- Hirdetés -

Ebben verhetetlen a nyomtatott sajtó

|

- Hirdetés -

A hazai reklámtortát vizsgálva a sajtópiac 39,66 milliárd forintos reklámbevétellel továbbra is dobogós helyen áll, ez az adat növekedést mutat az egy évvel korábbihoz képest. A Score Media tanulmánya szerint pedig a nyomtatott lapokban megjelenő reklámok vannak a legnagyobb hatással a fogyasztókra.

A2018-as reklámtorta mérete 259,69 milliárd forint – jelentette be a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) társszövetségeivel közösen a korábbi évekhez hasonlóan az Evolution konferencián, ahol részletesen is bemutatták a tavalyi reklámköltési adatokat. A bővülés közel 8 százalékos volt, ez az előző évek növekedési üteméhez képest kisebb emelkedést jelent, az ugyanis 2016-ban és 2017-ben meghaladta a 11 százalékot.

Dobogós sajtó

A 2018-as reklámtortában minden médiatípus megőrizte az előző két évben elfoglalt helyét, és mindegyik kivétel nélkül növekedést könyvelhetett el. Az MLE összesítése alapján 2018-ban a net-net (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 39,66 milliárd forint volt, azaz ismét növekedést mutatott. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 56,75 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2018-ban 105,45 milliárd forint volt.

„Stabilitást láttunk 2018-ban az előző év azonos időszakához képest. A szegmens hirdetési bevételeinek 90 százalékát a napilapok, a női magazinok, az ingyenes hetilapok és hirdetési újságok, a B2B magazinok, valamint a gazdasági és közéleti magazinok reklámbevételei adták, ezen belül 61 százalékot képviseltek a napilapok és a női magazinok” – mondta el a konferencián Kovács Tibor, az MLE elnöke. Az online tartalmak területén a bevallást adó kiadóvállalatok öszszesen 9,03 milliárd forint online hirdetési árbevételt realizáltak: ez az összeg jól mutatja, hogy a kiadók az online tartalomszolgáltatói piac hirdetési szeletéből is jelentős részt tudhatnak magukénak.

A sajtópiac tavalyi évi vizsgálatából kiderült az is, hogy a lapterjesztésből származó 56,75 milliárd forint fogyasztói áron csaknem 60 milliárd forintos költést jelent. A bevételek egyértelműen mutatják a sajtópiac súlyát, a gazdaságban betöltött szerepét, és ezt az adatot erősítik meg a Nemzeti Olvasottság Kutatás (NOK) 2018. III–IV. negyedévének számai is, amely szerint a 18–64 éves magyar lakosság 78 százaléka olvas írott tartalmakat, és ebből mintegy 6,5 millióan olvasnak nyomtatott sajtóterméket.

A bevételi számok azt mutatják, hogy a printpiac egy stabil, több lábon álló szegmens, ahol a válság előtti reklámbevételfókusztól a médiavállalatok üzletpolitikája visszatérni látszik a fogyasztói bevételek felé, hiszen az olvasókra mindenképpen megéri öszszpontosítani. Globális szinten is látható, hogy a kiadók egyre inkább a felhasználó- és fogyasztócentrikus üzleti modell irányába mozdulnak el, amely vissza is tükröződik a közönségtől származó bevételekben.

Hiteles mérés

A Matesz, a Kantar Media és a NOK 2017-es közös elemzése megerősíti, hogy ha hiteles méréssel támogatjuk a printkiadványunkat, több mint kétszer akkora az esély arra, hogy a hirdetői piac figyelmét felkeltsük és a lehetőségeit kiaknázzuk. A printpiac 2017. évi listaáras reklámbevételének növekvő és továbbra is döntő többségét, 88 százalékát a Matesz auditált és/ vagy a Nemzeti Olvasottság Kutatásban mért lapok adták. A tíz legnagyobb sajtóhirdetői szektortól származott a teljes printreklámköltés 92 százaléka, amelyekből három – a megyei napilapok (29 százalék), női magazinok (23) és az országos közéleti napilapok (20) – részesedése emelkedett ki jelentősen. A legnagyobb költőknek fontos a hiteles üzleti kapcsolat és a médiumok hatékonysága, így a legnagyobb költő szektorok is preferálják (költésük 92 százalékában) a Matesz által auditált vagy a NOK-ban mért lapokat.

A tíz legnagyobb sajtóhirdető szektorban nőtt a mért lapok súlya, 2017-ben már 90 százaléka jelent meg Matesz által auditált vagy a NOK-ban mért lapokban, ami négy százalékpontos növekedést jelent előző évhez képest. A top 200 hirdető bizalma is növekszik a méréssel támogatott printtermékek iránt: a költésük 93 százaléka jelent meg ebben a szegmensben, szemben az azt megelőző évi 86 százalékkal.

Osztatlan figyelem

A Printtényező (Der Faktor Print) elnevezésű tanulmányában a Score Media a print, a tévé, a rádió és az internet médiahasználatát elemezte, valamint azt, hogy ezek milyen viszonyban vannak a reklám hatásával. A többlépcsős felmérés egyrészt egy minőségi ügynökségi, médiatervezői szakértői interjúcsomagból, másrészt pedig médiafelhasználói fókuszcsoportokból állt. A legfontosabb eredmények azt mutatták, hogy míg a tévét, az internetet és a rádiót az emberek elsősorban más tevékenységekkel, mint például munka, házimunka, vezetés, telefonálás stb. párhuzamosan használják, addig a printmédia az esetek többségében osztatlan figyelmet élvez.

Ebben a tekintetben az abszolút első helyen az előfizetéses lapok állnak. Itt a felhasználók 69 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az újságolvasás mellett semmi egyebet nem csinálnak (legfeljebb esznek). A folyóiratoknál ez az arány 57, a vásárolt újságoknál 53 százalék. Az előfizetéses lapok esetén az olvasók 80 százaléka tud segítség nélkül konkrét hirdetett termékeket megnevezni (a folyóiratok esetén 76, a vásárolt újságoknál 67 százalék ez az arány). Ezt követi az internet 63 százalékkal, majd a tévé és a rádió következik, 50 százalék körüli eredménnyel.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami a Print Ereje mellékletben kiemelten foglalkozik a nyomtatott lappiac aktuális helyzetével és meghatározó trendjeivel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA