- Hirdetés -

Egyre több kibertámadás éri a cégeket

|

Egyre nehezebb és drágább kiberbiztosítást szerezni, részben a kibertámadások számának növekedése miatt. Ez azt is jelenti, hogy a kiberbiztosítás megszerzéséhez a cégeknek szilárd védelemmel kell rendelkeznie, tehát a védelem általánosságban javult – derül ki a Sophos felméréséből. A válaszadók 92 százaléka rendelkezik valamilyen kiberbiztosítással, míg Magyarországon 82 százalék.

A fenyegetéshelyzet nagyobb kihívást jelent, mint valaha. Az elmúlt évben a cégeknek a következőkkel kellett megbirkóznia (2020-hoz képest):

A támadások mennyiségének 57%-os növekedése

A támadások összetettségének 59%-os növekedése.

A támadások kihatásának 53%-os erősödése.

Zsarolóvírusok: a helyzet egyre rosszabb lesz. Arra a kérdésre, hogy érte-e őket zsarolóvírus támadás az elmúlt évben, a válaszadók 66%-a felelt igennel - tavalyelőtt az “igen” válaszok aránya 37% volt. Globálisan az átlagos váltságdíj 812 360 USD volt, ami 4,8-szoros növekedés a 2020-as 170 000 USD átlaghoz képest.

Kiberbiztosítás:

54% mondta, hogy a kvalifikációjukhoz szükséges kiberbiztonsági szint most magasabb,

47% mondta, hogy az irányelvek most komplexebbek,

40% felelte azt, hogy kevesebb cég kínál kiberbiztosítást,

37% nyilatkozta, hogy a folyamat hosszabb ideig tart,

34% mondta, hogy drágább.

Tehát: gyakoribb, komplexebb, erőteljesebb hatású támadások és kevesebb cég kínál biztosítást, amelyeket nehezebb megszerezni és drágábbak. Ideje lenne egy jó hírnek, igaz?

A jó hírek

Az egyre gyakori támadások fényében nem meglepő, hogy nőtt a kiberbiztosítás elterjedtsége az elmúlt 2 évben: az összes válaszadó 92%-a mondta azt, hogy a szervezete jelenleg rendelkezik valamilyen szintű kiberbiztosítással (2019: 84%). A válaszadók 83%-a rendelkezik olyan kiberbiztosítással, amely lefedi a zsarolóvírusokat is (2019: 64%), ezen belül 41%-uk (az összes válaszadó 34%-a) mondta azt, hogy a zsarolóvírus lefedettség terén vannak kivételek és kizárások.

Az elmúlt évben zsarolóvírussal által sújtott szervezetek sokkal nagyobb valószínűséggel rendelkeznek olyan kiberbiztosítással, amely lefedi a zsarolóvírusokat is, mint azok, akik elkerülték, hogy támadás áldozatává váljanak. Azok közül, akiket támadás ért, 89%-nak van a zsarolóvírust is lefedő kiberbiztosítása, a támadásokat elkerülők 70%-val szemben.

Országonkénti alapon ezúttal az európai országok vezetik a kiberbiztosítási lefedettségi listát: a csehországi (99%), svédországi és belgiumi (mindkettő 98%) válaszadók rendelkeznek lefedettséggel.

Magyarország jelezte a legalacsonyabb szintű kiberbiztosítási lefedettséget (82%), míg Izrael rendelkezik a legalacsonyabb zsarolóvírus elleni biztosítással (66%).

Ágazati szinten az energia-, olaj-/gáz- és közüzemi szektor rendelkezik a legmagasabb szintű kiberbiztosítási lefedettséggel (96%) a kereskedelemmel együtt, és egyben a legmagasabb szintű zsarolóvírus elleni lefedettséggel (89%). Ez nem meglepő, hiszen ez az ágazat a támadások egyik fő célpontja (példa a Colonial Pipeline elleni 2021-es zsarolóvíus incidens) és legnagyobb mennyiségű régi infrastruktúrával rendelkezik, amelyet gyakran nehéz naprakészen tartani, ez pedig növeli a támadásoknak való kitettséget.

A skála másik végén a gyártás és a termelés szerepel: ez az ágazat rendelkezik a legalacsonyabb szintű kiberbiztosítással (86%) és a legalacsonyabb szintű zsarolóvírus elleni lefedettséggel (75%).

A másik jó hír, hogy ha sikerül kiberbiztosításhoz jutni, akkor az megtérülő befektetésnek tűnik: a zsarolovírus támadást elszenvedő és biztosítással rendelkező válaszadók 98%-a jelezte, hogy a zsarolóvírus támadás kompenzációt is tartalmazó kiberbiztosításuk fizetett a kérelmek esetén. A tényleges váltságdíj kifizetések is csökkentek: 2019-ben 44% volt, 2021-ben 40%.

Legmagasabb váltságdíj-kifizetések aránya: alsófokú oktatásalapfokú/középiskolai) (53%), helyi/állami kormányzat (49%), egészségügy (47%).

A legalacsonyabb kifizetési arányok: gyártás és termelés (30%), illetve pénzügyi szolgáltatások (32%).

Érdemes megjegyezni, hogy a legalacsonyabb váltságdíj-fizetési arányokat jelző szektorok voltak azok, akik arról számoltak be, hogy a leggyorsabban helyre tudtak állni egy incidens után. Ez kiemeli a katasztrófahelyzetek helyreállítása kapcsán a tervezés és felkészülés fontosságát.

További jó hírek: tudunk segíteni

Az első lépés a kiberbiztosítás megszerzése felé: biztosítsd, hogy alkalmas légy a kiberbiztosítás megszerzésére. Ehhez az alábbi biztonsági intézkedések szükségesek:

többlépcsős hitelesítés a távoli eléréshez és a kiemelt hozzáférésekhez,

endpoint detection and response (EDR, endpoint észlelő és válaszlépéseket nyújtó megoldás),

biztonságos, titkosított és tesztelt biztonsági mentések,

privileged access management (PAM, a kiemelt jogosultságok kezelése),

email szűrés és webes biztonság.

Azonban a következő hét vezérlőelem is kívánatos:

kiberincidensre adott válaszlépések terve és tesztelése,

kiberbiztonsági tudatosság képzése és adathalászat-tesztelés,

a rendszerek megerősítése, beleértve a Remote Desktop Protocol (RDP, távoli asztal protokoll) kompenzálását,

naplózás és megfigyelés, hálózati védelmek,

életciklusuk végét elért rendszerek cseréje vagy védelme,

a szolgáltatói / digitális ellátói lánc kockázatkezelése (“digital supply chain risk management”)

Szerencsére Sophos Managed Threat Response (MTR) szolgáltatás lehetővé teszi, hogy ezen vezérlőelemek közül sokat egyetlen megoldás keretében lehessen megszerezni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...