Lassult a használtautó-piac növekedése 2017 első félévében, és ugyanez igaz a használtautó importra is – derült ki a derült ki a Datahouse elemzéséből. Az első hat hónap során összesen 76.468 kocsit hoztak be hazánkba, ami 5 százalékkal több 2016-hoz képest. A korábbi trendeknek megfelelően a külföldi használt autók esetében az idősebb, magasabb presztízsű gépkocsikat keresik a hazai vásárlók.
Az elmúlt évek egyértelműen a használtautó import előretörését hozták, 2016-ban például rekordszámú autó érkezett hazánkba határon túlról: 140.000-nél is több négykerekűt importáltak a kereskedők és magánszemélyek. Az import most azonban megtorpanni látszik: 2017 első félévében mindössze 5 százalékos növekedést mutatott fel az a terület, ami az elmúlt évek során 25-30 százalékkal gyarapodott. Január és június vége között 76.468 használt négykerekű érkezett Magyarországra, ami 3.480 autóval több 2016-hoz képest. Az autók átlagéletkora továbbra sem javult: 61 százalékban 10 évnél idősebb kocsit vettek a magyarok, közülük pedig nem ritka az akár 20 éves modell is.
„Az autóimport abban az esetben káros, ha alapvetően idős autók érkeznek az országba, mivel ezek tovább rontják az egyébként is idős állomány átlagéletkorát. A trend pedig sajnos ezt mutatja, évről évre több tízezer olyan kocsit vesznek hazánkban, amik kettőezerkettő előttiek, ezáltal súlyosan környezetszennyezőek, ismeretlen előéletűek, rossz állapotúak” – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. „Sokat javítana a helyzeten, ha változnának a jogszabályok a forgalomba helyezéssel kapcsolatosan, mert amíg a rendszer ösztönzi az öreg autók megvételét, addig nem igazán várható, hogy az emberek a fiatal, megbízható négykerekűek mellett döntenek” – tette hozzá.
Az import járművek esetében legtöbben felső (18.738 autó) – és alsó-középkategóriás (15.048 autó), valamint családi autót vásároltak (13.297 autó), a márkák sorrendjét pedig a Volkswagen (8.853 autó) nyerte az Opel (7.845 autó) és a Ford (7.255 autó) előtt. A behozott gépkocsik esetében sokan vásároltak magasabb presztízsű autót is, amit jól mutat az is, hogy az összesített rangsorban negyedik helyen a BMW (5.215 autó), ötödikként az Audi (4.818 autó) és hatodikként a Mercedes (4.536 autó) zárt. Ez a trend a típusok sorában is látható: a három márka az első húsz között nyolc autót adott. A legkedveltebb modellnek egyébként a hazai átírásoknál is első Opel Astra (2.733 autó) bizonyult, a dobogóra a Ford Focus (2.595 autó) és a Volkswagen Passat (2.584 autó) fért még fel.
A legtöbb import autó Budapestre (12.524 autó) és Pest megyébe (11.340 autó) hozták, de sokan vettek Győr-Moson-Sopron megyében (4.494 autó) és Bács-Kiskun megyében (4.459 autó) is külföldről származó autót.
„Tapasztalataink szerint továbbra sem javult a külföldi kocsik megbízhatósága, az autók nagy részének manipulálják a kilométeróráját, és számtalan olyan esettel találkozunk, amikor darabokból összerakott, ámde hiba nélkülinek hirdetett kocsit vesz az ügyfél. Gyakori az is, hogy biankó szerződéssel hoznak el autót a vevők, így az eladó a tranzakció után elérhetetlenné válik, ezáltal pedig lehetetlen később érvényesíteni a szavatossággal kapcsolatos igényeinket” – mondta el a márkaigazgató, majd hozzátette: „A határon túlról érkező, fiatal gépkocsik esetében jellemző trükk még az ÁFA-csalás, ezáltal huszonhét százalékos árelőnyre tehet szert a jogszabályokat kijátszó kereskedő. Az import tehát veszélyes üzem, itt is igaz, hogy csak megbízható partnertől, ismert előéletű, ellenőrzött gépkocsit vegyünk” – hívta fel a figyelmet Frank György.