- Hirdetés -

Ebben bíznak az építőipari cégek

|

Az építőipar teljesítményének csökkenése, a megrendelések szűkülése miatt idén márciusra mélypontra esett a cégalapítások száma, miközben a tavaly április óta tapasztalható tendenciának megfelelően egyre több vállalkozás szűnik meg a szektorban. Az ágazat szereplői abban bíznak, hogy ha idén nem is, de jövőre ismét beindulhat a növekedés. A kérdés, hogy addig ki és hogyan tud talpon maradni, megerősödni. A nemzetközi tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a válasz a digitalizáció térnyerése.

A Központi Statisztikai Hivatal jelentése szerint 2024 márciusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 6,3 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Az építményfőcsoportok közül az épületek építésének termelése 10 százalékkal csökkent, az egyéb építményeké viszont 0,8 százalékkal nőtt. A szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján az építőipar termelése 2,8 százalékkal kisebb volt a februárinál. A visszaesés az ágazatban működő cégek számának alakulására is rányomta a bélyegét.

Az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint 17 hónap után először fordult elő, hogy 66 ezer alá, egészen pontosan 65,8 ezerre csökkent az építőipari vállalatok száma. A visszaesés nem újkeletű, egy hónap kivételével (augusztus) tavaly április óta ez a tendencia érvényesül a piacon. A havi megszűnések száma idén is meghaladja az 500-at, miközben az idei első negyedévben mélypontra jutott a cégalapítások volumene.

Így lehet a kevesebb több

Az ágazat teljesítményének visszaesése sok szereplőnek veszteség, másoknak viszont jó lehetőség arra, hogy hatékonyságnövelő beruházásokkal csökkentsék költségeiket, javítsák versenyképességüket. Az ilyen fejlesztések egy nehéz piacon is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egy szervezet hosszabb távon is könnyebben megtarthassa szakembereit.

„A mostani, nehéz időszak nyertesei, a fellendülés igazi haszonélvezői azok a vállalkozások lesznek, amelyek a mennyiség helyett a minőséget helyezik előtérbe a működésükben, a munkaerő-gazdálkodásukban. Ilyen, amikor az adott piaci szereplőt a digitális megoldások használata kiemeli a versenytársak közül, mert növeli eredményességüket, hatékonyságukat. Ezek a megoldások jó és rossz időkben egyaránt előremutató döntések a vezetők számára. Az ilyen jellegű, digitalizációs fejlesztésen alapuló sikerhez szemléletváltásra van szükség, aminek a nemzetközi tapasztalatok alapján megkerülhetetlen eleme a digitalizációra épülő korszerű technológiák széleskörű alkalmazása a munkafolyamatokban, és az erre a területre való nyitottság” – hangsúlyozta Simon Szilárd, a létesítménygazdálkodásban, ingatlanprojektekben, valamint az építőiparban is használatos PlanRadar digitális dokumentáció, kommunikáció és jelentéskészítő vezető platformját Magyarországon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar csapatának szakértője.

A hazai nagyvállalatok többsége már felismerte, hogy a váltás nem halogatható tovább, a kisebb cégek, különösen a kivitelezést végző, a hagyományos gyakorlatokhoz ragaszkodó alvállalkozók körében azonban még erős az idegenkedés az új módszerek alkalmazásával szemben. A digitalizáció akkor igazán hatékony eszköz, ha a projektek minden fázisában, a tervezéstől kezdve a kivitelezésen át az épületek üzemeltetéséig kihasználják az előnyeit. A magyarországi építőipar jövőbeli sikere azon is múlik, hogy ezt minden érintett szereplő belássa, és ne kényszerként, hanem az üzleti eredményességét javító lehetőségként tekintsen az új technológiák bevezetésére.

Érzékletes példa és tapasztalat a sok épülettel rendelkező nagyvállalatok esete. ,,Az ilyen szervezeteknek problémáik adódnak a karbantartással, mert gyakran hiányoznak az alapvető információk, például az elektromos kábelek és egyéb szerelvények elhelyezkedéséről. Ez pedig okoz nehézségeket, például ha a falakat szeretnénk átalakítani. Ha van PlanRadar használat a folyamat során, akkor minden adat utólag is rendelkezésre áll, egy helyen, könnyen hozzáférhetően. Könnyű belátni, hogy ez megint csak költségoptimalizáló tényező és elem, az ingatlan komplexum teljes életciklusát tekintve” – érzékeltette a költségcsökkentés és versenyképesség egy lehetséges elemét Simon Szilárd.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...