- Hirdetés -

Ezek hatnak a pénzügyeinkre az idén

|

- Hirdetés -

Egy sor olyan változással kell számolnunk 2022-ben, melyek alapvető hatással lesznek a pénzügyek intézésére. A digitalizáció és az adat alapon személyre szabott szolgáltatások megjelenése nem csak új termékeket, de más ügyfélélményt is teremt, míg a kamatemelések, valamint egy sor otthonteremtési támogatás változása vagy megszűnése a hitelezésben hozhat új lendületet, az infláció és az szja-visszatérítés pedig a megtakarítások alakulásában is érezteti hatását. Az Erste Bank szakértői összeszedték az öt legfontosabb olyan változást, amely alapvetően befolyásolja a napi pénzügyeket 2022-ben.

1. Szja-visszatérítés: meglévő hitel törlesztésére, új kölcsönhöz önerőként, és a megtakarítások növelésére is megy a pénzből

Február 15-ig 1,9 millió szülő kaphatja vissza a múlt évben befizetett személyi jövedelemadóját, összesen nagyjából 600 milliárd forintot. Az átlagos visszafizetett összeg több mint 300 ezer forint, de egy kétkeresős, megfelelően magas jövedelemmel rendelkező család esetében meghaladhatja akár az 1,6 millió forintot is. Az Erste ügyfelei körében végzett felmérése szerint azok, akik már tudják, hogy mire fordítják a pénzt, a legtöbben lakásfelújításra, meglévő hitelek törlesztésére, vagy a gyermekekkel kapcsolatos kiadásokra (nyelvtanulás, egyetemi költségek) költenek. A tervek között szerepel még az új hitel felvétele, illetve az ehhez szükséges önerő előteremtése, valamint a megtakarítások, befektetések növelése is.

2. Mobilfizetési megoldások: egyre többen fizetnek a telefonjukkal – már a világhálón is

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint Magyarországon eddig mintegy egymillió bankkártyát adtak hozzá valamilyen mobiltárca alkalmazáshoz. A tavalyi harmadik negyedévben a hazai kibocsátású kártyákkal lebonyolított mobiltárcás vásárlási tranzakciók darabszáma és értéke egyaránt 110 százalékot meghaladó mértékben nőtt az előző év azonos időszakához képest, a következő időszakban a mobilfizetések még gyorsabb terjedésére lehet számítani. A bankok saját mobiltárca megoldásai mellett pár éve több pénzintézetnél is elérhető az Apple Pay, tavaly pedig néhány banknál, így októberben az Ersténél is hozzáférhetővé vált a Google Pay. Magyarországon az androidos készülékek száma mintegy négyszerese az Apple-nek, egyelőre mégis az utóbbi ügyfélkör sokkal aktívabban használja a mobilfizetési megoldást. Az Ersténél 2021 november-decemberben a mobilfizetések 71 százaléka kapcsolódott az Apple Payhez, míg a Google Pay és az Erste saját mobiltárcájának részesedése összesen 29 százalék volt. A mobilfizetések térnyerését segíti az infrastruktúra gyors fejlődése is. A nemzetközi webáruházakban ma már egyre általánosabb, hogy a bankkártyák és a PayPal mellett választhatjuk az Apple Pay-t vagy a Google Pay-t is fizetésre. A hazai weboldalakon ez ugyan ma még nincs így, de itthon is mind több helyen használhatjuk ezeket a megoldásokat is.

3. Kifutó állami támogatások: ”siessünk vagy lemaradunk” hatás jöhet a babaváró hitel, az otthonfelújítási támogatás, a falusi CSOK, a zöld lakáshitel és az áfa-visszatérítés esetében is

Jelen állás szerint – ha nem döntenek ezek meghosszabbításáról – 2022-ben kifuthat egy sor államilag támogatott konstrukció és hitellehetőség is. Június végéig érhető el a falusi CSOK, amely a preferált településeken biztosít legfeljebb 10 millió forint támogatást lakóingatlan vásárlásához és felújításához. (”Normál” CSOK továbbra is lesz, annak a támogatásnak nincs időkorlátja.) Év végéig él a maximum 3 millió forintos otthonfelújítási támogatás, valamint az előfinanszírozáshoz igénybe vehető, 3 százalékos kamatú otthonfelújítási hitel. A lakáskorszerűsítésben gondolkodóknak azonban érdemes mihamarabb lépni, a határidő ugyanis a számlák benyújtására vonatkozik, vagyis addigra a munkákkal is el kell készülni. Szintén december 31-ig lehet igényelni a babaváró hitelt, amely a fiatal, gyermekvállalás előtt álló párok számára biztosít legfeljebb 10 millió forint kamatmentes kölcsönt. Nincs határidőhöz kötve, ám az eddigi igények alapján valószínűleg még az idei első félévben kimerülhet a zöld lakáshitelekre biztosított 200 milliárd forintos keret. Az újépítésű, energiatakarékos ingatlanok megvásárlására vagy építésére igénybe vehető hitel kamata legfeljebb 2,5 százalék. Előrehozott vásárlásokat, felújításokat hozhat a lakáspiacon az áfaszabályok változása is. Június végéig lehet visszaigényelni az áfát a lakások bővítéséhez, korszerűsítéséhez kapcsolódó költségek után, míg új ingatlan építése esetén a telekvásárlás utáni, illetve a kivitelezéshez kötődő ráfordítások áfáját – legfeljebb 5 millió forintot – év végéig kaphatjuk vissza.

4. Perszonalizáció: személyre szóló ajánlatok az ügyfelek pénzügyi szokásai, költései, szükséglete alapján

A nagyfokú szabályozottság eredményeként egyre hasonlóbb termékeket és szolgáltatásokat kínálnak a bankok, s ez mindinkább felértékeli az ügyfélélményt, a személyre szabott ajánlatokat. A perszonalizáció fontosságát már korábban felismerték a pénzintézetek, a koronavírus-járvány hatására azonban a fejlesztések felgyorsultak: az elmúlt időszakban nagyot változtak a lakossági ügyféligények, egyre többen preferálják a teljes mértékben digitalizált, saját követelményekre, szükségletre szabott megoldásokat. A bankok rengeteg adatot kezelnek ügyfeleikről, amely lehetővé teszi, hogy az élethelyzetekre, vagy konkrét igényekre szabott ajánlatot tudjanak nyújtani minden csatornán. A perszonalizáció a vállalkozói ügyfeleknél is egyre fontosabb szerepet kap, mivel egyrészt elmosódnak a határok a felhasználók között, másrészt cégvezetőként is igénylik azokat a fogyasztói élményeket, amelyeket magánemberként megtapasztalnak.

5. Infláció, emelkedő kamatok: dráguló hitelek, hozamverseny

Az infláció ugyan valószínűleg 2021 végén tetőzött, és idén már fokozatos, lassú mérséklődésre számíthatunk, ám 2022-ben így is a korábban megszokottnál gyorsabb ütemű pénzromlásra kell készülni. A pénzügyekben ez alapvetően két dolgot jelent: magasabb hitelkamatokat, valamint felértékelődnek azok a befektetések, amelyek nagyobb infláció mellett is reálhozamot termelnek. A hitelek esetében a bevezetett kamatstop ugyan a már meglévő jelzáloghiteleknél június 30-ig nem teszi lehetővé a kamatok emelését, ám az egyéb kölcsönök, illetve az új lakáshitelek és szabadfelhasználású jelzáloghiteleknél nincs akadálya annak, hogy a hitelkamatok kövessék az emelkedő jegybanki alapkamatot. A megtakarítások esetében még inkább előtérbe kerülhetnek a kockázatosabb eszközökbe történő befektetések, tovább nőhet a direkt részvénytípusú befektetések aránya.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....