- Hirdetés -

Ezek a legnagyobb cégek a hazai médiapiacon

|

- Hirdetés -

Meglepő, hogy melyik társaság volt tavaly a legnagyobb árbevételű magyarországi médiavállalat. Nagyot nőtt és nyereségessé vált a TV2 Csoport, amely a fő nyertese lesz a reklámadó kivezetésének, az RTL Magyarország pedig csoportszinten őrizte meg az eredményességét.

Tavaly 364 milliárd forintot tett ki a harminc legnagyobb médiavállalat teljes árbevétele. Ez a korábbi esztendőhöz képest jelentős, 43 milliárd forintos, azaz mintegy 13 százalékos növekedést takar. Azaz ez alapján a médiapiac legnagyobb szereplői összességében jó évet zártak. Az említett összesített árbevételi adat kapcsán azért meg kell jegyezni, hogy ez a valóságban némileg kisebb összeget takar. Ennek oka az, hogy a sales houseokon átfolyik a többi piaci szereplő reklámbevétele, így ezek az összegek duplán jelennek meg a számokban. Szintén befolyásolja az árbevételi adatokat, hogy három médiavállalat – AMC, HBO, Viacom – esetében az árbevételük jelentős részét az export adja, miután ezek a társaságok az adott médiaholdingok esetén a régiós központ szerepét is betöltik. Sőt, mindezek mellett olyan bevétel is akad, ami nem jelenik meg az árbevételben, pedig a magyar piacról származik. Idesorolható az, hogy az RTL-hez tartozó kábelcsatornák esetén a disztribúciós bevételek közvetlenül a luxemburgi CLT-UFA-hoz folynak be.

Viacomos milliárdok

Talán meglepően hangzik, de a legnagyobb árbevételű médiavállalatnak a Viacom International

Hungary Kft. számít. Korábban a Viacom magyarországi televíziói a Viacom Global Kft.-hez tartoztak, azonban tavalyelőtt nyáron a céget beolvasztották a Viacom International Kft.-be. Utóbbi viszont hatalmas forgalmat bonyolít, az elmúlt évben a nettó árbevételük elérte a 81 milliárd forintot. Ezen belül a belföldi árbevétel hatmilliárdot tett ki, és egyébként már ezzel is ott lennének a Top 30 médiacég között.

Megkérdeztük a Viacomot, hogy mégis honnan származott 2018-ban ez a durván 75 milliárd forintnyi exportárbevételük. „A Viacom International Hungary Kft. több más üzleti tevékenységet is végez amellett, hogy a hazánkban vezető nemzetközi tematikus kábeltelevíziós portfóliót üzemelteti. A mostanra már 300 fősre bővült vállalt a Viacom International Media Networks kelet-középeurópai regionális központjának szerepe mellett európai és nemzetközi pénzügyi szolgáltatásokat nyújt a Viacom számára. Továbbá a Paramount Pictures stúdió televíziós jogai értékesítésének és könyvelésének egy részét is itt végzik. A pénzügyi beszámolóban jelzett árbevétel ennek a szerteágazó tevékenységnek az összesített eredményét tükrözi” – írták válaszukban.

Váratlan nyereség

A korábbi években a médiapiaci bevételi toplistát a Magyar RTL Zrt. vezette, de ezen a téren már a 2017-es adatok alapján helycsere történt. Igaz, akkor még csak kis különbséggel, de megelőzte őket a TV2 Média Csoport Kft. Utóbbi 2018-ban még inkább rákapcsolt, nettó árbevételük egy év alatt több mint 4,5 milliárd forinttal bővült és meghaladta a 39 milliárdot. A TV2-t és kábelcsatornáit működtető cégnek 2017-ben még elég jelentős, kétmilliárd forintos vesztesége volt.

Korábban úgy lehetett sejteni, hogy ezt még 2018-ban sem tudták ledolgozni. Viszont némi meglepetésre nemhogy vesztesége nem volt tavaly a cégnek, hanem közel 1,7 milliárd forint nyereséggel zárták a tavalyi esztendőt. A jövőre nézve pedig a TV2 Média Csoport Kft. az egyik nagy nyertese lesz a reklámadó kivezetésének, hiszen a beszámolójukból kiderült, hogy ezen a címen az elmúlt évben 1,74 milliárd forintot csengettek be az államkasszába. Szintén a cég által leadott beszámolóból derül ki, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság számára tavaly évi 90 millió forint műsorszolgáltatási díjat fizettek ki a TV2 csatorna után. Ez nem kis összeg ahhoz képest, hogy a nyilvántartásba vételen felül ezért tulajdonképpen semmilyen szolgáltatás nem jár.

Nem véletlen, hogy a Magyarországon működő csatornák töredéke van itthon bejegyezve, hiszen más uniós tagországokban ugyanezért csak jelképes összeget kell fizetni. Emiatt a kábelcsatornáit még a TV2 Csoport is Romániában jegyeztette be. Azt pedig például az AMC Networks Kft. említi meg az éves beszámolójában, hogy 2018 elején szépen csöndben ők is átjelentették az összes csatornájukat Csehországba.

Az árbevételi toplistán a TV2-t az Atmedia csoport követi. Ez nemcsak az Atmedia Kft.-t, hanem a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Company (MSC) Kft.-t is magában foglalja. Előbbi az elmúlt évben 32,3 milliárd, az MSC 5,4 milliárd forint nettó árbevételt produkált. A konszolidált árbevételük pedig 37,6 milliárdot tett ki. Ez több mint 5,2 milliárd forintos növekedést jelent egyetlen év alatt a teljes Atmedia csoport esetében. Mindezek mellett 2017-hez viszonyítva bő 500 millió forinttal nőtt az adózott eredményük is.

A Magyar RTL Televízió Zrt. 2018-ban 32,7 milliárd forint nettó árbevételt produkált, ami majdnem 1,5 milliárdos csökkenést jelent 2017-hez képest. Ezzel párhuzamosan a korábbi 1,2 milliárd forint profi tjuk helyett 3,7 milliárdos veszteségük volt a magyarországi cégükben. Ugyanakkor, ahogy említettük, a kábelcsatornáik disztribúciós bevétele nem a hazai céghez folyik be. Ezzel együtt viszont cégcsoportszinten már nyolcmillió eurós – 2,57 milliárd forintos – EBITDA-eredménnyel zárták a tavalyi évet az RTL magyarországi érdekeltségei. A társaság magyarországi bevétele némi sales house-os forgalmat is tartalmaz, hiszen a reklámértékesítést már nem az R-time Kft., hanem a Magyar RTL Zrt. végzi, méghozzá a saját televíziói mellett az AMC-nek és a Viacomnak, valamint 2019 elejétől a History nevű csatornának is. A Magyar RTL Zrt. beszámolójából is kiderült az általuk fizetett reklámadó mértéke, ami tavaly 919 millió forintot tett ki. Talán nem is annyira meglepő, hogy annak idején elsősorban az RTL szívatására kitalált adónem akkor szűnik meg, amikor már a fő konkurensnek nagyobb terhet jelent, mint magának az RTL-nek.

Beolvasztás alatt

A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) zászlóshajójának számít a Mediaworks Hungary Zrt., amely tavaly 27,7 milliárd forint nettó árbevételt produkált, ami 7,3 milliárdos bővülést jelent. A növekedésben jelentős szerepet játszik, hogy 2017 végén a Mediaworksbe beolvasztották a Pannon Lapok Társasága (PLT) Kft.-t, azaz a tavalyi volt az első teljes év, amikor már a korábbi PLT-termékek bevétele is ehhez a céghez folyt be.

Lesz még ennél nagyobb is a Mediaworks, hiszen hátravan a 2018 novemberében hozzájuk került társaságok integrálása. Ezek közé tartozik az elmúlt évben 10,1 milliárd forint árbevételt elérő Lapcom Zrt., a 3,9 milliárd bevételű Inform Média Kft., továbbá a Szabad Föld kiadójaként ismert Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft. Utóbbi sem kis cég, hiszen a 2018-as évet 1,4 milliárd forint árbevétel mellett 127 milliós profi ttal zárták. A fentiekkel együtt már 40 milliárd forint körül alakulhat a Mediaworks teljes árbevétele.

A 30 legnagyobb hazai médiavállalat tavalyi üzleti eredményeiről szóló összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....