- Hirdetés -

Egyre kevesebb hitelt vesznek fel a magyarok

|

- Hirdetés -

A 2022-es év nem csak az ingatlan-, de a hitelpiacon is hullámzó teljesítményt hozott. A Credipass becslése szerint tavaly több mint 1.200 milliárd forint értékben helyeztek ki hitelt a pénzintézetek. Az átlagos hitelnagyság régiótól függően 6-18 százalékkal csökkent az év elejéhez képest, a még biztosan elérhető állami támogatásokat kihasználó hitelfelvevők aránya az év végi hajrában megközelítette a második negyedéves szintet. A december utolsó napjaiban bejelentett megmaradó állami támogatások pozitív üzenete biztonságot és kiszámíthatóságot prognosztizál a 2023-as hitelpiac számára.

Az MNB tényadatai és a Credipass utolsó havi becslése alapján 2022-ben összesen több mint 1.200 milliárd forint jelzáloghitel realizálódott Magyarországon, ami a 2021-es rekordévnél 100 milliárddal csekélyebb volument jelent. „Ahogy az ingatlanpiacon, úgy a jelzáloghitel-piacon is a tavalyi év elején tapasztalható szárnyalás fokozatosan egyre alacsonyabb intenzitásra váltott. A gazdasági bizonytalanság és az emelkedő kamatkörnyezet nem kedvezett a hitelfelvételi kedvnek, de a megmaradó állami támogatások kapaszkodót nyújtanak a hitelpiac számára az idei évben.” – kezdte Fülöp Krisztián, a Credipass magyarországi vezetője.

„Az utolsó negyedéves hajrában, vélhetően a családokat segítő otthonteremtési támogatásokkal kapcsolatos bizonytalanság miatt megnövekedett a kedvezményeket még biztosan kihasználó hitelfelvevők aránya.” – folytatta a szakértő. A vidéki ingatlantranzakciós adatokat vizsgálva emelkedett a hitelügyletek mellé beadott CSOK igények aránya az előző negyedévhez képest. Kelet- és Nyugat-Magyarországon a hitelügyletek 32,4-32,9%-hoz csatoltak CSOK igénylést, míg Budapesten ez az arány 18,9%-ról 18,8%-ra mérséklődött. Az országos megoszlás azonban az előző negyedévi 23,1%-ról 24,7%-ra nőtt.

2022 utolsó negyedévében az ingatlanvásárlás céljából szerződő ügyfelek az emelkedő kamatkörnyezetben a biztonság és a kiszámíthatóság mellett tették le voksukat. A korábbi negyedévekhez hasonlóan ezúttal sem szerződtek az ügyfelek 5 évnél rövidebb kamatperiódusú jelzáloghitelre. Továbbra is a legalább 10 évig fix kamatozású hitelek aránya a legmagasabb, Budapesten 85, nyugaton 86, keleten azonban 8 százalékponttal, 76%-ra csökkent. A keleti régióban népszerűbbek lettek a legalább 5, de kevesebb, mint 10 éves kamatperiódusú hitelek, arányuk a korábbi 16%-ról 24%-ra emelkedett 2022 harmadik negyedévéhez mérten.

A futamidőt tekintve 2022 harmadik negyedévével megegyezően a jelzáloghitelt igénylők a legnagyobb arányban 20 éves kifutással kalkulálnak ügyletükhöz régiótól függetlenül. A fővárosban az előző negyedévhez képest 7 százalékra mérséklődött a 10 és 15 évre szóló ügyletek aránya, ez a csökkenő tendencia a nyugat-magyarországi hitelek esetében is megfigyelhető. A keleti megyékben 11 százalékponttal, 20%-ra emelkedett a 25 éves futamidőre felvett hitelek aránya, így mérsékelve a havi törlesztő összegének nagyságát.

2022 negyedik negyedévében a fővárosi hitelfelvevők azonos arányban szerződtek 20 millió forint feletti és 10-15 millió Ft közötti értékben (34%). A vidéki jelzáloghitel-piacon ugyanakkor a 10-15 millió Ft közötti kategória volt a legnépszerűbb, keleten az ügyfelek 46, nyugaton 35%-a igényelt ilyen konstrukciójú hitelt.

A 2022-es év során egyre kevesebb összegű kölcsönre vállalkoztak az ügyfelek, az átlagos hitelnagyság Nyugat-Magyarország kivételével az ország minden területén csökkent az előző negyedévhez viszonyítva. Budapesten így már alig haladta meg a felvett hitelösszegek átlagos értéke a 17, keleten pedig a 11 millió forintot. Nyugat-Magyarországon minimálisan többet, átlagosan 14,4 millió forint hitelt vettek fel az igénylők 2022 negyedik negyedévében.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A sör és a sportközvetítések lendíthetik fel a balatoni turizmust

Június közepétől egy hónapon át nagy rohamra számítanak a balatoni sörözőkben és éttermekben. Ebben az időszakban nem árt előre asztalt foglalni. A telt ház oka a Németországban zajló 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság, amelynek hatása a Balaton...

Így csalnak az ajándékkártyákkal

Az ajándékkártyák elleni csalásokra specializálódott az Egyesült Államokban az Atlas Lion néven ismert, újabban Storm-0539 néven azonosított bűnözői csoport. Ezek a csalók különösen az ünnepek idején aktívak, amikor az ajándékkártyák kibocsátása és használata megugrik....

Ezért halasztják el a beruházásokat a hazai vállalatok

Visszafogják a beruházásaikat és késve fizetik a rezsiszámláikat a magyar cégek, mert maguk sem jutnak határidőre a pénzükhöz a vállalatközi (B2B) kereskedelemben. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében....

Reménykedhetnek a lakásfelújítók

A júniusra bejelentett otthonfelújítási program csúszása sokaknak adhatja vissza az esélyt, hogy megragadják e lehetőséget, hiszen a becslések szerint több, mint egymillió olyan régi családi ház akad az országban, aminek az energetikai korszerűsítésére felhasználható...

EB: ilyen eredményeket jósolnak a magyar válogatottnak

A Szerencsejáték Zrt. kutatása alapján az Európa-bajnokság eseményeit a felnőtt magyarok közel fele fogja figyelemmel követni. A felmérés szerint főleg a férfiak körében nagyobb (60%) az érdeklődés a sportesemény iránt. A válaszadók ötöde gondolja...

Új termékcsaláddal erősít az IKEA

Az irodabútor-kollekciót a világszerte változó munkatrendek hívták életre. A 85 irodabútorból álló termékcsalád többek között hangszigetelő panelekkel és természet által inspirált elemekkel teremt kellemes munkahelyi környezetet. A MITTZON hangszigetelő paravánoknál használt először az IKEA...

Ettől is függ, hogy mennyi pénzt kapnak a diákok

Idén június 21-én lesz az utolsó tanítási nap, ezt követően diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon. A munka világával való ismerkedést részben anyagi megfontolás, részben szakmai gyakorlatszerzés iránti érdeklődés határozza meg. A diákok többsége...

Egyre nehezebb befolyásolni a vásárlókat

Egyre tudatosabb vevők, kevésbé hatnak már rájuk a hagyományos vásárlásösztönző reklámok. A celebek szintén kezdik elveszíteni a befolyásolási képességüket, már a véleményvezérekre is csak akkor hallgatnak igazán a követőik, ha szakmai érvekkel keresik a...

Így szurkolnak a magyarok

Az európai futballrajongók jelentős része, 47 százaléka egy sor rituálét hajlandó lenne elvégezni, ha ezzel győzelemre segíthetné kedvenc csapatát – derült ki a Coca-Cola Zéró Cukor felméréséből. Az UEFA EURO 2024 hivatalos alkoholmentes italszponzoraként...

Megdöbbentő: közel 600 millió euró hiányzik majd az EB-ről

Csaknem 600 millió, egészen pontosan 573 millió euró - ez az összeg azokat a klasszisjátékosokat takarja, akikre sokan számítottak, ám már biztosan nem lesznek ott a futball Európa-bajnokságon. „A jelenleg fellelhető információk alapján mintegy 600...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekordösszeget költöttek el külföldön a magyarok

Az idén is több magyar ment külföldre, mint tavaly, és a pénzt is költik, aki síelni, nyaralni ment, napi 31 ezer forintot költött. Az utasbiztosítási szektor is rekord esztendőre számíthat 2024-ben - írja a...

A sör és a sportközvetítések lendíthetik fel a balatoni turizmust

Június közepétől egy hónapon át nagy rohamra számítanak a balatoni sörözőkben és éttermekben. Ebben az időszakban nem árt előre asztalt foglalni. A telt ház oka a Németországban zajló 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság, amelynek hatása a Balaton...

Így csalnak az ajándékkártyákkal

Az ajándékkártyák elleni csalásokra specializálódott az Egyesült Államokban az Atlas Lion néven ismert, újabban Storm-0539 néven azonosított bűnözői csoport. Ezek a csalók különösen az ünnepek idején aktívak, amikor az ajándékkártyák kibocsátása és használata megugrik....

Ezért halasztják el a beruházásokat a hazai vállalatok

Visszafogják a beruházásaikat és késve fizetik a rezsiszámláikat a magyar cégek, mert maguk sem jutnak határidőre a pénzükhöz a vállalatközi (B2B) kereskedelemben. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében....

Reménykedhetnek a lakásfelújítók

A júniusra bejelentett otthonfelújítási program csúszása sokaknak adhatja vissza az esélyt, hogy megragadják e lehetőséget, hiszen a becslések szerint több, mint egymillió olyan régi családi ház akad az országban, aminek az energetikai korszerűsítésére felhasználható...

Don't Miss

Megváltozott a versenypálya – interjú Vidus Gabriellával

Folyamatosan monitorozzuk a piacot a kisebb-nagyobb médiaipari cégekkel kapcsolatban, és ha olyan vállalatot találunk, akkor tárgyalásokat kezdünk – nyilatkozta lapunknak Vidus Gabriella. Az RTL Magyarország vezérigazgatója jelezte: tavaly nem voltak elég jók a műsorok,...

Az összetartozás ereje – interjú Monori Bálint Gusztávval

Nem csak a csapatok, a cégek is gőzerővel készülnek a labdarúgó-Európa-bajnokságra. A Szerencsejáték Zrt. a Lounge Grouppal együtt készített egy nagyszabású kampányfilmet, hogy ráhangolja a szurkolókat a kontinenstornára. A részletekről Monori Bálint Gusztáv, a...

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...