Meglepő fordulat – nagyot nőtt az e-hulladék mennyisége

55 százalékkal több e-hulladékot sikerült begyűjteni a háztartásoktól idén – derül ki a MediaMarkt műszaki áruházlánc és az Inter-Metal Recycling Kft. adataiból. Leginkább a régi háztartási nagygépektől és hűtőgépektől szabadultak meg az emberek, ami rekordszintű növekedéshez vezetett.

Összesen 1067 tonna e-hulladék került a feldolgozókhoz, csak a MediaMarkt vásárlóinak jóvoltából, 2020 első nyolc hónapjában. A 2019 azonos időszakában leadott 690 tonnához képest ez 55%-os növekedést jelent, amely az előző évekre jellemző stagnálás miatt meglepte a hulladékgazdálkodási szakembereket. A leadott elektromos és elektronikus hulladékok közel 80%-a háztartási nagygép és hűtőgép, de háztartási kisgépek és képmegjelenítő berendezések (monitorok, televíziók) is szép számmal kerültek az utca vagy a háztartási hulladéklerakók helyett a hulladékhasznosító telepre.

A hulladékként leadott berendezések típusát tekintve idén a megunt vagy elhasznált háztartási nagygépeiken és hűtőgépeiken adtak túl a legtöbben, amit a MediaMarkt értékesítési tapasztalatai már előre sejtettek. „A tavaszi rendkívüli korlátozások idején a fagyasztószekrények és fagyasztóládák többszörösét adtuk el, előző év azonos időszakához képest, és hasonlóan teljesítettek a nagyobb fagyasztókapacitással bíró kombinált hűtőszekrények is.” – mondta el Biczó Péter, a MediaMarkt kategóriamenedzsere.

A szakértő szerint további tényezők is befolyásolhatták a leadott mennyiség felfutását, ezek azonban nem köthetőek közvetlenül fogyasztáshoz. Egyrészt 2020-ban nem került sor az elmúlt években óriási érdeklődéssel kísért, kedvezményes vásárlást biztosító Otthon Melege programra. Ebben a programban ugyanis a háztartásokból elszállított használt készülékek nem csak az áruházi partnerhez, hanem az állammal szerződésben álló hulladékfeldolgozókhoz kerülnek hasznosításra. Ennek hiányában viszont a feleslegessé vált készülékeket idén a piaci szereplők, például a MediaMarkt hulladékfeldolgozó partnere vette teljes mértékben át az áruháztól.

A szakember szerint a másik tényező a vásárlók erősödő tudatossága, mely visszaigazolja a tavalyi, Föld Napja alkalmából elvégzett MediaMarkt kutatás eredményét. Ebből kiderült, hogy a magyarok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a háztartásban keletkezett hulladékok szelektív gyűjtésére és 60%-uk már 1 éve is szakszerűen adta le az e-hulladékot.

Az e-hulladék feldolgozás célja a környezetre veszélyes összetevők eltávolítása és a hasznosítható anyagok kinyerése – ezen dolgoznak a szakosodott hulladékfeldolgozók. Tihanyi Ervin, az Inter-Metal Recycling elektronikai hulladék üzletág vezetője elmondta, a MediaMarkt által eljuttatott berendezésekből 1920 kg nyomtatófesték hulladékot, valamint 788 kg elem- és akkumulátorhulladékot válogattak ki és továbbítottak veszélyeshulladék ártalmatlanító üzemekbe.

A fém összetevőkből 510 tonna vaslemez-, 75 tonna réz- és 53 tonna alumíniumhulladék hasznosult kohókban. A szakember hozzátette, az elektromos berendezések anyagának 21%-át kitevő műanyagok újrahasznosítása jelenti az egyre nagyobb szakmai kihívást a hulladékkezelők számára.