Hiába fedik le egyre inkább az élet minden területét a közösségi felületek, egyre kevésbé jellemző, hogy ismerősökön keresztül találnának állást a munkakeresők. A munkavállalók kétharmada az álláskereső oldalakon böngészi a lehetőségeket, míg a cégek háromnegyede is így keres új dolgozókat – derül ki az nrc 5 évet felölelő kutatásából.
Öt évvel ezelőtt a munkakeresők összesen 58 százaléka használt álláskereső oldalakat az új munkahely megtalálásához, ez az arány 2016-ra 63 százalékra emelkedett. Ezzel párhuzamosan viszont csökkent azok száma, akik az ismerőseik segítségét kérik ilyenkor: 57 százalékról 46 százalékra.
A cégek is leginkább az álláskereső oldalakban bíznak, 73 százalékuk keres így új dolgozókat. Saját honlapot, vagy közösségi felületet csak kevesebb, mint a felük használ, de a kollégákat szívesen kérdezik meg arról, hogy ajánlanának-e valakit (54%). A hiányszakmák esetében is az álláskereső oldalak hoztak áttörést: tavaly a szakmunkás állásokra 10 százalékkal, a mérnöki pozíciókra 7 százalékkal, az IT szektor hirdetéseire pedig 18 százalékkal több álláskereső adta be az önéletrajzát a profession.hu felületein.
2011-ben még tízből négyen vallották, hogy az akkori állásukat valamilyen ismeretségen keresztül találták meg, tavaly ez az érték 27 százalékra csökkent. Fejvadászok, újsághirdetések és a munkaügyi központok segítségével is egyre kevésbé jellemző a siker. Meglepő, de a közösségi oldalak sem hoztak ebben a kérdésben áttörést, összesen 3 százalék talált ezeken a felületeken állást.
A megkérdezettek jelentős többsége (83%) jobban szeret álláskereső oldalakon keresztül jelentkezni az adott állásra, mint a cégek saját felületein (63%), mert a specializált oldalak egyszerűségével szemben az utóbbit bonyolultnak és túl időigényesnek vélik.