- Hirdetés -

Erre érdemes figyelni lakásvásárláskor

|

- Hirdetés -

A befektetési célú vásárlások háttérbe szorulásával folyamatosan növekszik az első otthonukat keresők aránya az ingatlanpiacon. Bár a vevők alkupozíciója egyre erősödik, nem árt, ha már a tervezési szakaszban megteremtik az összhangot a vágyaik és az anyagi lehetőségeik között és ezzel együtt felkészülnek az észszerű kompromisszumokra. Az OTP Ingatlanpont szakértői az aktuális piaci trendek áttekintése mellett azt foglalták össze, hogy mire ügyeljenek, milyen lépéseket tegyenek meg a vásárlók, ha már elsőre jól akarnak választani.

A lakásvásárlás tervezését érdemes az igények és elvárások tisztázásával indítani: mi az, amihez ragaszkodunk, mi az, amiben hajlunk a kompromisszumra, mi az, amiről le tudunk mondani. Az OTP Bank legutóbbi Hello Otthon kutatásából kiderült, hogy a szobaszámból, valamint a jó környék és a megfelelő közlekedés követelményéből nem szívesen engednek a vásárlók. Kompromisszumot általában akkor kötnek, ha nem tudják megfizetni az elvárásaiknak megfelelő ingatlant. Az egyik lehetőség ebben az esetben az, hogy régebbi építésű otthont választanak és vállalják a kisebb-nagyobb felújítással járó kiadásokat, kényelmetlenségeket. A másik – bár kényszerűbb – megoldás az, hogy olcsóbb környéken folytatják a keresést. A családalapításra készülők azok, akik jellemzően több lépésben gondolkodnak: először a korlátozott lehetőségeiknek megfelelő lakást veszik meg, és későbbre halasztják a nagyobb és kényelmesebb otthon megszerzését, mások pedig várnak az „igazira” és nem hajlandók elkapkodni a költözést.

A kompromisszum szerepét jól mutatja, hogy a kutatás szerint 100-ból csak négy vevő vágyik alapból panelbe, de 35-en végül mégis ezt a megoldást választják; ugyanakkor családi házat 100-ból 80-an szeretnének, de csak 33-an jutnak el a vásárlásig. Az OTP Ingatlanpont szakértői arra hívják fel a figyelmet, hogy egy jól felkészült értékesítő komoly segítséget nyújthat a hosszú távra szóló, jelentős anyagi elkötelezettséggel járó döntésben. Fontos szempont, hogy sok ingatlanközvetítő műszaki, építészeti tudással is rendelkezik, ami több, esetleges későbbi kellemetlenségtől menti meg a vásárlókat.

A vételáron túl számos más kiadással szükséges számolni

Társasházi lakások vásárlása előtt érdemes konzultálni a közös képviselővel a lakóközösséget terhelő tervezett beruházásokról, az épület műszaki állapotáról, működési rendjéről, a közös költség mértékéről, a szomszédságról, a környéken várható fejlesztésekről. Fontos tipp, hogy a fűtést lehetőség szerint nyáron is ki kell próbálni. Egy ingatlan megszerzése, birtokba vétele a vételár kifizetése mellett számos egyéb költséggel jár, és nemcsak akkor, ha a vevő hitelt (piaci vagy államilag támogatott konstrukciót) is igénybe vesz a vásárláshoz. Adásvételi szerződés csak ügyvédi közreműködéssel köthető. A fővárosban az ingatlan forgalmi értékének 1 százaléka (+ áfa) körüli a honorárium, többnyire valamilyen felső plafonnal. Számolni kell az ingatlanbejegyzés, a földhivatali eljárás díjával, az illetékkel, valamint, esetenként a közműbekötés költségeivel, műszaki problémáknál a szakértői vizsgálatok díjával. A kiadásokról érdemes külön költségvetést készíteni, amelyek összeállításában a felkészült ingatlanközvetítők tudnak szakszerű segítséget nyújtani, beleértve az állami támogatási lehetőségek teljes feltérképezését és igénylését is.

Naprakész piaci ismeretek, az alku szerepe

„Az ingatlanpiaci változásoknak köszönhetően az elmúlt nagyjából két évben érezhetően javult a vevők alkupozíciója, érdemes tehát próbálkozni az eredetileg megszabott vételár lefaragásával. Fontos szabály, hogy a vevőnek úgy kell fellépnie, hogy az eladó érezze, komolyak a szándékai. Értékesítési adataink szerint Budapesten például, ahol elsőként érkezett ingatlanpiaci lassulás már a koronavírus előtt, a vevők átlagosan több mint harmadával nagyobb árengedményt értek el alku eredményeként a 2019 november és 2020 január közötti időszakban, mint egy évvel korábban. A vevői alkupozíció pedig azóta tovább erősödött” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Az ingatlanpiac a korábbi évekhez képest kiszámíthatatlanabb, a kijárási korlátozások, a távmunka előtérbe kerülése átalakította a keresletet, az otthonokkal szemben támasztott igényeket. Sokan gondolkoztak el azon, hogy tágasabb, jobb elosztású, erkélyes vagy kertes lakásba, önálló házba költöznének. Kínálati oldalon a rozsdaövezeti fejlesztések beindulása hozhat jelentős mozgásokat, jellemzően a nagyvárosokban. Abban nincs változás, hogy a lakásvásárlás hosszú távra szóló döntés, és a vevőknek továbbra is érdemes felmérniük, hogy mire számíthatnak a piacon, mire lesz kereslet, ha élethelyzetük változásaihoz igazodva a jövőben esetleg túladnának a lakásukon. Az aktuális helyzet feltérképezésében, a várható trendek bemutatásában továbbra is egy jól felkészült ingatlanszakértő tanácsai segíthetnek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA