Hogyan előzte meg a Mediaworks a legnagyobb televíziós cégeket, miért csökkent többmilliárd forinttal a Top30 médiavállalat összesített nyeresége, hányszorosa a legnagyobb médiaügynökség forgalma a második számú piaci szereplőnek – többek között ezek is kiderülnek a Marketing&Media magazin legújabb számából. Az mmonline.hu-n a következő napokban több cikkben is foglalkozunk majd a média- és reklámpiaci szereplők üzleti beszámolói alapján készült toplistákkal.
Különleges év volt a tavalyi és bár a tavaszi korlátozások és pánikszerű reakciók hatására sokan borúlátóan ítélték meg a kommunikációs szakma helyzetét és kilátásait, az év második felében azért jött némi korrekció. A piaci szereplők üzleti beszámolói alapján viszonylag jó képet alkothatunk arról, hogyan is sikerült 2020 a reklám- és médiapiacon. A Marketing&Media magazin idén ismét összeállította a legnagyobb médiacégek, reklám- és médiaügynökségek toplistáját az árbevételük alapján.
A legnagyobb médiavállalat a Mediaworks, ami a korábban verhetetlennek tűnő nagy kereskedelmi tévéket előzte meg, nem utolsósorban a jelentős állami hirdetéseknek köszönhetően. A top30 médiacég 2019-ben 283 milliárd, tavaly pedig 297 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami ötszázalékos bővülést jelent. Ez alapján még nem is gondolnánk, milyen kihívásokat tartogatott számukra a 2020-as év, a nyereség alakulása azonban már árulkodóbb. Ebben a mutatóban ugyanis hétmilliárd forintos mínusz mutatnak az összesített számok, igaz ebben meghatározó volt egy társaság eredmény.
A 15 legjelentősebb médiaügynökség 2019-ben 181,6 milliárd, tavaly pedig 177,5 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 2,3 százalékos csökkenést jelent. Ez nagyságrendileg akkora visszaesés, amit a Magyar Reklámszövetség is publikált a teljes reklám- és médiaügynökségi piacra vonatkozóan. Az összesített adózott eredmények terén ennél nagyobb volt a csökkenés, 8,29 milliárdról 6,2 milliárdra zuhant a profit.
Összeállításainkból kiderül az is, hogy a 25 legnagyobb hazai full service és kreatív ügynökségnek hogyan sikerült a 2020-as év, és mennyit számítottak az állami költések ebben a szegmensben. A toplisták mellett az iparág vezető szakemberei is értékelték az évet, többek között Vidus Gabriella, Pavel Stanchev, Gulyás János, Hidvégi Krisztina és Blaskó Nikolett is nyilatkozott lapunknak.