- Hirdetés -

Egyre nagyobb üzlet a női sport

|

Lassan, de biztosan csökken a különbség a férfi és női sportokból származó bevételek között. Bár még messze elmarad a férfi sportágak bevételétől, egyre nagyobb potenciál mutatkozik a női sportban a szponzorok és befektetők számára is, állapítja meg a Deloitte legfrissebb előrejelzése.

A női sportok esetében a közvetítési jogok és a szponzor szerződések összesen legfeljebb dollármilliókat érnek el. A Deloitte előrejelzése szerint a női sportból származó bevételek az 1 milliárd dollárt sem fogják elérni 2021-ben, pedig 2018-ban az összes sportból származó globális bevétel elérte a 480 milliárd dollárt. Ugyanakkor a Deloitte szakértői szerint az elkövetkezendő években komoly nézőszám, ezáltal pedig bevétel növekedésre lehet majd számítani.

„Az utóbbi években a női sport bebizonyította, hogy képes kivívni a nagyközönség figyelmét is. Az Egyesült Államokban például a női US Open nézettségi adatai magasabbak voltak, mint a férfié. Ennek is köszönhetően jelentősen nő az érdeklődés a TV-s jogokért és szponzorációs lehetőségekért. A magyar női sportban érdemes kiemelni a Győr kézilabdacsapatát, akik 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben is megnyerték a Bajnokok Ligáját. A csapatot a főszponzor Audi mellett több olyan nagyobb cég is támogatja, mint például az OTP Bank vagy a Szerencsejáték Zrt. A női sport üzleti értéke – bár alacsonyabb egyelőre a férfi sportokéhoz képest – folyamatosan növekszik és várakozásaink szerint ez a tendencia a jövőben is megfigyelhető lesz” – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.

Honnan származik a bevétel?

A sportágak bevételének legjelentősebb része a televíziós közvetítési jogokból, a szponzorációs szerződésekből és a meccsnapi eladásokból (jegyértékesítés, fanshop) áll össze. Ezek közül a legnagyobb bevételi forrást a televíziós jogok eladása jelenti. Mivel a jogok értéke a közönség méretétől függ, a női sportoknak megfelelő számú nézőt kell vonzaniuk ahhoz, hogy jelentős bevételhez jussanak. Bár a férfi sportokhoz képest elmaradnak nézőszámban, a női sportok egyre inkább bizonyítják vonzerejüket.

A női sportok között a futball tartja a rekordot a legnagyobb tévés nézőszám tekintetében. A 2019-es franciaországi FIFA női világbajnokság rekord nézőszámot generált és összesen 993 millió ember nézte a tévében, további 482 millióan pedig digitális platformokon keresztül követték. Egyedül a döntőt 260 millió néző nézte élőben.

Hasonló a helyzet a női tenisz esetében is. Az Egyesült Államokban a női US Open nézettségi adatai magasabbak voltak, mint a férfié. 2019-ben a női US Open-döntő (ahol egy amerikai játékos szerepelt) átlagosan 3,1 millió nézőt vonzott, ami jóval több, mint a (amerikai játékos nélküli) férfi döntő, melyet 2,8 millióan követtek.

Mondhatni, hogy a futball és a tenisz hagyományosan erős női sportágak – de más sportoknál és látszik a növekedés. A 2020 ICC Women’s Twenty20 World Cup krikett világbajnokság nyitómeccsét (Ausztrália-India) Indiában 3,6 millióan nézték, míg világszerte 20 millióan. Az Egyesült Királyságban 2,6 millióan nézték meg a 2017-es női rögbi világbajnokság utolsó mérkőzését, amiből a Nielsen adatai szerint 56%-uk férfi volt. Szintén az Egyesült Királyságban a 2019-es Netball Világkupa elődöntőjét 550 ezren nézték meg.

Világszerte növekszik a női sportok TV-s közvetítési jogainak értéke

A közönség növekedésével és a TV adások és egyéb csatornák bővülésével, a női sportok közvetítési jogainak piaca is párhuzamosan fejlődik. Az angol BBC 10-12 millió eurót fizetett az Angliában rendezendő 2021-es (2022-re halasztott) európai női labdarúgó bajnokság jogaiért, azzal az egymillió euróval szemben, amit a Channel 4 fizetett 2017-ben. Franciaországban a Canal Plus és a TF1 közösen szerzett jogokat az Euro 2021-re 13 millió euró értékben, ez több mint kétszerese a 2017-ben kifizetett 5 millió eurónak. Az Egyesült Államokban a nemzeti női jégkorong liga (National Women’s Hockey League – NWHL) a Twitch-csel kötött hároméves szerződést élő közvetítésekre, ezzel az NWHL története során először jutott médiajogi díjhoz.

Az utóbbi években egyre gyakoribb, hogy a női sportok tízezres látogatószámot vonzanak, ami főleg a nemzeti válogatott tornákon figyelhető meg. A női labdarúgó-mérkőzések mindenkori rekordja az 1999-es nő vb-döntő volt: az Egyesült Államok-Kína rangadót 90 185-en nézték meg a helyszínen. 2019 novemberében rekordszámú 77 868 szurkoló látta, ahogy az angol női labdarúgó-válogatott veszít Németország ellen a londoni Wembley Stadionban. Erre többen voltak kíváncsiak, mint az ugyanabban a hónapban, ugyanazon helyszínen tartott Anglia-Montenegró férfi futball mérkőzésre, amit 77 277-en néztek meg. Hasonlóan impozáns számokkal büszkélkedhet a WNBA, az amerikai női kosárlabda liga, ami 1,33 millió látogatottságot regisztrált a 2019-es szezonban, a Los Angeles Sparksnak volt a legmagasabb hazai látogatottsága, a csapatot otthoni meccsein összesen 192 224-en nézték meg, ami meccsenként átlagosan 11 307 szurkolót jelent.

Még gyerekcipőben, de jó pályán a szponzoráció, nőnek a befektetések

A sportban lévő szponzorációs szerződések globális értékét 44,9 milliárd dollárra becsülik évente, aminek egyelőre töredéke kötődik női sporthoz. Az erősödő televíziós nézettség és emelkedő nézői számok azonban egyre több szponzort ösztönöznek arra, hogy női sportokra fókuszáljanak. 2019-ben és 2020-ban számos jelentős támogatást jelentettek be. A Barclays többmillió font összegben lett az FA WSL szponzora, a megállapodás az eddigi legnagyobb befektetés női sport esetén az Egyesült Királyságban. A Budweiser 2019-ben lett hivatalos partnere az angol női labdarúgó-válogatottnak, a Boots pedig hároméves megállapodást írt alá Anglia, Wales, Skócia, Észak-Írország és Írország női labdarúgó-válogatottjainak támogatásáról. A PepsiCo pedig ötéves megállapodást írt alá az UEFA női labdarúgás támogatásáról. A Deloitte szerint a 2023-ban megrendezendő FIFA női világbajnokságra, minden nemzeti válogatott rendelkezni fog egy, a férfi csapattól különálló szponzorszerződéssel.

„A szponzorációk mellett a befektetések is nőnek, főként akvizíciók révén. 2020-ban a francia Olympique Lyonnais Groupe 3,15 millió dollárt fizetett az amerikai NWSL seattle-i csapatának 89,5%-os részesedésért. A Real Madrid 2019 júliusában indította el női csapatát a madridi székhelyű CD Tacon megszerzésével, amelyet 500 ezer euroért vásárolt fel. Azonban nem csak felvásárlás révén érkezik tőke a női sportba: a nemzetközi versenyek pénznyereményeinek összege is növekszik, ami növeli a válogatottak bevételeit. A 2019-es FIFA női világbajnokság 30 millió dollár összdíjazású volt, amiből 4 millió dollár a győztes csapatot illette. Ezek is jól mutatják, hogy a női sportnak óriási potenciálja van, egyre nagyobb értéket jelent a szponzoroknak, befektetőknek és a szurkolóknak egyaránt” – tette hozzá Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...