Élre tört a Toyota

A Toyota évek óta vezette az autóipari értékesítéseket, a tavalyi év végén azonban néhány hónapra minimális lemaradással a második helyre szorult. A japán gyártó ismét vezeti a világszintű eladásokat.

 

Idén január és április között a már 20 éve környezetbarát hibrid modelljeivel hódító Toyota, és luxusmárkája, a világ vezető prémium hibrid gyártójaként ismert Lexus együttesen eladásait 7,8%-al növelve világszerte összesen 3.526.343 új autót értékesített, amivel visszaszerezte tavaly év végén elveszített, korábban éveken át őrzött vezető pozícióját. Így a Toyota, amely évek óta az egyetlen autógyártó, amelynek három modellje is szerepel a világ tíz legnépszerűbb autója között (az Európában nem forgalmazott Camry, a hibrid meghajtása révén idehaza is rekordokat döntögető RAV4 és az örök kedvenc, világelső Corolla), és a Hilux révén a világ legnépszerűbb pickupját is jegyzi, a várakozások szerint 10,58 milliós értékesítéssel zárhatja az évet (szemben az eredeti, 10,2 milliós céllal), ami a vállalat fennállásának legjobb eredménye lehet.

 

A modelljeinek legendás megbízhatóságáról, elnyűhetetlenségéről és alacsony fenntartási költségeiről ismert, újabban azonban látványos, trendi dizájnjával is hódító japán autógyártó elképesztő világszintű sikerének titka kétségtelenül a húsz éve általa kifejlesztett és világhódító útjára indult hibrid technológia. Az elmúlt húsz évben a Toyota és a Lexus mintegy 10,5 millió hibrid autót értékesített világszerte, és miközben az első 1 millió hibrid modell eladásához 10 év kellett, addig az utolsó 1 millió már kevesebb, mint 1 év alatt talált gazdára, a hibrid értékesítések növekedésének üteme pedig folyamatosan növekszik. Ezt az organikus növekedést érezhetően tovább gyorsítja, hogy a magán és flottavásárlók Európa-szerte, így hazánkban is kezdenek elfordulni a dízel meghajtástól, részben a dízel-botrány, részben pedig a technológia számos európai nagyvárosból tervezett kitiltása okán. Ez ugyanis nem csupán kevéssé praktikussá teszi a dízel autók használatát, de a dízel modellek használtautóként történő értékesítésekor várható maradványérték, azaz becsült eladási ár kalkulációját is bizonytalanná teszi. Ráadásul mára egy hibrid autó ára nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, miközben mellette szól az alacsonyabb fogyasztás, illetve az, hogy egy hibrid autóban ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyag-ellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. Ez természetesen egyértelmű hatással van arra is, hogy a Toyota és Lexus rendszeresen az első két helyen végez a legolcsóbban szervizelhető márkák listáján. Könnyen belátható, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, valamint szerviz és karbantartási költségek révén a hibrid autók üzemben tartási költsége messze elmarad a dízelekétől, ami már önmagában forintosítható előnyt jelent a hibrid meghajtás mellett döntő magán és flottafelhasználók számára.

 

A hibridek iránti kereslet szárnyalásának eredményeként a Toyota és Lexus várhatóan már jóval korábban elérheti az eredetileg 2020-ra kitűzött célt, miszerint a vállalat világszintű értékesítéseiből 50%-ot tegyenek ki a hibrid modellek.

 

„A Toyota világelsőségéhez nagymértékben hozzájáruló hibrid technológia sikere egyébiránt hazánkban is elképesztően látványos eredményeket hozott a Toyota és Lexus márkák számára. Köszönhetően annak, hogy az elmúlt három évben négyszeresére bővült, és továbbra hasonló ütemben növekvő magyarországi hibrid piacon a Toyota és a Lexus domináns szerepet tölt be (az idei év első negyedévében együttesen annak 86,5%-át tették ki), a magyarországi személyautó és haszongépjármű piac legdinamikusabban növekvő márkái között szerepelnek. Az idén január és május között a mindössze 15%-al bővülő hazai piacon ugyanis a Toyota 58,3%-al, míg a Lexus 126,3%-al növelte értékesítéseit. Tették mindezt úgy, hogy a Toyota eladásaiban mintegy 30%, a Lexus esetében pedig 98% volt a környezetbarát hibrid modellek aránya.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.