén megfordult a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) eltörlése nyomán kialakulni látszó tavalyi negatív trend. A legnagyobb arányú emelkedés az építőiparban, a szállítási ágazatban és a szolgáltató...

Újabb segítség a vállalkozásoknak

Az elmúlt 3 év gazdasági eseményei nem kímélték a vállalkozói szektort. A kereskedelem és az ipar különösen nehéz helyzetben van, ami számos boltbezárást és az ipari termelés volumenének csökkenését eredményezte. Ez a kihívásokkal teli...

Olvasásra buzdít a Libri

A történetek, amiket olvasunk, beépülnek a mindennapjainkba, a személyiségünkbe, és stresszcsökkentő hatással bírnak. Magyarország piacvezető könyvkereskedőjeként a Libri legújabb, június 5-én indult, bármikor elkezdhető olvasásnépszerűsítő programjában is az olvasás pozitív élettani hatásaira helyezi hangsúlyt....

Újabb rossz hírek a magyar gazdaságról

Nemcsak a kiskereskedelemben, hanem az ipari termelésben is a vártnál rosszabbul kezdődött a második negyedév. A KSH adatai szerint az ipari termelés volumene éves szinten 5,8 százalékkal csökkent a munkanaphatással igazított adatok szerint. A...

Nyáron sem maradunk új sorozatok nélkül

A következő hónapokban is számos új sorozat lesz látható az HBO Maxon és a Discoveryn, íme néhány ígéretes produkció.A kormányzó ötös (First Five)premier: június 9. HBO MAX, a 3 részes sorozat összes epizódja elérhető...

A saját márkás média párbajra hívja a tömegmédiát

A blogok szabadsága után most a podcastekben találja meg magát mindenki, ömlik ránk a tartalom, a cégek ügyeket karolnak fel, honlapot hoznak létre, saját csatornát indítanak. De hol lesz ennek a vége, és vajon...

Új tulajdonost keresnek a Telegraph-lapcsoportnak

Eladó az egyik legbefolyásosabb brit lapcsoport, a Telegraph Media Group, miután jelenlegi tulajdonosát, a B.UK nevű holdingot a cég legnagyobb hitelezője, a Lloyds bankkonglomerátum csődgondnokság alá helyezte. A B.UK lapportfóliója, amelynek legfőbb tagja a The...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így lehet kiberbiztos a nyaralás

Felmérések szerint a Földön élő minden emberre legalább 3 hamis személyazonosság jut a kiberbűnözői piacon, mégis mintha továbbra is félvállról vennénk a fenyegetést a hétköznapokban, különösen a lazább nyári időszakban. Hamarosan elözönlik az üzenőfalakat...

Rocklegendák érkeznek Budapestre

Először érkezik Magyarországba Hollywood Vampires és egy felejthetetlen koncerttel szeretnék meglepni a rockzene rajongóit. A legendás banda tagjai között található Johnny Depp, Alice Cooper, Joe Perry (Aerosmith) és Tommy Henriksen.A Hollywood Vampires nem csupán...

Ezek a filmek vonzották a nézőket

Izgalmas és eseménydús hónapokat tudhat maga mögött a Warner Bros. Discovery (WBD). Az Egyesült Államokban nagyszabású kampány keretében bevezették a MAX-ot, a WBD továbbfejlesztett streaming platformját, globálisan megünnepelték a Warner Bros. 100 éves évfordulóját,...

Nyerő lehet az ingatlanbefektetés

A múlt héten bejelentett szigorítások alaposan átrajzolhatják a megtakarítások piacát a pénzügyi szakemberek várakozásai alapján. A kormányzati szándék egyértelműen az állampapírok piacának erősítése, de emellett az ingatlanbefektetések szerepe is tovább erősödhet a Duna House...

A mélypont után ismét nőtt a hazai vállalkozások száma

Ismét emelkedésnek indult a vállalkozások száma Magyarországon, idén megfordult a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) eltörlése nyomán kialakulni látszó tavalyi negatív trend. A legnagyobb arányú emelkedés az építőiparban, a szállítási ágazatban és a szolgáltató...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A bankszektor is kizöldülhet

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel...

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Országos mentőakcióban a Spar

Féléves tesztelést követően mostantól valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházban bekapcsolódhatnak a vevők a tudatos élelmiszermentés folyamatába a Munch-applikációval, amelyen keresztül akár 66 százalékkal olcsóbban, gyorsan és kényelmesen juthatnak hozzá jó minőségű élelmiszerekhez.Sok családban még...

Fenntartható ötleteket díjaztak

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók...

Évente 19 ezer tonna bútort égetünk el

Évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, azonban a kiterjedten működő bútorhulladék-feldolgozó rendszer hiányában ennek a nagy része égetőkben végzi – derül ki az IKEA friss tanulmányából. Igény lenne a már nem használt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....