- Hirdetés -

Egyre fejlettebbek a zsarolóvírusok

|

Kifinomult kiberfenyegetések és egyre gyakrabban megjelenő továbbfejlesztett zsarolóvírusok jellemezték 2017 második negyedévét, köztük volt 3 nulladik napi sebezhetőséget kihasználó rosszindulatú program és 2 világméretű támadás: a WannaCry és az ExPetr. Szakértők szerint a rosszindulatú kód hamarabb szabadult el, mintsem kész lett volna, és ilyen módon szokatlan helyzetet teremtett a támadóknak – derül ki a Kaspersky Lab legutóbbi negyedéves fenyegetettségi indexének összefoglalójából.

 

Április és június között jelentős fejlődést tapasztalhattunk többek között az orosz, az angol, a koreai és a kínai nyelvű kiberbűnözők által végzett célzott támadásokban. Ezek a fejlemények messzemenő hatással vannak az üzleti informatikai biztonságra. A kifinomult rosszindulatú programok használata folyamatos szinte mindenütt a világon, és ezzel nő annak kockázata, hogy a vállalatok és a különböző szervezetek további kárt okoznak az informatikai hadviselésben tudatos szándék nélkül. A vélhetően egy nemzetállam által támogatott WannaCry és ExPetr pusztító járványok – amelyek áldozatai között számos céget és szervezetet találunk szerte a világon – az első, de valószínűleg nem az utolsó példák az új, globálisan veszélyes trendre.

 

A második negyedévben az alábbi események határozták meg a számítógépes világot:

· Megjelent 3db Windows nulladik napi sebezhetőségét kihasználó orosz nyelvű támadás, köztük a Sofacy és a Turla nevű kibercsapdák. A Sofacy, vagy más néven APT28 vagy FancyBear, egy exploitot indított el számos európai célállomás ellen, például kormányzati és politikai szervezetek estek áldozatul a támadásnak. Ugyanakkor az is megfigyelhető volt, hogy kipróbáltak néhány kísérleti eszközt, leginkább egy francia politikai párttag ellen a francia nemzeti választások folyamán.

· Gray Lambert – A Kasperksy Lab szakemberei elemezték az egyik legfejlettebb „támadó eszköztárat”, amely a Lamberts csoporthoz tartozik, ami egy nagyon bonyolult és kifinomult angol nyelvű kiberkémkedő család. Két új, a Lambert csoporthoz kapcsolódó kártékony családot azonosított a kibertanácsadó cég.

· A WannaCry támadás május 12-én, és az ExPetr támadás június 27-én. Habár nagyon különbözőek mind a célpontokat, mind a támadás jellegét illetően, mindkettőről elmondható, hogy „zsarolóprogramként” hatástalanok voltak. Például a WannaCry esete: a gyors világméretű terjedése miatt azonnal az érdeklődés középpontjába került, és emiatt a váltságdíj számára létrehozott Bitcoin számla szinte elérhetetlenné vált a támadók számára. Ez arra utal, hogy a valódi célja a WannaCry támadásnak is az adatmegsemmisítés volt. A Kaspersky Lab szakemberei fedezték fel a további kapcsolatot a Lazarus-csoport és WannaCry között is. A rosszindulatú program mintája álcázott zsarolóprogramként jelent meg az ExPetr támadás során is.

 

· Az ExPetr célzott támadásai szervezetek ellen Ukrajnában, Oroszországban és Európa más országaiban szintén zsarolóvírus támadásnak tűnt, azonban hamar kiderült, hogy célja egyszerű pusztítás. Az ExPetr támadás valódi oka továbbra is ismeretlen. A Kaspersky Lab szakértői szerint elképzelhető, hogy az ExPetr valamilyen módon kapcsolódik a Black Energy néven ismert kibercsapdához.

 

„Régóta elemezzük az igazán fontos globális kiberfenyegetéseket azért, hogy segíteni tudjuk a szenzitív- és kritikus hálózatok védelmezőit. Minden nap tanúi lehetünk a támadások fejlődésének, amiknek a fejlesztőit nem érdeklik a létfontosságú intézmények és vállalkozások, akik nap, mint nap a számítógépeikre valamint az Internet adta előnyökre támaszkodnak. Ahogy terjed a kiberkémkedés, a szabotázs, és a kiberbűnözés, úgy nő az igény arra, hogy a velük szemben álló felek – szoftvergyártók, bűnügyi szervek valamint a felhasználók – megosszák tudásukat és együttműködjenek, hogy hatékonyabban tudjunk fellépni valamennyi veszéllyel szemben.” – magyarázta Juan Andres Guerrero-Saade, a Kaspersky Lab GReAT részlegének senior biztonsági kutatója.

 

A jelentés összefoglalja a Kaspersky Lab előfizetői fenyegetettségi-index jelentéseinek eredményeit. Az idei év második negyedévében a Kaspersky Lab GReAT részlege 23 privát jelentést készített előfizetői számára, az indikátorok adataival (IOC) és a YARA szabályokkal, amelyek segítenek a bűnüldözés és a rosszindulatú programok észlelésében.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Keveset költenek digitalizációra a hazai kkv-k

Visszafogottság jellemzi a magyar kkv szektort, ha a digitalizációról van szó. A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben sokan inkább a kivárásra játszanak, hátha javulnak a gazdasági mutatók. Noha a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...