- Hirdetés -

Elmaradt a várt fordulat az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

Az év első felében még arra lehetett számítani, hogy a koronavírus megjelenése szinte automatikusan tovább javítja a vásárlók alkupozícióját a konszolidáció korszakát élő hazai lakóingatlan-piacon. Az OTP Ingatlanpont legfrissebb, az idei nyári időszakot felölelő adatai azt mutatják, hogy ez az elképzelés részben megdőlni látszik. A vizsgált lakóingatlan-típusok felénél az elérhető árengedmény mértéke nemhogy emelkedett volna, hanem éppen ellenkezőleg, csökkent az év elejéhez képest.

A magas árak, a csökkenő tranzakciószám (tavaly az előző évhez viszonyítva országosan 8 százalékkal csökkent a lakóingatlan-forgalom a KSH adatai szerint) és a piaci konszolidáció együttes hatására jelentősen, az OTP Ingatlanpont 2020. januári adatai szerint a fővárosban és a megyeszékhelyeken egy év alatt a harmadával javult a vásárlók alkupozíciója. Az is igaz, hogy ebben az időszakban is voltak olyan területek, ahol az eladók helyzete erősödött. A koronavírus megjelenésének ugyan elméletileg tágítania kellett volna az alku lehetőségét, de a gyakorlat mást mutat, a járvány hatása vegyesen csapódott le a lakáspiacon. A jelek szerint sok eladó arra vár, hogy tisztuljon a kép, lassuljon a fertőzés terjedése, esetleg véget érjen a (a sérülékeny csoportok számára éppen a napokban fél évvel meghosszabbított) hiteltörlesztési moratórium.

„A június és augusztus között rögzített forgalmi adataink azt mutatják, hogy ahány ingatlan és élethelyzet, annyiféle alku. Az utoljára meghirdetett ár és a szerződéses vételár közötti különbség, vagyis az elérhető engedmény mértéke most is döntően attól függ, hogy sürgős-e az eladás, milyen a kínálat az adott településen vagy környéken, van-e megfelelő kereslet a meghirdetett ingatlanra. Friss tapasztalatunk, hogy a korábbiakhoz képest minden vizsgált településtípusban erőteljesebben befolyásolta az alku folyamatát az ingatlan állapota. Felújítandó lakásoknál, házaknál nagyobb engedményt tudtak kicsikarni a vevők” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A fővárosban a 2019 novemberétől 2020 januárjáig tartó időszakhoz képest a nyári hónapokban 4,4-ről 4,5 százalékra bővült, a megyeszékhelyeken viszont 6,9-ről 5,4 százalékra csökkent az elért árengedmény mértéke az OTP Ingatlanpont közvetítésével eladott lakóingatlanok esetében. Az egyéb városokban és falvakban 6,1-ről 7,2 százalékra nőtt a tér az alkura. A megyeszékhelyeken mindhárom vizsgált lakóingatlan-típusnál (családi/iker/sorház, nem panel lakás, illetve panellakás) szűkültek az árengedmény lehetőségei. Ennek hátterében az az évek óta megfigyelhető folyamat húzódhat meg, miszerint a vevők – és ezen belül is az egyre kisebb arányban, de még mindig nagy számban jelen lévő befektetési céllal vásárlók – a drágább területek (Budapest) felől az olcsóbb (vidéki) városok irányába mozdultak el. A fővárosban az – elmúlt hónapokban egyértelműen keresettebb – családi házakra, míg az egyéb városokban és falvakban a nem panel lakásokra lehetett kisebb eséllyel alkudni, a másik két kategóriában javult a vevők helyzete a járványhelyzet előtti időszakhoz képest.

Próbálkozni mindenképpen érdemes, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy a folyamatnak két szereplője van, és megesik, hogy az eladó nyer, méghozzá nagyot, akár 50 százalékot a meghirdetett árhoz képest. Az OTP Ingatlanpont adatai szerint az országos győztes az a tulajdonos, aki egy Somogy megyei községben nyáron 4,5 millió forintért adott el egy év elején még 3 millióért meghirdetett házat. A vevői oldalon elért legnagyobb árengedmény még ennél is kiugróbb, 57 százalékos; egy alföldi városban vettek meg egy 4,6 milliós, már egyszer csökkentett irányáron kínált házat végül nyáron 2 millióért.

Budapesten is voltak kirívó esetek. A VIII. kerületben egy hónap alatt, a meghirdetett árhoz képest 12 százalékkal drágábban kelt el egy (nem panel) lakás, de volt példa 43 százalékos áresésre is ugyancsak ennyi idő alatt egy IX. kerületi (szintén nem panel) lakóingatlan értékesítésekor. A megyeszékhelyeken nem voltak ekkora kilengések, az eladói rekordot egy alföldi nagyváros tartja, ahol egy hónap alatt 14 százalékkal ugrott meg egy lakás ára, a legjobban alkudozó vevő címét pedig az a vásárló érdemelné ki, aki nyáron 28 százalékkal nyomta le egy családi ház utolsó irányárát a régió egy másik nagyvárosában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna...

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...

Inspiráló embereket díjaz az InStyle

Első alkalommal adják át az InStyle magazin #képesvagyok díját, az elismerésben olyan emberek részesülhetnek, akik átlépték saját korlátaikat és történetük inspirációként szolgálhat mindenki más számára. A szerkesztőség hírességeket és civileket egyaránt jelölt hét kategóriában....

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Elviszi az infláció a készpénzes megtakarításokat

A jelenlegi piaci környezet egyértelműen azt mutatja, hogy a készpénzes megtakarítás tévút: az infláció emelkedése miatt, csak Magyarországon közel 1000 milliárd forint tűnhet el. A K&H alapok kezelőjének szakértői ezért olyan megoldáskereső stratégiákat javasolnak,...

3 milliós fizetés gazdáját keresi az RTL

Az álommeló című új műsorban egy üzletember keresi az elnöki asszisztensét, aki havi bruttó 3 millió forintos fizetésért dolgozhat majd. A világ egyik legsikeresebb üzleti realityje az Apprentice megérkezett Magyarországra (Gyártó: UFA Magyarország Kft.), Az...

Az üzleti szektort is meghódította a TikTok és a LinkedIn

Virágkorukat élik a közösségi platformok, korosztálytól, funkciótól függően szinte mindenki megtalálhatja a kedvére valót. A Facebook van legrégebb óta velünk, tréfásan azt is szokták mondani, hogy aki nincs fent rajta, az nem is létezik....

Így spórolhatunk a fűtésen

A rezsicsökkentés módosításáról szóló júliusi kormánybejelentést követően szinte azonnal, már a nyári hőségben reagált a lakosság. A Praktiker áruházlánc országos adatai alapján gyorsan megindult, és azóta is folyamatosan tart a fűtéshez kapcsolódó termékek, köztük...

Nyitottak a magyarok a vegán termékekre

A magyar lakosság csaknem 30 százaléka kóstolt már növényi alapú, vegán húshelyettesítő terméket, sőt, 5 százalék rendszeresen fogyasztja is – derül ki a Pápai Hús Kft. által a témában készített, reprezentatív kutatásából. A válaszok...

Ezt kaphatjuk 30 millióért az ingatlanpiacon

A korábbi évektől eltérően 10 millióval magasabb, vagyis 20 helyett, minimum 30 millió forintos képzeletbeli határral érdemes számolnia annak, aki ingatlanvásárláson gondolkodik a közeljövőben. A legtöbb megyeszékhelyen és a fővárosi kerületekben is szobaszámban mérhető...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megoldaná a repohár-problémát a Mastercard

Bér és borravaló küldése közvetlenül a személyzet kártyájára, beszállítók kifizetése, vagy akár a repoharak betétdíjának kártyára történő utalása néhány másodperc alatt – néhány példa arra, hogy a Mastercard Send hogyan teheti gyorsabbá, gördülékenyebbé és...

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna...

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...

Inspiráló embereket díjaz az InStyle

Első alkalommal adják át az InStyle magazin #képesvagyok díját, az elismerésben olyan emberek részesülhetnek, akik átlépték saját korlátaikat és történetük inspirációként szolgálhat mindenki más számára. A szerkesztőség hírességeket és civileket egyaránt jelölt hét kategóriában....

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...
- Hirdetés -

Don't Miss

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...

Bátornak, belemenősnek és nyitottnak kell lennünk

Melyek a legforróbb témák a marketingszakmában, mire kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk a területtel foglalkozóknak – többek között erről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Horváth Tibor (HT), a Salesforce felhőmarketingért felelős vezetője és Siegler Bálint...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

Busásan megtérül a fenntartható terméktervezés

Bár még csak a vállalatok 22 százaléka tette a terméktervezési stratégiája kulcsfontosságú elemévé a fenntarthatóságot, annak beemelése egyre sürgetőbbé válik nemcsak a környezettudatosság, de annak egyéb hosszútávú pozitív hatásai miatt is.A szervezeteknek be kell...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....