- Hirdetés -

Duplázott a lakáspiac

|

- Hirdetés -

A lakóingatlan-piac számos meglepetést tartogatott az idei évben: míg januárban a legfőbb kérdés az volt, hogy meddig csökkenhetnek az árak, ősszel már ismét azt kellett latolgatni, hogy meddig drágulhatnak még az ingatlanok. A folyamat azonban korántsem példa nélküli, az elmúlt tíz évben számos alkalommal gondolhattunk arra, hogy már tényleg nincs hová növekednie az áraknak. Az OTP Ingatlanpont szakértője az elmúlt évtized főbb magyarországi lakáspiaci mérőszámait elemzi.

Ma, amikor folyamatosan növekednek a lakásárak és tranzakciószámok, szinte elképzelhetetlen, hogy 2011-ben még nyoma sem volt ennek a piacon. Egy évtizede mindenki arra várt, hogy az évekig tartó zuhanás után ismét fellendüljön a piac, azonban a fordulatra még három évig, egészen 2014-ig kellett várni.

„Visszatekintve az elmúlt 10 év statisztikáira elmondhatjuk, hogy szinte minden ingatlanpiaci mérőszám megduplázódott. Évről-évre rácsodálkozunk a lakóingatlanok aktuális árszínvonalára, de úgy tűnik, hogy még mindig van helye a növekedésnek és elképzelhető, hogy egy évtized múlva nosztalgiával fogunk visszagondolni a mai, kifejezetten magasnak érzékelt átlagárakra is” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A KSH adatai alapján, országos szinten a lakóingatlan forgalom tíz év alatt közel megduplázódott, a 2011-es 88 ezer darabról szinte folyamatosan növekedve 2019-re elérte a 157 ezret, míg 2021-re – a tavalyi nagyjából 15 százalékos csökkenés után – 160 ezret prognosztizálnak az OTP Ingatlanpont szakértői. A forgalommal együtt növekedett a kiadott építési és használatbavételi engedélyek száma is. Míg 2011-ben 12.488 építési engedélyt adtak ki, addig ez a szám idén – két év csökkenés után – újra megközelítheti a 30 ezret.

Az árnövekedés sem újkeletű jelenség, a 2013-as mélypontot követően 2014-től kezdve folyamatosan emelkednek a magyarországi lakóingatlanok árai. Az MNB adatai alapján az országos nominális növekedés 2011 első negyedévéhez képest az idei első negyedévben elérte a 123 százalékot, azaz a lakóingatlanok több, mint kétszer annyiba kerültek, mint 10 évvel ezelőtt. Az árversenyben természetesen Budapest vezet, itt 2011 első negyedévéhez képest 178 százalékos nominális drágulást regisztráltak, míg az egyéb városokban 116 százalékkal, a községek esetében pedig 58 százalékkal nőttek az átlagárak egy évtized alatt.

Országos leg, leg, leg

Az OTP Lakóingatlan Értéktérkép adatai szerint, 2011. első félévében Győr volt a legdrágább megyeszékhely 177 ezer forintos átlagos négyzetméterárral, Salgótarján pedig a legolcsóbb (88 ezer Ft/m2). 2021. első felében a listavezető Debrecen 496 ezer forintos átlagos négyzetméterárral, Salgótarján változatlanul a legolcsóbb, viszont itt is közel a duplájára (163 ezer Ft/m2) emelkedett az átlagár.

2011. első félévében Somogy volt a legdrágább megye, 211 ezer forintos átlagos négyzetméterárral, Nógrád pedig a legolcsóbb (86 ezer Ft/m2). Tíz évvel később Pest megye lépett az első helyre (471 ezer Ft/m2), míg Nógrád jelentős áremelkedés után, de továbbra is a legolcsóbb magyarországi megye (143 ezer Ft/m2).

Budapest, te drága

A fővárosban 2011. első félévében az átlagos négyzetméterár 257 ezer forint volt, míg 2021-re ez közel 160 százalékkal megnövekedett és elérte a 663 ezer forintot.

Kerületi szinten 10 év alatt a pesti belvárosi kerületek letaszították a budai belső kerületeket a trónról. Míg 2011. első félévében a legdrágább kerület 380 ezer forintos átlagos négyzetméterárral a II. kerület volt, addig 2021. első félévében az V. kerület áll a dobogó tetején 1020 ezer Ft/m2 átlagárral. Összehasonlításul, a 2021-ben legolcsóbbnak számító XXIII. kerület átlagára (453 ezer Ft/m2) is 19 százalékkal magasabb, mint a 2011. első félévében a II. kerületben regisztrált átlagár. Értéknövekedés szempontjából a legnagyobb nyertesek a VII., XV., VI., IV. és V. kerületek, ahol az átlagárak egy évtized alatt megháromszorozódtak.

Újlakások régen és most

Budapesten az eladott újépítésű társasházi lakások száma (forrás: OTP Budapesti Újlakás Értéktérkép, 2 lakásosnál nagyobb épületek) 2012. második félévében érte el mélypontját (700 db) majd folyamatosan emelkedve 2017. II. félévében ért a csúcsra (4800 db). Ezt követően 2020. I. félévére 1500 darabra csökkent, ám onnantól fogva ismét növekszik. Az átadott új társasházi lakások száma 2011 óta megháromszorozódott, 2500 darabról 7500-ra növekedett, a mélypont 2014 volt 800 átadott lakással, míg az eddigi csúcsát 2019-ben érte el 8800 átadott új lakással.

„Az újlakások piacát vizsgálva talán még megdöbbentőbb a tíz év alatt végbement árváltozás mértéke. Az OTP Budapesti Újlakás Értéktérképe alapján egy évtizede az akkor legdrágábbnak számító Rózsadombon és V. kerületben 700-900 ezer forint között mozgott az újlakások ára, hasonló árszínvonallal ma az olcsóbb budapesti kerületekben találkozhatunk. Ugyanígy jól jártak azok a vásárlók is, aki egy évtizede garázsba fektették a pénzüket, hiszen ami a IX., XI., XIII. kerületekben 2011-ben 2-3 millió forintba került, az 2021-ben már 4,5-6,5 millió forintot ér” – zárta gondolatait Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Majka és Köllő Babett

Nagyot nyert a TV2 és milliós nézettséget hozott a Sztárban sztár leszek

Folytatódott a TV2 jó szériája, minden napot és minden estét megnyertek. A vasárnapi Sztárban sztár leszek nézettsége megugrotta az egymilliót, a szombati adás pedig megint megverte a The Voice-t. A mögöttünk álló 39. hét is...

Mesterséges intelligenciával harcol a Binance

Nagy mennyiségű adat elemzésére alkalmas, mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert használ a Binance a tiltott piacbefolyásolás azonosítására a kriptoszektorban. A világ legnagyobb kriptotőzsdéje más cégekkel és a hatóságokkal is együttműködik annak érdekében, hogy a gyanús...

Átalakíthatják a vásárlásokat az üzenetküldő alkalmazások

Bár az üzenetküldést általában hétköznapi, kötetlen beszélgetésekhez társítják, mára a marketing és a kereskedelem szempontjából is nagyszerű csatornává vált.A számadatokat tekintve a 2020-as években az online vásárlás világában jelentős változások következtek be, elsősorban az...

Rengeteg film érkezik az HBO Maxra

Izgalmas hónap előtt az HBO Max nézői, hiszen közel 90 film és közel 20 sorozat és gyerektartalom érkezik októberben a streaming oldalra. Friss mozisikerek (A pápa ördögűzője. Meg 2.), magyar filmek (Aki legyőzte az...

Titokzatos korba repít a Viasat History

Neves régészek és egyiptológusok segítségével repít vissza az időben a Viasat History – a történelmi csatorna október keddjeinek estéin a sokak által kedvelt ókori birodalmat, Egyiptomot emeli ki témaként. A főszerepet ezúttal Kleopátra és...

Egyre népszerűbbek az online szállásfoglaló platformok

Tovább növekedett az online platformokon az Európai Unióban lefoglalt vendégéjszakák száma 2023 második negyedévében az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat adatai szerint. A jelentés szerint az Airbnb, a Booking, az Expedia, vagy a...

Digitális hős lett a Praktiker webáruháza

A digitális hősök közé került a magyar tulajdonú Praktiker webáruháza a Forbes és a Google Digital Heroes listáján. A három közép-európai országban végzett felmérés alapján kiadott elismerést többek között az üzleti eredmények, teljesítménymérési adatok,...

Sokat spórolhatunk a tudatos vásárlással

Ha naponta nem is, de heti, kétheti rendszerességgel egészen biztosan mindenki betér egy drogériába, de tisztában vagyunk-e a termékek összetevőinek hatásával, a lejárati időkkel és hogy miért is jó egy natúr kozmetikum vagy egy...

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...

Közel ötödével nőnek a SVOD-bevételek az évtized végéig

Stabil növekedésre lehet számítani a streaming előfizetésekből származó bevételben a Digital TV Research friss előrejelzése szerint a következő években, a piac mérete 2029-re 127 milliárd dolláros lehet. A Netflix lesz a legnagyobb piaci szereplő...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új székházba költözött az eMAG

2023 nyarának végén az eMAG Magyarország új székházba, a Wing Zrt. által fejlesztett Liberty irodaház déli szárnyába költözött a Könyves Kálmán körúton. A legnagyobb magyar e-kereskedő a 40 ezer négyzetméter alapterületű irodaház harmadik és...
Majka és Köllő Babett

Nagyot nyert a TV2 és milliós nézettséget hozott a Sztárban sztár leszek

Folytatódott a TV2 jó szériája, minden napot és minden estét megnyertek. A vasárnapi Sztárban sztár leszek nézettsége megugrotta az egymilliót, a szombati adás pedig megint megverte a The Voice-t. A mögöttünk álló 39. hét is...

Mesterséges intelligenciával harcol a Binance

Nagy mennyiségű adat elemzésére alkalmas, mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert használ a Binance a tiltott piacbefolyásolás azonosítására a kriptoszektorban. A világ legnagyobb kriptotőzsdéje más cégekkel és a hatóságokkal is együttműködik annak érdekében, hogy a gyanús...

Átalakíthatják a vásárlásokat az üzenetküldő alkalmazások

Bár az üzenetküldést általában hétköznapi, kötetlen beszélgetésekhez társítják, mára a marketing és a kereskedelem szempontjából is nagyszerű csatornává vált.A számadatokat tekintve a 2020-as években az online vásárlás világában jelentős változások következtek be, elsősorban az...

Rengeteg film érkezik az HBO Maxra

Izgalmas hónap előtt az HBO Max nézői, hiszen közel 90 film és közel 20 sorozat és gyerektartalom érkezik októberben a streaming oldalra. Friss mozisikerek (A pápa ördögűzője. Meg 2.), magyar filmek (Aki legyőzte az...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....