- Hirdetés -

Egyre többet kérnek a munkavállalók

|

2020 óta évről évre 12 százalékot emelkedtek átlagosan a munkavállalói nettó bérigények Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a cégek többsége is dolgozik a bérfejlesztéseiken a munkavállalóik megtartása érdekében, lekövetve az inflációt – derül ki a Profession.hu saját adatbázisa alapján készített, friss jelentéséből.

2020 óta folyamatosan nő az munkavállalói bérigény, az országos átlag alapján 12 százalékot évente. A regionális összehasonlításban Pest megye az első, itt kérik el a legmagasabb fizetést az álláshirdetésre pályázók (kerekítve átlag havi nettó 364 000 forintot) – e megyei átlagtól minimálisan elmaradt a fővárosra vonatkozó átlag. Majd Komárom-Esztergom következik, Fejér és Győr-Moson-Sopron, végezetül pedig Hajdú-Bihar megye (kerekítve átlag havi nettó 297 000 forintot).

Bérfejlesztést terveznek a vállalatok többségénél

Az emelkedő bérigényekkel párhuzamosan a munkaadók dolgoznak a bérfejlesztési stratégiáikon: a Profession.hu év eleji felmérése alapján a válaszadó cégek 71 százalékánál ez meg is történt 2021-ben, és közel ennyien terveznek ilyet az idei évben is. 2022-ben átlagosan 9,7 százalékos béremelés van kilátásban azon vállalatoknál, akik emelni tervezik a munkavállalóik fizetését. A válaszadók közel fele maximum 10 százalékos, 30 százaléka 10-15, míg 18 százaléka 15 százalék feletti emeléssel számol.

„Míg 2019-ben alapvetően a szak-, betanított- és segédmunkásoknál vezettek be fizetésemelést, 2021-ben a középvezetőkre is kiterjesztették a munkaadók. Idén januárban pedig a cégek többségénél általános béremelést terveznek, amely a teljes munkavállalói állományra vonatkozik. Az fizetésemelések elsődleges oka az infláció lekövetése – amely a jelenlegi munkaerőpiacon nem hagyható figyelmen kívül a munkavállalók megtartásának érdekében” – magyarázza Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.

Iskolai végzettség és különböző korcsoportok

Iskolai végzettség tekintetében a felsőfokú végzettséggel rendelkező munkavállalók várják el a legmagasabb bért, közel nettó 400 000 forintos havi összeg formájában. A szakiskolát vagy szakmunkásképzőt, valamint a középiskolást végezetteknek szinte azonos az elvárása (293 000, valamint 287 000 forint), a mindössze általános iskolát befejezettek 272 000 forintos nettó bérigénnyel zárják a sort.

Korcsoportok szerint vizsgálva az elvárt bér mértékét elmondható, hogy a legfiatalabb munkavállalói csoporttól (18-21 évesek) kezdődően a tapasztalatszerzéssel párhuzamosan emelkedés figyelhető meg a kívánt összeget illetően. A legfiatalabbak havi 220 500–252 000 forint közötti bérre számítanak átlagosan, ez a 26-30 éveseknél valamivel 300 000 forint fölé kúszik, a 40-50 éveseknél pedig kerekítve nettó havi 390 000 forint az elvárt. A teljes mintát nézve az átlagos nettó bérigény 343 000 forint jelenleg.

A vendéglátásban 15 százalékot nőtt az átlag bérigény az elmúlt egy év során

2020-tól vizsgálva a teljes adatbázist 12 százalékos növekedés mérhető évről évre az elvárt munkabéreknél. Az összes szakma főkategóriájában növekvő tendencia látható.

A vendéglátásban a 2021 májusi nyitást követően 15 százalékos bérigény növekedés történt, amely csúcspontja e 12 hónap alatt tavaly decemberben volt. Hasonló tendencia figyelhető meg a teljes munkaerőpiac átlagos bérigényét tekintve: az év utolsó hónapjában láthatóak kiugrások az amúgy egységesen emelkedő tendenciából. Ezt követi a mezőgazdaság, környezet és az egészségügy, gyógyszeripar – hasonlóan 14 százalékos növekedéssel. A közigazgatás, az IT üzemeltetés és telekommunikáció, valamint a marketing, média, PR estében 13 százalék körüli, míg a mérnök, IT programozás és fejlesztés, SSC, a jog és jogi tanácsadás, az építőipar és ingatlan, valamint az adminisztráció, asszisztens és az irodai munka esetében 12 százalék körüli az emelkedés. A legalacsonyabb növekedés a HR és munkaügy (11,2%), a szakmunka (11%) és végül az ügyfélszolgálat, vevőszolgálat (10,4%) esetében történt.

A különböző szakmákban tevékenykedő aktív munkavállalók fizetési igényeit átlagolva határozottan a cégvezetés és menedzsment kategória vezeti a rangsort – az e területen dolgozók több mint 560 000 forintot kérnének az új munkahelyükre való belépéskor. Ezt követi a mérnöki terület, ahol 460 000 az átlagos havi bérigény. Csökkenő sorrendben haladva tovább az IT programozás, fejlesztés, majd az építőipar és ingatlan következik.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...