- Hirdetés -

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

|

- Hirdetés -

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást megelőz, elsősorban a gyorsasága és kényelmes használata miatt, ráadásul a válaszadók ennél a fizetési eszköznél érzik leginkább biztonságban a pénzüket.

A fizetés- és biztonságtechnológiai cég minden évben átfogó kutatást végez a 18-65 év közötti, bankszámlával rendelkező városi lakosság körében, amelyben a fizetési szokásaikról és a hazai piacon elérhető megoldásokról kérdezik őket. Az eredmények alapján tisztán látszik, hogy a bankkártyás fizetés népszerűsége töretlen, sőt, az elmúlt tíz évben folyamatosan nőtt. A megkérdezettek már 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy napi szinten, de biztos, hogy hetente többször fizet így a boltokban. A kártyát egyáltalán nem használók aránya mindössze 4%. Ez azt is jelenti, hogy a megkérdezettek körében átlagosan havi 11-12 alkalommal kerül sor kártyás bolti fizetésre.

„Folyamatosan nyomon követjük a friss hazai trendeket és nagyon örülünk, hogy a kutatási adatok azt mutatják, a kártyás fizetések népszerűsége megállíthatatlannak tűnik, legyen szó bolti vagy online fizetésről. Ebben egyszerre van kiemelt szerepe a folyamatos innovációnak, amelyben mi is igyekszünk élen járni, a pénzügyi szolgáltatók aktivitásának és persze a szabályozói környezetnek” - mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Az aktuális felmérés során a kutatást végző Free Association Research kitért olyan szubjektív kérdésekre is, amelyek a megkérdezettek jóllétét érintik, például, hogy mennyire jönnek ki a bevételeikből és hogyan próbálnak enyhíteni anyagi jellegű nehézségeiken. Előbbi kérdést illetően a megkérdezettek 44%-a alapvetően kijön a keresetéből, de a nagyobb kiadásokat meg kell fontolnia. Ez 5 százalékos csökkenés az előző évhez képest, miközben 3 százalékkal nőtt azok aránya (31%), akiknek a jövedelme éppen csak elegendő a mindennapi élet költségeire, míg 4 százalékkal nőtt azoké (11%), akik nem jönnek ki a havi keretükből, küszködnek a pénzügyi helyzetükkel. Arra, hogy miként próbálnak a nehézségeken enyhíteni, a megkérdezettek 88%-a válaszolt azzal, hogy csak a legfontosabb kiadásokra költenek, 80% költ kevesebbet szórakozásra, szabadidőre és ugyanilyen arányban mondanak le az utazásról, szállásfoglalásról is.

A vásárlási szokásokkal összefüggésben az egyes, üzletekben elérhető fizetési módokkal kapcsolatos attitűdökről is kérdezték a résztvevőket. Ha kényelemről (75%), gyorsaságról (74%) és a költések utánkövethetőségéről van szó, a túlnyomó többségnek elsősorban a bankkártya jut eszébe. Ebben a tekintetben a mobilfizetés a második, ahol a kényelem 39, a gyorsaság 44, az utánkövethetőség 41 százalékot ért el. A készpénz csak a harmadik lett a kényelem (30%) és a gyorsaság (42%) szempontjából, de ha a költések nyomon követéséről van szó, a megkérdezettek mindössze 29%-a asszociált a készpénzre, amit ebben a tekintetben az azonnali átutalás is megelőzi (31%). Vagyis megdőlt azt a régi mítosz, miszerint az emberek azért fizetnek készpénzzel, mert jobban nyomon tudják követni kiadásaikat. Egyetlen olyan szempont volt, amelyben a készpénz végzett az első helyen: 57 százalék szerint a kereskedők szívesen fogadják, mint fizetési eszközt. Itt a kártya 50 százalékos aránnyal a második lett, de a Mastercard szerint a kedvező szabályozói változások és a cég Doppio infrastruktúra fejlesztési programja egyre többeket győz meg a kártyaelfogadás előnyeiről, így van esély rá, hogy ez az arány is erősödni fog a jövőben.

Az online vásárlások népszerűsége továbbra is stabil maradt. A kutatás adatai alapján a megkérdezettek 83 százaléka vásárolt valamit online a kutatást megelőző 6 hónapban: ez minimális visszaesés a pandémia alatti lezárások időszakához képest (87%), de növekedést mutat a tavalyi évhez képest (81%). A válaszadók 32%-a pedig legalább 2-3 hetente vásárol a neten. A fizetéseknél itt is a kártya a legnépszerűbb opció, a vásárlók 65%-a fizet online bankkártyával, 49% az utánvétes kártyás fizetések aránya és 45% választotta a készpénzes utánvét lehetőséget. Bár a jellemzően kevésbé digitális szegmensek nagyobb arányban részesítik előnyben az utánvétet, de ez a fizetési mód azok körében is előfordul, akik nem rendelkeznek rendszeres készpénzbevétellel, és akik jellemzően egyébként kártyával fizetnek, ahol csak lehet. Az ő esetükben a fő ok a terminál hiánya a futárszolgálatoknál vagy a fizikai átvételi ponton, ahol a terméket beszerezték.

A Mastercard kutatása arra is rámutatott, hogy 2022-ben a külföldre utazók száma jelentősen megnőtt a COVID-járvány éveihez képest. Azonban a háború, a gazdasági helyzet és a kedvezőtlen forint/euró árfolyam megakadályozta, hogy annyian útra keljenek, mint a korábbi években: még a jómódú és prémium szegmensben is csak a megkérdezettek 50%-a utazott külföldre pihenési szándékkal. A külföldi kártyahasználat népszerűsége viszont még tovább nőtt: 92% vitte magával és 74% használta is azt az utazás során. Ez 4 százalékos növekedés egy év alatt, de öt éves viszonylatban már 13%-kal nőtt a külföldön kártyával fizetők aránya. A válaszadók 60%-a kizárólag fizetésre használja a kártyáját (+9% egy év alatt), 3% kizárólag készpénzfelvételre és 12% mindkét célra. 40%-ról 19%-ra csökkent azok aránya, akik csak biztos, ami biztos alapon viszik magukkal a kártyájukat külföldre és 26-ról 39%-ra emelkedett azoké, akik a külföldi készpénzes vásárlásaik során vegyesen használnak készpénz és bankkártyát egyaránt.

Az adatokból az is jól látszik, hogy a bolti azonnali átutalásokat még mindig kevesen használják és a megkérdezetteknek ritkán jut eszükbe a bolti fizetések kapcsán. Ennél a fizetési módnál a költések utánkövethetősége (31%), a pénz nehezebb elvesztése (29%) és a gazdaságfehérítés (26%) tekintetében volt a legmagasabb az asszociációs arány. A megkérdezettek 14%-a fizetett akár többször is így és 9% próbálta ki ezt a fizetési módot legalább egyszer. Hasonló a helyzet a QR kódos fizetések terén is, ahol a megkérdezettek 41%-a kizártnak tartja, hogy ezt a megoldás válassza bolti fizetésnél, 27% csak akkor fizetne így, ha a kártyás fizetés nem lenne elérhető, 14% pedig akkor, ha a kereskedőnek ez lenne a kifejezett kérése. A Mastercard szakértői szerint ezek a fizetési megoldások akkor tehetnek szert nagyobb népszerűségre, ha az érintésmentes fizetéshez hasonló gyorsasággal és kényelemmel szolgálják ki a vásárlók fizetési igényeit. A cégnek mindkét fizetési módra van saját technológiai megoldása, amelyek a felhasználók már meglévő ismereteire és preferenciára építenek például az NFC-s fizetések terén.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Kevesebbet költünk, de azért még reménykedünk

Az elmúlt évben tapasztalható kedvezőtlen gazdasági fejlemények egyre több háztartás mindennapjaira és terveire vannak hatással: 10-ből 9 magyar jelentősen visszavett a költekezéseiből és ugyanennyien gondolják úgy, hogy a gazdaság egyhamar nem áll helyre. A...

Hatalmas felmondási hullám jöhet

A válaszadók 62 százaléka tervezi elhagyni munkahelyét a közeljövőben, legtöbben magasabb fizetésért váltanának – derül ki a Work Force HR szolgáltató legfrissebb felméréséből. A cég nem csupán munkavállalói oldalról, de üzleti partnerei között is...

Összefogtak az amerikai streaming szolgáltatók

Streaming Innovation Alliance néven új szervezetet hoztak létre a vezető amerikai streaming szolgáltatók, köztük a Netflix, a Disney, a Comcast, a Warner Bros. Discovery és a Paramount. Az összefogás célja, hogy eredményesebben lobbizzanak a...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Újabb műsorvezetők csatlakoztak a társkereső show-hoz

Hétfőn 20 órakor indul a taktikai társkereső reality, amit egy élő kibeszélőshow, később pedig egy filter nélküli különkiadás követ.Október 2-án, hétfőn 20 órától indul a VIASAT3 taktikai párkereső műsora, a Szingli vagy svindli. A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Közösségi közlekedésre buzdít a Westend

Új eszközökkel bővítette mobilitási parkját a város szívében található Westend. A bevásárlóközpont ezzel szeretne még több alternatív lehetőséget biztosítani közönségének. Továbbra is arra bátorítják látogatóikat, érkezzenek a közösségi közlekedés valamelyik kényelmes és fenntartható eszközével,...

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....