- Hirdetés -

Komoly kockázatot jelenthet az ügyfélazonosítás

|

- Hirdetés -

Az utóbbi időszakban a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb fókuszt kapott a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás elleni fellépés az Európai Unióban. Bár az EU-s jogszabályban rögzített átvilágítási folyamat alapjaiban nem változott, a most elkészült tényleges tulajdonosi adatbázissal minden könyvelési szolgáltató cégnek komoly feladata lesz, ha el akarják kerülni a bírságot. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk egyik vezető számviteli-, adózási- és bérszámfejtési szolgáltatásokat nyújtó vállalata segít megérteni az újdonságokkal járó kockázatot.

A PS alapvetően két tevékenysége miatt foglalkozik aktívan a témával, a könyvviteli tevékenység érthető módon már a kezdetektől fogva fontos része az átvizsgálásnak. A székhelyszolgáltatási tevékenység azonban csak 2020 januárja óta kapott kiemelt figyelmet, amikor is minden céget regisztrálni kellett a hivatalnál, hiszen a NAV szempontjából így nagyobb eséllyel azonnal kiszűrhetőek az olyan kockázatok, mint a nem valós tulajdonosok és fantomcégek. Fontos megjegyezni, hogy ezzel szemben könyvelési tevékenység esetén a szolgáltató és a hivatalok számára is többnyire csak utólag látható az esetleges kockázat vagy potenciális bűncselekmény.

 

A frissen elkészült tényleges tulajdonosi adatbázis miatt az ügyfélazonosítás mostantól újabb kockázatot jelenthet a szolgáltatócégek számára is. „Azt tapasztaltuk, hogy az ügyfeleink már alapvetően tisztában vannak az átvilágítási folyamattal, többek között a pénzintézetek, jogászok és a könyvvizsgálók által is működtetett folyamatoknak köszönhetően” – mondta el Somogyvári Anna, a Process Solutions Senior Managere.

 

Az ügyfélazonosítás senki számára nem idegen fogalom, gondoljunk csak a bankoknál vagy biztosítóknál elvégzendő procedúrára, amikor magánszemélyként az adataink megadásával igazolunk kell, hogy a saját nevünkben járunk el. Az EU pénzmosás elleni törvénye alapján a jogi személyeknek pedig többek között könyvviteli tevékenység és székhelyszolgáltatás esetén is egy hasonlóan komoly folyamatot kell végigvinni a gyanús esetek kiszűrése érdekében.

 

Az átvilágítás egy több részből álló adatlap segítségével történik, melyet személyesen, vagy auditált elektronikus hírközlő eszközön keresztül kell elvégezni, ami sokszor még a járványhelyzet következtében fejlődő digitális környezetben is nehézséget okoz. Az adatlap első része tartalmazza az ügyfél cég adatait egy 30 napnál nem régebbi alátámasztó dokumentummal (pl. cégkivonat), míg a második részben az eljáró képviselő adatait kérik hasonló módon.

 

A harmadik rész tartalmazza a tényleges tulajdonos adatait, tehát azt a magánszemélyt, aki a cégláncolat tetején áll és legalább 25% tulajdonrésszel bír, tényleges irányítást, ellenőrzést gyakorol vagy meghatározó befolyással rendelkezik a jogi személy felett. Ez az a pont, ami 2021-ben még nagyobb fókuszt kapott, hiszen a bankoknak le kellett jelenteni a nyilvántartásba, hogy kik az ügyfeleik tényleges tulajdonosai, 2022-től pedig többek között a könyvviteli és székhelyszolgáltatóknak is időről-időre ellenőrizniük kell a cégeket az elkészült adatbázis alapján.

 

Ez az eddig is végzett folyamatos monitoring tevékenység bővülését jelenti, a változásról továbbra is az ügyfélnek kell tájékoztatást nyújtani 5 napon belül mind a számlavezetését végző bankok, mind a pénzmosás elleni törvény által érintett szolgáltatóik felé. Bármely fajta nem egyezés vagy pénzmosás-gyanú felmerülése során a könyvelőknek egyébként is minden esetben jelentési kötelezettségük van. „A PS esetében az ügyfelek többsége multinacionális cégek magyarországi leányvállalatai közül kerül ki, akik többnyire átlagos kockázati besorolást kapnak. Magas kockázatúnak akkor számít egy cég többek között, ha tényleges tulajdonosa kiemelt közszereplő, vagy kiemelt kockázatot jelentő 3. ország jelen van a tulajdonosi szerkezetében vagy partnerei között. A kockázati besorolásra már a szerződés megkötésekor sor kerül, így a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban megtalálható adatok és az ügyfél ún. TT indexe (tulajdonképpen az ott tárolt tényleges tulajdonosi adatok megbízhatósági foka) is segítségünkre lesz a jövőben” – tette hozzá Somogyvári Anna.

 

A szolgáltató cégeknek emellett egy összetett szűrési feladatot is működtetniük kell, hiszen az ENSZ-nek és az EU-nak is van egy-egy szankciós listája, melyeket folyamatosan egyeztetni kell az ügyfélkörben lévő cégekkel, személyekkel. „Az átvilágítások szinte minden kollégánk munkáját érintik, a PS esetében például közel 250 munkatárssal kell megismertetnünk a hatályos jogszabályokat” – mondta el Somogyvári Anna.

 

Ha egy ellenőrzés során hiányosságok merülnek fel, a NAV először figyelmezteti a szolgáltatót, majd határidő kitűzésével kötelezi a jogsértések megszüntetésére. A székhelyszolgáltatás kapcsán eltilthatja a céget a tevékenységtől 1-12 hónapig, vagy akár törölheti is a szolgáltatót. A bírság összegének meghatározása nagyrészt a vétség súlyosságától függ, valamint azt is figyelembe veszik, hogy visszaeső cégről van-e szó.

 

A téma fontosságát jelzi, hogy eddig a NAV oldalán belül tértek ki a pénzmosással kapcsolatos szabályokra, de most már külön honlapon található meg minden fontos információ. Az előírásoknak való megfeleléshez mind az ügyfelek, mind a szolgáltatók érdeke, hogy naprakész adatokkal rendelkezzenek, és kiemelten fontos felhívni a cégek figyelmét, hogy minden változásról időben tájékoztassák a szolgáltató partnert.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....