- Hirdetés -

Egyre többen fizetnek kártyával

|

A Mastercard publikálta Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök című kutatásának eredményeit, amelyben a magyar városi lakosság fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé immáron 15 éve. A legfrissebb eredmények alapján a magyar felhasználók digitalizáltsága tovább nőtt, elsősorban a mobilfizetés és az online vásárlás terén, de például a külföldi utazások és költések is újra elérték a pandémia előtti szintet.

A 97%-os hazai bankkártya penetráció mellett tovább nőtt és eléri a 63 százalékot azok aránya, akik elmondásuk szerint nagyon gyakran, egy héten többször is bankkártyával fizetnek bolti vásárlásaik során, a kártyát napi szinten használók aránya pedig már 23%. Összességében az látszik, hogy a banki ügyfelek 85%-ánál hetente egyszer biztosan bankkártyával történik a bolti fizetés. E mellett a kártyát fizetésre egyáltalán nem használók tábora tovább csökkent, arányuk ma már mindössze 3%. A kártyahasználat fejlődése az online számlafizetésnél az egyik leginkább szembetűnő: ma már a megkérdezettek 63%-a kártyával intézi ezeket a kifizetéseket, ezzel párhuzamosan pedig a csekkes befizetések aránya 41%-ról 36-ra csökkent.

A hagyományos bankok szolgáltatásai mellett két év alatt két és félszeresére nőtt azok száma itthon, akik valamelyik neobanknál nyitottak számlát, ami azt jelenti, hogy minden tizedik magyar már neobanki ügyfél is. A növekedés főleg a fiatalok körében volt kiugró, ahol 4%-ról 17%-ra nőtt a nem hagyományos banki ügyfelek aránya. Érdekesség, hogy a magyar neobanki ügyfelek 10 százaléka már ezt a kártyáját használja minden vásárlása során, ugyanakkor a többség inkább csak kisebb összegeket tárol rajta. A felhasználók 37 százaléka esetén 50 ezer forint, vagy ennél kisebb összegű volt az egyenleg, 24% pedig éppen annyit tart a kártyáján, ami egy adott vásárláshoz éppen szükséges. Talán nem meglepő, de a neobanki kártyák esetén a külföldi webshopos vásárlás (68%) és a külföldi tartózkodás során történő fizetés (60%) a használat leggyakoribb módja.

A kártyás fizetés népszerűsége a magyarok körében nem csak belföldön, de nemzetközi útjaik során is nőtt. A megkérdezettek 35%-a járt szabadidejében külföldön az elmúlt évben. Az ebbe a csoportba tartozók 45%-a a fiatalok korcsoportjából került ki, 43%-uk pedig a fővárosban él. Az utazás során a megkérdezettek 69%-a használta a kártyáját (63% vásárlásra és mindössze 6% aki kizárólag pénzfelvételre).

Hasítanak a mobilbanki appok és a mobilfizetés

A magyarok egyharmada (33%) kezdeményezett tavaly mobilfizetést (szemben a 2022-es év 26%-os arányával). A mobilfizetés nem meglepő módon szintén a fiatalok körében a leggyakoribb, itt a megkérdezettek megközelítőleg fele (43%) adott pozitív választ, de az idősebb korosztálynál is eléri a 21%-ot azok aránya, akik rendszeresen fizetnek így.

97 százalékos okostelefon penetráció mellett 88% tud a mobilbanki applikációk létezéséről és 68% használja is azt (ez 8%-os növekedést jelent egy év alatt, öt év alatt pedig közel 40%-ot). Leggyakrabban átutalásokra, egyenleg lekérdezésre, tranzakciók ellenőrzésére és online fizetés hitelesítésre használjuk.

Lassan mindenki vásárol online, egyre népszerűbbek a webkártyák

A Covidot követően némi megtorpanás volt tapasztalható az online térben, hiszen míg a járvány idején 87% volt az online vásárlók aránya, ez a világjárvány után 81-83% közé állt vissza. 2023 őszére azonban újra csúcsot döntött a vásárlási láz: a megkérdezettek 88%-a vett valamit az interneten a felmérést megelőző fél évben (5 év alatt ez 36% növekedés). Tízből hét fogyasztó (69%) használta ehhez a mobiltelefonját (2021-ben ez még csak a válaszadók felére volt igaz).

Azok közül, akik vásároltak valamit online, 67% volt azok aránya, akik ezt havonta legalább egyszer tették és mindössze 12%, akik 2-3 hónapnál ritkábban.

Az internetes vásárlások során használt fizetési módok közül az online bankkártyás fizetés a legnépszerűbb (67%), ezt követi a kártyás utánvét (44%), majd a készpénzes utánvét (40%). Az adatok összesítése után az látszik, hogy 85% azok aránya, akik fizetnek online vásárláskor kártyával.

A megkérdezettek közel ötöde (18%) vásárol rendszeresen külföldi webshopból, 45% ennél valamivel ritkábban, míg 37% azok aránya, akik még sosem tettek így. A külföldről vásárlók többsége (61%) nagyobb, jól ismert webshopokból vásárol csak. 52%-uk a fő kártyájával fizet, de egyre népszerűbbek az úgynevezett feltöltős webkártyák, ilyen megoldást a válaszadók 21%-a használ már.

A visszaélés nem újdonság, de a többség nem érzi felkészültnek magát

A felmérésben résztvevők kétharmada tapasztalt valamilyen visszaélési kísérletet az interneten, a legtöbb esetben ebből szerencsére semmilyen káruk nem lett. 15% viszont nem volt ilyen szerencsés, itt a veszteség többnyire (az esetek 61 százalékában) 50 ezer forint alatt maradt.

Amikor a visszaélések fajtáiról kérdezték őket, a válaszadók elmondásuk szerint leggyakrabban valamilyen futárcég nevében kiküldött sms-el vagy emaillel (51%) találkoztak, 20% említett közmű szolgáltatók nevében küldött követelést, 19-19% volt a gyanúsan jó befektetést ígérő, illetve a banknak álcázott adatbekérő megkeresések aránya.

A megkérdezettek kevesebb mint negyede (23%) gondolja magát teljesen felkészültnek, 55% valamelyest felkészültnek tartja magát a visszaélésekkel szembeni védelemben. Abban viszont a túlnyomó többség (78%) egyetért, hogy a csalók egyre profibbak lesznek és a helyzet a jövőben rosszabb lesz, mint most. És hogy kitől várnak védelmet? A válaszadók 53%-a a bankjától várja ezt, 38% említette a szabályozót, 35% a rendőrséget, 27% a kereskedőket.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...