- Hirdetés -

Érdekes adatok jöttek az ingatlaneladásokról

|

- Hirdetés -

Ingatlantípusonként és lokációnként eltérő mértékben alakult az ingatlanok értékesítési ideje a tavalyi év gyenge ingatlanpiacán. A panellakások keltek el leggyorsabban, eladásukhoz az éves átlag szerint 70-90 napra volt szükség, míg a téglalakások tovább, 112-140 napig időztek a kínálatban tavaly a Duna House adatai alapján. Az idei év gyorsuló ingatlanpiacán a növekvő kereslet és a piaci sajátoságoknak megfelelő árazás lehet a sikeres eladás kulcsa a szakértők szerint.

A 2023-as ingatlanpiac mind a kereslet, mind a megvalósult tranzakciók számának tekintetében alulmaradt az előző évek intenzitásától. A KSH közlése szerint 2022-ben 138 022 hazai ingatlan cserélt tulajdonost, míg a 2023-as évre szóló Duna House becslés harmadával kevesebb, 90 840 tranzakciót jelez. A gazdasági helyzet, az erős infláció, a hitelezési nehézségek és a magas kamatszint eredményeként javában azok vágtak csak bele az ingatlanvásárlásba, akik élethelyzetük miatt kénytelenek voltak a bizonytalan ideig tartó kivárás helyett azonnal cselekedni. Az alacsony kereslet az árak rohamos emelkedését is visszafogta, azonban csökkenést elvétve, inkább stagnálást, enyhe növekedést lehetett érezni a használt ingatlanok négyzetméterárainak tekintetében az év során.

„Az enyhe 2023-as érdeklődés és az üzletzárások alacsony száma meghatározta a kínálatot is az új évre, ugyanis az év elején 60-70%-kal több eladásra kínált ingatlanból választhatnak a vevők. Az eladóknak sem kell ugyanakkor kétségbe esni, hiszen a tavalyi mélypont után 2024 a trendforduló éve az ingatlanpiacon, a fokozatosan erősödő kereslet pedig garantálja, hogy az üzletzárások is magasabb sebességre kapcsoljanak.” – kezdte Benedikt Károly, a Duna House PR- és elemzési vezetője. „Rá is fér a szegmensre a tempóváltás, ugyanis a 2023-as gyenge kereslet még a reálisan árazott ingatlanok esetében is jelentősen megnövelte az értékesítési időt, azok a tulajdonosok pedig, akik nem alkalmazkodtak a piac sajátosságaihoz, nem hajlottak az árcsökkentésre és az alkunak sem engedtek teret, jóval tovább várhattak vagy talán még mindig várnak a megfelelő vevőre.” – folytatta a szakértő.

A Duna House Barométer 2022-es és 2023-as adatai alapján változatos képet mutat a különböző lokációban elhelyezkedő ingatlanok értékesítési ideje, ráadásul a hirdetés elejétől a sikeres üzletzárásig eltelt idő ingatlantípusonként is eltérő. A legrövidebb idő a kelet-magyarországi panelek eladásához kellett az elmúlt két évben, azonban a régió házgyári lakásai ez idő alatt változatlan sebességgel, hozzávetőlegesen 70 nap, vagyis valamivel több, mint két hónap alatt találtak új tulajdonosra. A nyugati országrész lakótelepi panellakásai számára hosszabb értékesítési időt hozott 2023, ugyanis az előző évi adathoz képest 16%-kal, 86 napra emelkedett az eladáshoz szükséges idő. Hasonlóan alakult a kínálatban töltött napok mennyisége a főváros pesti oldalán található panelek esetében, 15%-kal tovább, 87 napra húzódott esetükben az üzletzáráshoz szükséges intervallum 2022-höz képest. A budai oldal házgyári lakásai ugyanakkor éves átlagban változatlanul 92 nap alatt cserélnek gazdát.

„Annak ellenére, hogy országos tekintetben a vevők körében leginkább preferált ingatlantípusnak a téglaépítésű lakás számít, mégis jóval tovább tart esetükben mind a vidéki, mind a budapesti területeken az üzletzárás” – mondta Benedikt Károly. A legidőigényesebb a keleti országrészben elhelyezkedő téglaépítésűek eladása volt 2023-ban, átlagosan 140 nap, vagyis több, mint 4,5 hónap kellett hozzá. Ez az érték 11%-kal múlja felül a 2022-es adatot. Némi eltéréssel, összesen 131 nap az ingatlanközvetítő rendelkezésére álló tranzakciós adatok szerint a szerződéskötéshez szükséges idő Nyugat-Magyarországon, ahol a lendület 7%-kal hagyott alább 2022-höz mérten tavaly.

A panellakásokkal ellentétben, a fővárosi téglaépítésű lakások értékesítési idejének elemzése során az árnyaltabb kép érdekében érdemesebb három részre választani a vizsgált területeket. A budai kerületek magasabb átlagos árszintje miatt az értékesítési idő is valamivel hosszabb volt tavaly, mint a pesti oldalon, átlagosan 115 nap, vagyis közel 4 hónap kellett az adásvételhez, ami a 2022-es átlagnál 15%-kal hosszabb időintervallumot takar. A pesti téglalakások hirdetési portálon töltött ideje mindössze 4%-kal lépte túl az előző évit, így 2023-ban a budaihoz hasonló 112 nap, vagyis 3,7 hónap telt el átlagosan az üzletzárásig.

A hazai ingatlanpiacon egyedülálló módon csak Budapest belvárosában gyorsult az ingatlanok forgási sebessége 2022-höz mérten, itt a korábbi 166 napos átlagról közel 20%-kal, kevesebb, mint 4,5 hónapra, 134 napra csökkent a sikeres értékesítéshez kellő napok száma.

„Idén a gyorsuló ingatlanpiacon aktív kereslet mellett az értékesítési idő tekintetében is csökkenés várható, azonban továbbra is fontos szem előtt tartani, hogy a piaci aktualitásoknak és az adott ingatlan jellegzetességeinek megfelelő hirdetési ár meghatározása elengedhetetlen a gyors és zökkenőmentes adásvételhez. Az eredményes eladást elősegítő, pontos árkalkulációban a Duna House ingatlanszakértői készséggel állnak az ügyfelek rendelkezésére.” – hangsúlyozta az ingatlanközvetítő szakértője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...

Közel félmilliárd forintnyi támogatást osztanak ki

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében 4, a Médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban 82 támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók...

Különleges bankkártyák a párizsi olimpia alkalmából

Mostantól a párizsi olimpiai játékok szellemiségét megidéző, egyedi Visa bankkártyákat igényelhetnek az MBH Bank ügyfelei, és nagyszabású, a két vállalat által támogatott kvízjáték kezdődik, amelynek győztesei párizsi utazást és olimpiai belépőt nyerhetnek. A kezdeményezés...

Új trendek a használtautó-piacon

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. A COVID-időszak kezdetben érthető módon...

Tovább erősödött a BioTechUSA

Emelkedő pályán maradt a nehéz gazdasági környezetben is a BioTechUSA-cégcsoport, amely tavaly az egy évvel korábbi rekordév magas bázisához képest is csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte az árbevételét. Közel 5 milliárd forintot...

Újabb változás az eMAG-on

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint...

Már ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók

Az otthonról dolgozó munkavállalók harmada teljesen a lakóhelyéről látja el feladatait, míg a második leggyakoribb opció a heti három nap home office – derült ki az Erste felméréséből. A koronavírus-járvány alatt még kötelező rossznak...

Csavar egyet közönségkedvenc szendvicsén a McDonald’s

A tavalyi nagy sikert követően új Erős Pistás szendvicsekkel várja vendégeit a hazai McDonald’s. A fogyasztók visszajelzéseit meghallgatva idén az eddiginél még „pistásabb” formában érkeznek a burgerek.A két márka kollaborációja – a mekis szendvicsek...

Ez történt a Telekom közgyűlésén

A Magyar Telekom 2024. április 16-án megtartotta Éves Rendes Közgyűlését.A Közgyűlés elején a részvényesek meghallgatták az Igazgatóság jelentését a Társaság ügyvezetéséről, a Társaság és a Magyar Telekom Csoport 2023. évi üzleti tevékenységéről, üzletpolitikájáról, valamint...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...

Közel félmilliárd forintnyi támogatást osztanak ki

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében 4, a Médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban 82 támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók...

Különleges bankkártyák a párizsi olimpia alkalmából

Mostantól a párizsi olimpiai játékok szellemiségét megidéző, egyedi Visa bankkártyákat igényelhetnek az MBH Bank ügyfelei, és nagyszabású, a két vállalat által támogatott kvízjáték kezdődik, amelynek győztesei párizsi utazást és olimpiai belépőt nyerhetnek. A kezdeményezés...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...