- Hirdetés -

Elkészült a Marketing Index

|

- Hirdetés -

A marketingágazat szolgáltató oldalának gazdasági eredményességéről és teljesítményéről átfogó képet adó, hiánypótló jelentést és módszertant alkotott meg a Positive Adamsky és az Opten Marketing Index néven. A múlt héten nyilvánosságra hozott Marketing Indikátor ágazati tanulmány mellett a Marketing Index részletesen bemutatja, hogyan épül fel és mi jellemzi a marketingszolgáltatók speciális szektorát. A teljes szektor helyzetét leképező jelentést a jövőben minden évben elkészítik, így láthatóak lesznek majd a 2020-as válság okozta károk, vagy a terület munkaerőpiaci helyzete, hatékonysága. Az idei, 2019-es számokat összefoglaló indexből jól látszik, hogy a marketing hatalmas hozzáadott értékkel bírt az előző években, és a válság előtt egyértelműen az egyik leggyorsabban növekvő nemzetgazdasági szektorként működött.

Miközben a hazai reklámpiacról, vagy a médiumok helyzetéről minden évben megjelennek összesítések, addig a marketingszakma szolgáltatói oldaláról átfogó kutatások eddig nem készültek Magyarországon. Így nem lehetett tudni, hogy a szektorban milyen árbevétellel, mekkora személyi jellegű ráfordítással vagy munkaerőhiánnyal működnek a cégek. Pedig ezen a területen is számos tendencia mutatható ki, a járványhelyzet például nem kedvezett a rendezvénypiacnak, a visszavágott marketingbüdzsék pedig a reklámügynökségekre hatottak kedvezőtlenül – így szólnak legalábbis az idei év legáltalánosabb következtetései. Mindezt 2021-ben tényadatokkal igazolja vagy cáfolja majd a Marketing Index és a Marketing Index+, a Positive Adamsky és az Opten közös iparági mutatószáma, amely a marketingágazat szolgáltató részének állapotát demonstrálja.

Az ilyen ágazatspecifikus felmérések és jelentések azért is fontosak, mert például a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság kezelésénél a kormány döntéshozói ezekre támaszkodva döntöttek egy-egy terület megsegítéséről. Tavasszal a TEÁOR számokhoz kötötték, hogy mely szakágazatoknak segít az állam, ekkor mindenki a saját szakmája tekintetében lobbizott a kormánynál, többek között mi is. Érveink viszont alig voltak, hiszen az hiúsági metrikákra sem tudtuk megadni a válaszokat, például hogy hány darab reklámügynökség van ma Magyarországon, milyen a piacszerkezet vagy árbevételstruktúra, vagyis nem hogy a döntéshozók, de még mi magunk sem tudtuk számokkal alátámasztani a saját ágazatunk nemzetgazdasági szerepét. Egyértelművé vált, hogy 30 évvel a rendszerváltás után, a marketing iparág szolgáltató részének céginformációs és számviteli nyilvántartása teljesen hiányzik, senki nem dolgozta fel, egyetlen egy köztestület vagy iparági szereplő sem. Ekkor döntöttük el, hogy életre kell hívni a teljes iparágunkat felölelő céginformációs, gazdasági elemzést, amely minden évben megjelenik és bemutatja a marketing iparág szolgáltató szegmensének teljesítményét – vázolta fel Hinora Bálint, a Positive Adamsky reklámügynökségi csoport ügyvezető igazgatója a gazdasági tükör történetét.

Mi a Marketing Index és a Marketing Index+?

Mielőtt a Positive Adamsky és az Opten elkezdték volna az ágazat eredményeinek kimutatását, meghatározták a marketing szolgáltatói oldalához tartozó legfontosabb szakágakat a vonatkozó TEÁOR számok alapján. A legfontosabb mutatókat 2015-től napjainkig (2019-es beszámolók alapján) vizsgálták, aminek köszönhetően több ezer adat állt a rendelkezésükre. Hogy az ágazat állapota ne többezer számsor, hanem egyetlen szám alapján legyen kimutatható, a legfontosabb mutatókból két indexet hoztak létre, ezek a Marketing Index (MI) és a Marketing Index+ (MI+).

Ahogyan a Budapesti Értéktőzsdének van egy számsora, a BUX Index, úgy a Marketing szakma szolgáltató oldalának is van, amit Marketing Index-nek és Marketing Index Plusznak hívnak. 2015-öt vettük bázis évnek, ami 10 000 pontról indult és 2019-ig folyamatosan emelkedett. Hogy milyen nemzetgazdasági jelentősége van a szektorban működő ügynökségeknek, piackutatóknak, PR-kommunikációval, direkt marketinggel vagy médiareklámmal foglalkozó cégeknek, arról mostantól látleletet ad a Marketing Index. A Marketing Index+ pedig az olyan kísérő területek állapotát mutatja be, mint a rendezvényszervezés, a digitális produkciós cégek vagy a nyomdák”- mondta el Vaszary Ádám, a Positive Adamsky managing directora.

Miből állnak az indexek?

Az MI a szűken vett reklám- és marketingkommunikációs tevékenységi körök évenkénti vizsgálatából számított index, mely a reklámügynöki tevékenységből, a piackutatásból, a médiareklámból, a direkt marketingből és a PR kommunikációból tevődik össze. Az Marketing Index Pluszt a marketingkommunikáció kiegészítő és gyártóterületeinek vizsgálatából számították ki, amelynek a rendezvény, a média/sajtó, a digitális produkció, a hang- és képművészet és a nyomda a része.

Az index átfogó eredményei mindenki számára elérhetők a marketingindex.hu oldalon. Mivel a 2019-es beszámolók feldolgozottsága még nem teljes, a meglévő információk egy része becsléseken alapszik, ezek pontosítása az adatok teljes feldolgozottsága mellett lesz elérhető a weboldalon. A következő Marketing Index pedig 2021 szeptemberében jön ki, amiben számszerűen is kimutatható lesz a pandémia hatása az iparág részterületeire.

A gazdasági tükör legfontosabb, és legérdekesebb eredményei:

A Marketing Index 2019-re tízezer pontról 16 907 pontra emelkedett

A Marketing Index (MI) szakágai a reklámügynökség, a médiareklám, a piackutatás, a PR és a direkt marketing. Ezek eredményessége 2015-óta közel hétezer pontot emelkedett, vagyis az ágazat 70 százalékkal nőtt 2019-ig. Összesített árbevételük 888 milliárd forintot tesz ki, az elemzésből viszont az is jól látszik, hogy mindezt a hazai marketingszakma a többi ágazathoz képest kislétszámú csapatokkal érte el az előző évben. A létszámarányos árbevétel egy főre jutó értéke ugyanis 27 millió forintnak felel meg, vagyis a felsorolt területeknél szinte csak az autógyárak hatékonyabbak.

A Marketing Index + 2019-re tízezer pontról 14 739 pontra emelkedett

A Marketing Index Plusz (MI+) a kiegészítő és gyártó szakterületek mérőszáma, ennek legfontosabb szakágai a rendezvény, a nyomda, a hang- és képművészet, a média/sajtó és a digitális produkció. Együtt 2019-ben összesen 2 500 milliárd forint árbevételt termeltek meg, 2015 óta több, mint 40 százalékos növekedést produkálva. A 2020-as válság okozta visszaesések itt jelentkezhetnek a legnagyobb mértékben, például a rendezvény-szakágazatban, amely 2015 és 2019 között még 80 százalékos növekedést produkált. A Marketing Index+ eredményeiből az is látszik, hogy az érintett területeken az elmúlt években erőteljes volt a bérnövekedés, viszont 2019-re 4350 emberrel kevesebb dolgozott a szakágazatban, mint négy évvel ezelőtt. Az adatokból arra lehet következtetni, hogy ezek jelentős része nem megszűnt munkahelyeket, hanem betöltetlen pozíciókat jelent.

A két index nemcsak a szakágak elemzésére, de a területek teljesítményeinek összehasonlítására is alkalmas. A reklámügynökségekkel kapcsolatosan kiderült például, hogy a harmadik legtöbb létszámarányos árbevételt termelő vállalkozások a médiareklám, valamint a hang- és képművészet területei után. A közel 30 millió forintos egy főre eső árbevétel majdnem 10 millió forinttal előzi meg a klasszikusan magas hozzáadott értékkel rendelkező piackutatási és PR-szakágazatot is. A nyomda és rendezvény szakágazatok esetében viszont egyaránt 16 millió forint körüli az egy főre jutó árbevétel, miközben a nyomdák átlagosan hét évvel idősebb vállalkozások a rendezvényekkel foglalkozó cégeknél.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA