A hazai banki ügyfelek 97 százaléka szerint a klímaváltozás valódi probléma, és 70 százalékuk szerint ez ellen kell leginkább tenni napjainkban – derül ki a Mastercard frissen publikált kutatásának adataiból. A riportból az is kiderül, hogy a bankok úgy segíthetnek az ügyfeleknek, ha komfortossá és láthatóvá teszik a fenntarthatósági törekvéseiket, hiteles megoldásokat nyújtanak, melyek könnyen az ügyfelek mindennapjaiba illeszthetőek. A Mastercard törekszik arra, hogy segítse partnereit, hogy hatékonyan vehessenek részt a globális felmelegedés elleni küzdelemben. A mostani kutatás elsősorban a helyi célok elérését erősítheti, de a bankok és ügyfeleik a Priceless Planet Koalíción keresztül a globális erőfeszítésekből is kivehetik a részüket. A kezdeményezés 5 év alatt 100 millió fa ültetését tűzte ki célul.
A kutatásban megkérdezettek közel 40%-a váltott már környezetbarát termékre az elmúlt fél évben, emellett több mint harmaduk fizetett többet fenntartható termékért vagy szolgáltatásért. Ugyanakkor bizonytalanok abban, hogyan tudnak eleget és jól tenni a környezetért, mert kevés visszajelzést kapnak az egyéni törekvéseikről. A válaszadók közel 80%-a az őket körülvevő szolgáltatóktól várja, hogy segítse őket a zöldebb döntésekben.
A fenntarthatóság az ügyfelek pénzügyi döntéseit is egyre jobban befolyásolja: 65% akár váltana is fenntarthatóságot szem előtt tartó szolgáltatóra. Kevesen ismerik a saját bankjuk zöld intézkedéseit, de 80% vár konkrét lépéseket a bankjától: legyen karbonsemleges és a fenntartható értékekkel összhangban működjön.
„A bankok és pénzügyi szolgáltatók partnereként látjuk, hogy milyen komoly erőfeszítéseket tesznek a fenntarthatóságért. Szeretnénk segíteni őket abban, hogy mélyebben is rálássanak a folyamatosan növekvő ügyféligényekre és így hatékonyabb lépéseket tehessenek saját zöld szolgáltatásaik és azok kommunikációja terén” – mondta a kutatás kapcsán Rácz Anna, a Mastercard fenntarthatóságért felelős marketing szakértője. Amikor azokról a környezeti problémákról kérdezték a résztvevőket, amitől a leginkább tartanak, legtöbben a levegő szennyezettségét, a gyakoribb természeti katasztrófákat, illetve a termőföldek csökkenő száma miatti lehetséges élelmiszerhiányt említették.
A környezettudatos szemlélet a magyar banki ügyfelek több, mint harmadának vásárlási szokásait is befolyásolja. Az elmúlt 6 hónapban az ügyfelek közül 39% váltott azért egy termékre vagy szolgáltatásra, mert környezetbarátnak ítélte. 37% aktívan keresett ilyen terméket vagy szolgáltatást, 35% pedig a drágább terméket választotta azért, mert környezetbarátnak ítélte. Emellett többet fizetnének helyi termelőtől származó termékért (63%) vagy megújuló energiaforrásért (50%)
A kutatás során arról is megkérdezték a magyarokat, hogy mi az, ami megkönnyítené számukra, hogy környezettudatosabbak legyenek. A válaszadók 72%-a gondolja úgy, hogy segítené ebben, ha nyomon tudná követni, mivel tesz jót a környezetnek. Ugyanez az arány a Z generáció esetében 82%. 52% szeretne több környezetbarát termék vagy szolgáltatás közül választani, 49% pedig örülne, ha a környezettudatos termék vagy szolgáltatás könnyebben lenne elérhető.
A Z generáció több, mint harmada (35%), mondta, hogy fizetne egy olyan applikációért, ami megmutatja a karbonlábnyomát, ez több mint a duplája az 50 és 60 év közöttiek arányának (17%).
A pénzügyeket tekintve is érdekes eredményeket hozott a kutatás. A hazai ügyfeleknek kevesebb, mint harmada véli úgy, hogy bankja tesz a környezetvédelemért, ugyanakkor csak 9%-uk ismeri saját bankja környezetbarát, fenntarthatóságot célzó termékeit, szolgáltatásait. Az ügyfelek közel 80%-a a banktól várja a környezettudatos magatartást pénzügyi kérdésekben: segítse és ösztönözze őket a fenntartható döntésekben és kínáljon nekik minél több fenntartható szolgáltatást.
Ma már az emberek számára a zöld bankolás nem csak papírmentességet jelent. A válaszadók 54%-a szeretné, ha a bankja kedvezményt adna a környezettudatos vásárlások után, 50% szeretne több környezetbarát banki terméket és szolgáltatást, 24% szeretne személyre szabott környezettudatos tanácsokat a költései alapján. Sőt, ha bankkártyákról van szó, az ügyfelek fele (51%) azt a megoldást választaná, hogy elsősorban a mobilbankjába érkező digitális kártyát kapjon, amely mellé a plasztik kártya csak opcionálisan választható. A csak digitális kártya, illetve csak plasztik kártya mellett voksolók aránya közel azonos (19, illetve 20%)
Ugyanakkor a hazai ügyfelek 82%-a egyetért azzal, hogy a digitális pénzügyi megoldások hozzájárulnak a környezet védelméhez. Ez magyarázat lehet arra, hogy 77%-uk digitálisan intézi az ügyeit. A digitális ügyintézés, habár elsősorban kényelmi szempont, szorosan összekapcsolódik más olyan tevékenységekkel is, melyet az emberek kifejezetten a környezetért tesznek.