Fejlesztőcégként indultak, itthon ma leginkább talent management ügynökségként ismertek, saját produkciókkal is készülnek és a tévékkel is ringbe szállnának mint a legnagyobb közösségi médiára épülő médiaportfólió. De külföldön is nagyon elszántak: új influenszer ERP-szoftverük értékesítésétől sokat várnak a világpiacon. Íme a Post For Rent-sztori és ami mögötte van.
- Fejlesztőcégként indultatok, ám úgy tűnik, mintha most valami egészen más csinálnátok. Mi a cég fő profilja ma?
- Csiszár Gergő: Az, hogy ma teljesen mást csinálunk, az egy tévhit. Annyi történt, hogy itthon kizárólag a cégünk egy-két üzletága látható. Én mindig is ad-tech és data provider akartam maradni, és szerettem volna találni itthon egy kizárólagos ügynökséget, amely a rendszereinket és a know-how-nkat használva a helyi, magyar Post For Rent lett volna. De minden ügynökség lenézte az influenszereket és az egész piacot 2018 nyarán, ezért úgy döntöttünk, hogy csinálunk egy saját in-house „mintagazdaságot” az influenszermarketing minden lehetséges üzletágával, ami egy hibridmodellben a technológiára épül. Így a kezdetektől a tech és a human intelligence keveréke a Post For Rent, amin keresztül megmutatjuk a szakmának, hogy pontosan mit is néztek le akkor annyira. Semmit nem változott a fejlesztési tevékenységünk az indulás óta, ugyanannyi fejlesztőnk van, csak a belsős szoftvereink és az adatpontok száma lett sokkal több és nagyobb.
A Post For Rent cégcsoport profilja egy technológián alapuló human intelligence-szel kiegészített influenszermarketing-ügynökség. Adat-adat-adat! És olyan belsős rendszerek, amelyek lehetővé teszik 3-4 account managernek, hogy több milliárd forint értékben több mint 400 kampányt le tudjanak menedzselni 200-nál is több influenszerrel éves szinten. Az elmúlt egy évben itthon a legnagyobb hangsúlyt a talent manage ment üzletág fejlesztése adta, jelenleg 80 exclusive talentünk van, és a céljaink szerint a legnagyobb tévétársaságok mellé be fogunk érkezni mint a legnagyobb hazai, közösségi médiára épülő médiaportfólió, saját produkciókkal, 12–18 hónapon belül.
De aki azt hiszi, hogy a Post For Rentnek az az ambíciója, hogy az ügynökségi piacon versenyezzen, az félreérti a tevékenységünket. Egy AI kezdetben csupán arra használja az inputokat, hogy fejlődjön, tanuljon, aztán egyre gyorsabban fejlődik, főleg, ha egyre többen használják. Mi ugyanígy kezeljük és tanítjuk a rendszerünket. A lehető legtöbb piacról kell az input, de az input maga, ami jelen esetben az ügynökségi tevékenység, csak egy eszköz a rendszer fejlesztésére.
- Sokan nem értik, hogy ti most csak a magyar piacon dolgoztok, vagy van nemzetközi vetülete is a cégnek?
- Cs. G.: Az én figyelmem és a munkaidőm 80 százalékban a nemzetközi szinten is releváns szoftver- és egyéb termékfejlesztésekre összpontosul, és csak 20 százalék az, ami a hazai ügynökségi vagy talent managementre fókuszál. Minden második héten vagy üzletfejlesztek egy franchise-partnerünknél, vagy új piacok bekötésén tárgyalok külföldön. Jelenleg exkluzív franchise-szerződés formájában hét piac van bekötve. Sokkal jobban tetszik ez a modell, mint a SaaS-tevékenység, amit elkezdtünk, hogy subscriptionök formájában minél több felhasználónk legyen. Sokkal izgalmasabb egy-egy már érettebb céget átfordítani a saját piacán, és a helyi influenszermarketing iparág legnagyobb szereplőjévé megtenni. Csak hogy két franchise-partnert említsek, az egyik a Rafineri, egy 150 fős isztambuli ügynökség, amely a törökországi piacért felel. Az Effie-index alapján a világ ötödik most effective independent agencyje, több mint 200 díjjal (Cannes Lions, Effie, Kristal elma, Golden drum stb.). A GCC-régióért egy rijádi központú médiacsoport felel, amelyből az egyik portfóliócéget 2022 októberében vásárolták fel 280 millió dollárért. Ilyen méretű cégek tartják hasznosnak a szoftvereinket és az iparági know how-n kat. Ez jó érzéssel tölt el.
- Hogyan indult a cég, és ki miért felel?
- Cs. G.: A Post For Rent ötlete 2014 decemberében az ünnepek alatt fogalmazódott meg bennem. Nem új közösségimédia felületen gondolkodtam, hanem a legtöbbet használt felületek legnépszerűbb embereinek egy rendszerben való kezelésén. Óriási erőt és lehetőséget láttam az influenszerek mögötti audience adatok egy rendszerbe való betöltésében és elemzésében. A Király utcában béreltem akkor lakást, és a feleségem, akkor még barátnőm volt velem ott, amikor felrajzoltam sok-sok fehér papírra a Post For Rent képernyőterveit. Hogy a nevet melyikünk találta ki, a mai napig vita témája. 2015 januárjában elkészült ppt-ben az összes screen, ezt leadtam egy anyagban Norbinak, a fejlesztőnknek, 2015 decemberében pedig már az Ubernek csináltuk az első tranzakcióit. Mint alapító és a cégcsoport vezetője elsősorban azért felelek, hogy a kezdeti vízió, ha alakul is, fundamentálisan ne sérüljön, és mellette a tevékenységünk során felmerülő egyéb üzleti lehetőségek mellett se menjünk el csukott szemmel.
- Varga-Szilágyi Zsolt: A kezdetektől részt vettem a projektben mint „külsős tanácsadó”, és végül 2017 elején csatlakoztam a csapathoz COO-ként. Cégcsoport tekintetében COO posztot töltök be, így mind szoftverfejlesztésben, mind a hazai ügynökség operációjában tevékenyen részt veszek, a stratégiaalkotás, a marketing- és salesfeladatok támogatása is a feladataim közé tartozik.
- Kardos Norbert: 2015-ben kezdtem el egyedül fejleszteni munka és három gyermek mellett a marketplace-t, tipikus startup történet volt, rengeteg kihívással és küzdelemmel. Akkoriban nem volt a piacon még hasonló sem, szinte egyenként kellett mindenkit meggyőzni, hogy regisztráljon, az influenszermarketing még gyerekcipőben járt. Jelenleg minden informatikai feladatért én felelek és napi szinten részt veszek a fejlesztésben is.
- Régen a tévék voltak a legnagyobb celebgyárak meg a bulvárlapok. Most a közösségimédia-platformok. De a tévék még mindig nagyon erősek a talentek menedzselésében. El lehet vinni előlük a show-t?
- Cs. G.: Már elvittük! A fiatalabb generációra, gondolok itt a 40 év alattiakra, egyáltalán nincs minőségi talent managementje egyik népszerűbb kereskedelmi médiának sem. Azt gondolom, nem értették meg a közösségi média jelentőségét annak első fázisában, ettől függetlenül sokat dolgozunk a tévékkel a talentjeink képernyős szerepei miatt. A tévétársaságok a saját „in-house” talentszolgáltatásuk fejlesztésével kicsit elaludtak.
- V-Sz. Zs.: Csatlakozom Gergőhöz, már elvittük! Teljesen más modellel dolgozunk a talentmenedzsment területén, mint bármelyik másik hazai versenyző, mivel nálunk a figyelem középpontjában a kreátorok vannak, ezért tudtunk ilyen pozíciót fogni a piacon, és ezért lojálisak hozzánk és mi is hozzájuk.
- Milyen lesz az idei év? Mi mindent terveztek, és mit szeretnétek?
- Cs. G.: Már most, 5-6 hét alatt nagyon sok franchise-partneri látogatáson vagyok túl. Isztambul, Amszterdam, Dzsidda és most három hét Los Angeles, ahol egy nagyon fontos megállapodás megkötését várja tőlem a cég. Az már látszik, hogy az elmúlt évek munkája elhozta a lehetőséget, hogy a vízió már az idén részlegesen megvalósulhasson. Meglátásom szerint a cégcsoport életének legmeghatározóbb éve lesz 2023.
- K. N.: A NEXT rendszer fejlesztés alatt álló újabb moduljai révén a teljes munkafolyamat kezelhető, mérhető lesz. A cél, hogy ez a rendszer tényleg mindent is tudjon és maximálisan felhasználóbarát legyen.
- V-Sz. Zs.: Nagyon sikeres évet várok 2023-tól mind nemzetközi, mind hazai szinten. Itthon a célunk, hogy fejlesszük a szolgáltatásainkat, edukáljuk a piacot ügyfél- és talentoldalon, szakmai eseményeket szervezzünk, bővítsük a portfóliónkat és minél kreatívabb integrált kampányokat, valamint együttműködéseket tudhassunk magunknak az év során, amelyekben mindegyik fél megtalálta a céljait.
- Hogy képzelitek el a céget és magatokat mondjuk öt év múlva?
- Cs. G.: Never Let Anyone Know Your Next Move! De komolyra fordítva: a hivatalos válasz, hogy nemzetközi szinten egy nagy iparági integrátorrá szeretnénk válni a franchise-networkünkkel, illetve itthon a talent managementünkkel a legnagyobb elérésű médiaportfólió kívánunk lenni, amiben már dübörög a saját tartalomgyártási és produkciós láb. Ennek elindítása még nem időszerű a tesztjeink alapján, 12–18 hónap múlva visszatérünk rá, de így már nem csak az ügynökségeknek jelentünk majd konkurenciát.
- K. N.: Az iparágban meghatározó fontosságú (etalon) szoftvercégként szeretném látni magunkat a folyamatos innováció és a széles ügyfélkör révén.
- V-Sz. Zs.: Dream bigger! A világ egyik legnagyobb és legbefolyásosabb influenszer- és médiakonglomerátuma lesz a Post For Rent, több mint húsz franchisepartnerrel a világ minden táján.
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.