- Hirdetés -

Ettől működhet egy pénzgyűjtő kampány

|

- Hirdetés -

A téma és a célcsoport szempontjából releváns influencerek bevonása, a hiteles emberi történet, az érzelmekre ható vizuális tartalmak megosztása, a gyűjtés folyamatának teljes átláthatósága, illetve a hagyományos médiába történő bekerülés egyaránt fontos tényezők voltak abban, hogy a Zente gyógykezelése érdekében a közösségi médiában indult adománygyűjtés ekkora sikerrel zárult – derül ki a Mediator és a SentiOne friss elemzéséből.

2019 szeptemberében egy különleges adománygyűjtő kampány zajlott a hazai közösségi médiában: egy SMA betegségben (gerinc eredetű izomsorvadás) szenvedő kisfiú érdekében fogott össze gyakorlatilag az egész ország, majd néhány nap alatt 700 millió forint gyűlt össze Zente kezelésére. A Mediator reklámügynökség és a SentiOne azt vizsgálta meg, hogy kommunikációs szempontból milyen tényezők játszhattak szerepet az adománygyűjtés rendkívüli sikerében.

Általánosságban elmondható, hogy a social media növeli az adománygyűjtő kezdeményezések láthatóságát. Azonban nem Zente szülei voltak az elsők, akik ezen a platformon kértek segítséget, mégis Magyarországon eddig egyik adománygyűjtő kampány sem váltott ki ekkora hatást. Zente amerikai kezelésére irányuló összefogás volt az első olyan social media alapú adománygyűjtés hazánkban, amely alulról építkezve, közösségi média felületeken keresztül indult útjára, és amely az eredetileg célul kitűzött 700 millió forint összegyűjtését követően egészen a magyar törvények módosításáig vezetett.

A kezdeményezés kiindulópontja egy hiteles és személyes történet volt, viszont ahhoz, hogy egy elérhetetlennek tűnő célt teljesítsék, a gyűjtésnek és a történetnek a közbeszéd témájává kellett válnia. Ebben szerves részük volt a nagy eléréssel rendelkező hírességeknek, influencereknek, akik a gyűjtés mellé álltak. Az elérésszámok figyelembe vétele alapján a kampány körül kialakult ’social buzz’-t egyértelműen az influencerek megosztásai generálták, az ő tartalmaiknak köszönhetően jutott el nagyon rövid időn belül nagyon sok emberhez Zente ügye. Az elsők közt jellemzően olyan influencerek (többek között Szabó Zsófi, Kiss Ramóna, Görög Zita, Rubint Réka, Tóth Gabi) osztották meg a gyűjtést, akik családosak, kisgyerekük van, ezáltal kapcsolódnak a témához, hitelesek maradtak a követőik szemében, akik ugyancsak érzékenyen reagáltak a témára. Jól látható, hogy itt is érvényesültek az influencer marketing alappillérei: kulcsfontosságú a véleményvezér hitelessége és a relevanciája a kommunikáció során.

Az áttöréshez hozzájárulhatott az is, hogy a közösségi média felületeken az influencerek egy időben kezdtek el beszélni az ügyről, esetenként egymás posztjait osztották tovább, illetve visszautaltak más ismert emberek kiállására is. Mága Zoltán csatlakozásával, szeptember 21-i Facebook posztjával megduplázódott az elérések száma: ez volt az egyetlen nap az akció során, amikor nem Zente saját posztjai érték el a legtöbb felhasználót. Az elérésszám szeptember 25-én tetőzött, amikor összegyűlt a 700 millió forint. Október 15-ig 640 milliószor jutott el az emberekhez Zente története, a 2019-es év során pedig több mint 130 ezer említés született Zentéről (ez nagyjából a fele az összes további, az adománygyűjtés témában létrejött említések számának), továbbá Zente gyűjtése a ’Google Trends’ adatok alapján az SMA betegséget is beemelte az online beszélgetések témái közé.

Bár a gyűjtés közösségi média alapon és alapvetően az online térben zajlott, cseppet sem elhanyagolható a hagyományos sajtó szerepe az ügy nyilvánosságbeli terjesztésében. A média már 2019 szeptembere előtt is foglalkozott a kisfiú történetével, a sajtómegjelenések száma azonban szeptember 17-ét követően ért el robbanásszerű növekedést. Szeptember 18-20. között az elsők között dolgozta fel Zente történetét többek között a Blikk, az nlc.hu, a szeretlekmagyarorszag.hu, a regionális médiumok hálózatai, a TV2 és az RTL Klub, majd szeptember 21-től egyre több hírmédium, TV-csatorna, rádió, bulvár sajtóorgánum, lifestyle média adott hírt a gyűjtésről. Jól látható ugyanakkor a két platform hírlogikája közötti különbség: míg a közösségi médiában a gyűjtés híre folyamatosan terjedt, addig a ’mainstream’ média elsősorban a véleményvezérek, hírességek bekapcsolódását követően kapta fel a témát (leginkább Mága Zoltán neve szerepelt a sajtóban), a gyűjtés már egy bizonyos fokig előrehaladott állapotában, egy létező összefogásra hivatkozva. Ugyanebből a logikából következően a legtöbb híradás a kezdeményezés sikeréről számolt be szeptember 25-én (aznap több mint 150 sajtómegjelenés látott napvilágot). Október közepéig összesen közel 700 sajtómegjelenés született Zente kapcsán.

A gyűjtés sikerét befolyásolhatta az is, hogy a cél, a 700 millió forint szinte elérhetetlennek tűnt, éppen ezért mégis motiváló erővel bírt az emberek számára. Ezt erősíthette a transzparens és folyamatos kommunikáció Zente Facebook oldalán, ahol az adománygyűjtés aktuális státuszáról, a sajtómegjelenésekről és a kisfiú mindennapjairól is tájékozódhattak a Zente történetét követők.

Zente adománygyűjtő kampányának sikere a 700 millió forint összegyűjtésén is túlmutatott. A kisfiú elindított egy lavinát, így egy sorstársa, Levente is sikeresen összegyűjtötte a szükséges összeget: ő ’csupán’ 156 milliószor jutott el az emberekhez, így látható, hogy Levente gyűjtésének sikeressége Zente kampányának utóhulláma. Emellett a kampány elérte, hogy az SMA betegség közbeszéd témája legyen, és azt is, hogy november végén az Emberi Erőforrások Minisztériuma bejelentse: a Spinoza Neak gyógyszer minden 18 év alatti gyermek számára ingyenesen hozzáférhetővé válik.

A Mediator és a SentiOne elemzése szerint több tényező is közrejátszott abban, hogy ez az adománygyűjtés ilyen közvetlen eredménnyel, illetve önmagán túlmutató hatással zárult:

  • hiteles, személyes történet adta a kiindulópontot
  • a téma a közbeszéd részévé vált, amihez első lépésben szükség volt:
  • több, nagy elérésű influencer/híresség aktivitására, és arra, hogy a követőtáboruk érzékenyen reagáljon a felhívásra
  • kulcselem volt még, hogy nagyjából egyidőben kezdtek kommunikálni a gyűjtésről
  • a további terjedéshez viszont kellett a hagyományos sajtó bekapcsolódása is
  • elérhetetlennek tűnt a konkrét cél, amely ugyanakkor motiváló erővel is bírt
  • transzparens és folyamatos kommunikációt folytattak Zente Facebook oldalán (az adománygyűjtés aktuális státuszáról, a sajtómegjelenésekről, Zente mindennapjairól).
- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jótékony akcióban a Wolt

Milliós értékben vásárolhat a János Kórház gyermeksebészeti osztálya eszközöket abból a felajánlásból, amit a Wolt Magyarország juttatott el számukra. A Wolt közel 200 irodai munkatársa Mikulás napján futárnak állt néhány órára, az általuk kézbesített...

Fákat ültet Budapesten a Főtaxi

A 10 millió Fa Alapítvánnyal együttműködve folytatja több éve futó faültetési programját a Főtaxi, ezúttal kifejezetten Budapest legforgalmasabb területeire koncentrálva. A szervezet szakmai irányításával olyan koros, azaz előnevelt, lombos fák ültetésére kerül sor, amelyek...

Csúcson a családi vállalkozások

Az egészségügyi vészhelyzet ellenére továbbra is a gazdaság kulcsszereplői maradtak a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb...

Idén sem lesz Kevin nélkül karácsony

Családi filmek a közös tévénézős estékhez, karácsonyi mesék, romantikus és lebilincselő mozik, klasszikusok, akció, szerelem, humor – ez mind-mind megtalálható a TV2 Csoport csatornáin, és persze jön a Reszkessetek betörők a TV2-n.A TV2 -...

Díjazták Magyarország legbátrabb nőit

„A bátorság nem azt jelenti, hogy nem félünk. Hanem hogy a félelem ellenére megyünk tovább” – mondta D.Tóth Kriszta, a díjat alapító WMN magazin tulajdonosa az ötödik SzuperWMN-gálán, amit a Nemzeti Táncszínházban rendeztek meg...

Milliós kárt okoz a Facebook-letiltás

A hazai kkv-k harmadát tiltotta már le a Facebook, ezeknek a cégeknek az 55 százaléka semmilyen magyarázatot nem kapott, miközben egy letiltás által okozott átlagos kár közel 1,2 millió forint volt – derül ki...

Foci, COVID és Squid Game – ezekre kerestek a magyarok

Ismét kiadta az év keresési trendjeit felsorakoztató listáját a Google, amiből kiderül, hogy idén a foci, a koronavírus, és egy dél-koreai sorozat mozgatta meg leginkább a hazai netezőket, legalábbis ezekre kerestek rá legtöbben. A...

Így vásárolnak a magyarok karácsonyra

A lakosság több mint 61 ezer forintot költ idén karácsonyi ajándékokra – ez derül ki a Magyar Bankholding által készített piackutatásból. 2021-ben a vásárlók csaknem 40 százaléka hitelből finanszírozza a karácsonyi ajándékokat, 38,5 százalékuk...

Így lehet biztonságos a netes vásárlás

Az ünnepi időszak lehetőséget biztosít a zavarosban halászó bűnözőknek, hogy egy kis extra bevételhez jussanak, ezért ilyenkor megszaporodnak az adathalász e-mailek és az átverős oldalak is – figyelmeztet a G DATA.A Black Friday őrület...

Új részekkel jön az UniCredit podcastja

Pénzügyekről, nyakkendő nélkül címmel indított podcastot az UniCredit Bank 2021 első felében, mely most egy második évaddal folytatódik. A sorozat célja, hogy a fenntarthatóság vállalati szempontú megközelítését, az ESG szemléletmódot közelebb hozzák a hallgatókhoz.A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rengeteg karácsonyi film készült idén

Rekordszámú, több mint 200 új karácsonyi mozifilm és televíziós produkció készült idén. Az imdb.com nemzetközi filmes adatbázis szerint 2016-ban csupán ennek fele, 2011-ben pedig negyede született. A rengeteg karácsonyi film jórészt annak köszönhető, hogy...

Jótékony akcióban a Wolt

Milliós értékben vásárolhat a János Kórház gyermeksebészeti osztálya eszközöket abból a felajánlásból, amit a Wolt Magyarország juttatott el számukra. A Wolt közel 200 irodai munkatársa Mikulás napján futárnak állt néhány órára, az általuk kézbesített...

Fákat ültet Budapesten a Főtaxi

A 10 millió Fa Alapítvánnyal együttműködve folytatja több éve futó faültetési programját a Főtaxi, ezúttal kifejezetten Budapest legforgalmasabb területeire koncentrálva. A szervezet szakmai irányításával olyan koros, azaz előnevelt, lombos fák ültetésére kerül sor, amelyek...

Csúcson a családi vállalkozások

Az egészségügyi vészhelyzet ellenére továbbra is a gazdaság kulcsszereplői maradtak a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb...

Idén sem lesz Kevin nélkül karácsony

Családi filmek a közös tévénézős estékhez, karácsonyi mesék, romantikus és lebilincselő mozik, klasszikusok, akció, szerelem, humor – ez mind-mind megtalálható a TV2 Csoport csatornáin, és persze jön a Reszkessetek betörők a TV2-n.A TV2 -...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A bolygónkért kampányolnak az influenszerek

A magyar háztartásokban keletkező újrahasznosítható hulladék több mint fele műanyag. Egy korábbi felmérés szerint az emberek többsége tisztában van az újrahasznosítás fontosságával, azt azonban már kevesebben tudják, hogy nem mindegyik csomagolóanyag alkalmas a maradéktalan,...

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

DATA