- Hirdetés -

Elmaradt a várt fordulat az ingatlanpiacon

|

Az év első felében még arra lehetett számítani, hogy a koronavírus megjelenése szinte automatikusan tovább javítja a vásárlók alkupozícióját a konszolidáció korszakát élő hazai lakóingatlan-piacon. Az OTP Ingatlanpont legfrissebb, az idei nyári időszakot felölelő adatai azt mutatják, hogy ez az elképzelés részben megdőlni látszik. A vizsgált lakóingatlan-típusok felénél az elérhető árengedmény mértéke nemhogy emelkedett volna, hanem éppen ellenkezőleg, csökkent az év elejéhez képest.

A magas árak, a csökkenő tranzakciószám (tavaly az előző évhez viszonyítva országosan 8 százalékkal csökkent a lakóingatlan-forgalom a KSH adatai szerint) és a piaci konszolidáció együttes hatására jelentősen, az OTP Ingatlanpont 2020. januári adatai szerint a fővárosban és a megyeszékhelyeken egy év alatt a harmadával javult a vásárlók alkupozíciója. Az is igaz, hogy ebben az időszakban is voltak olyan területek, ahol az eladók helyzete erősödött. A koronavírus megjelenésének ugyan elméletileg tágítania kellett volna az alku lehetőségét, de a gyakorlat mást mutat, a járvány hatása vegyesen csapódott le a lakáspiacon. A jelek szerint sok eladó arra vár, hogy tisztuljon a kép, lassuljon a fertőzés terjedése, esetleg véget érjen a (a sérülékeny csoportok számára éppen a napokban fél évvel meghosszabbított) hiteltörlesztési moratórium.

„A június és augusztus között rögzített forgalmi adataink azt mutatják, hogy ahány ingatlan és élethelyzet, annyiféle alku. Az utoljára meghirdetett ár és a szerződéses vételár közötti különbség, vagyis az elérhető engedmény mértéke most is döntően attól függ, hogy sürgős-e az eladás, milyen a kínálat az adott településen vagy környéken, van-e megfelelő kereslet a meghirdetett ingatlanra. Friss tapasztalatunk, hogy a korábbiakhoz képest minden vizsgált településtípusban erőteljesebben befolyásolta az alku folyamatát az ingatlan állapota. Felújítandó lakásoknál, házaknál nagyobb engedményt tudtak kicsikarni a vevők” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A fővárosban a 2019 novemberétől 2020 januárjáig tartó időszakhoz képest a nyári hónapokban 4,4-ről 4,5 százalékra bővült, a megyeszékhelyeken viszont 6,9-ről 5,4 százalékra csökkent az elért árengedmény mértéke az OTP Ingatlanpont közvetítésével eladott lakóingatlanok esetében. Az egyéb városokban és falvakban 6,1-ről 7,2 százalékra nőtt a tér az alkura. A megyeszékhelyeken mindhárom vizsgált lakóingatlan-típusnál (családi/iker/sorház, nem panel lakás, illetve panellakás) szűkültek az árengedmény lehetőségei. Ennek hátterében az az évek óta megfigyelhető folyamat húzódhat meg, miszerint a vevők – és ezen belül is az egyre kisebb arányban, de még mindig nagy számban jelen lévő befektetési céllal vásárlók – a drágább területek (Budapest) felől az olcsóbb (vidéki) városok irányába mozdultak el. A fővárosban az – elmúlt hónapokban egyértelműen keresettebb – családi házakra, míg az egyéb városokban és falvakban a nem panel lakásokra lehetett kisebb eséllyel alkudni, a másik két kategóriában javult a vevők helyzete a járványhelyzet előtti időszakhoz képest.

Próbálkozni mindenképpen érdemes, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy a folyamatnak két szereplője van, és megesik, hogy az eladó nyer, méghozzá nagyot, akár 50 százalékot a meghirdetett árhoz képest. Az OTP Ingatlanpont adatai szerint az országos győztes az a tulajdonos, aki egy Somogy megyei községben nyáron 4,5 millió forintért adott el egy év elején még 3 millióért meghirdetett házat. A vevői oldalon elért legnagyobb árengedmény még ennél is kiugróbb, 57 százalékos; egy alföldi városban vettek meg egy 4,6 milliós, már egyszer csökkentett irányáron kínált házat végül nyáron 2 millióért.

Budapesten is voltak kirívó esetek. A VIII. kerületben egy hónap alatt, a meghirdetett árhoz képest 12 százalékkal drágábban kelt el egy (nem panel) lakás, de volt példa 43 százalékos áresésre is ugyancsak ennyi idő alatt egy IX. kerületi (szintén nem panel) lakóingatlan értékesítésekor. A megyeszékhelyeken nem voltak ekkora kilengések, az eladói rekordot egy alföldi nagyváros tartja, ahol egy hónap alatt 14 százalékkal ugrott meg egy lakás ára, a legjobban alkudozó vevő címét pedig az a vásárló érdemelné ki, aki nyáron 28 százalékkal nyomta le egy családi ház utolsó irányárát a régió egy másik nagyvárosában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...