Médiaügynökségi és reklámértékesítési szakembereket kérdeztünk meg arról, hogy jelenleg a saját területükön mi jelenti számukra a legnagyobb kihívást. Legtöbben ennek kapcsán a szakember-utánpótlást, a digitalizációval kapcsolatos feladatokat és a televíziós reklámidők telítettségét említették.
Mező László, Mediacom Magyarország, ügyvezető igazgató
Jelenleg számunkra a legnagyobb kihívás, hogy a regionálisan/globálisan is gyorsan centralizálódó ügyfélpiacon bent maradjunk a szolgáltatói körben, a helyi erősségeket kihasználva. A Mediacom például nyújt adminisztrációs, digitális és kutatási szolgáltatásokat más Mediacom irodáknak is Európában. A HR kihívásokra csoportszinten próbálunk válaszokat adni, így például a GroupM Akadémia egy ilyen sikersztori, de nagy energiákat fektetünk az automatizálásba is. Az M-Digital, ami a teljes digitális tevékenységünk automatizálását célozza, éppen most nyerte el a legmagasabb fokozatú állami szabadalmat.
Mindezek mellett folyamatosan bővítenünk kell az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások körét, különösen a márkapozicionálás, vagy service design vonalon. Így aztán nem unatkozunk.
Faludi Péter, Havas Media Hungary, ügyvezető igazgató
Egyértelműen a new business tevékenység a legnagyobb fókusz, ennek tükrében alakítottuk át idén a struktúránkat, amely az ősz folyamán lesz végleges. A folyamatos szakemberhiány pedig évek óta iparági probléma, ez idén is komoly kihívás elé állított minket, ezért is visszük tovább, és fejlesztjük a belső HR programunkat. Ennek az eredménye, hogy idén minimális a fluktuáció, és több régi kollégánk is visszatért hozzánk.
Gulyás János, Wavemaker Hungary, ügyvezető igazgató
Azt hiszem, ez nem csak nálunk és nem csak a mi iparágunkban igaz, de talán a HR kérdések a legfeszítőbbek. Megtalálni, megtartani, motiválni – mindenféle okokból egyre nagyobb figyelmet követel ez a terület. A Wavemakerben reményeim szerint jó úton járunk a 21. századi kommunikációs ügynökség összerakásában, de az biztos, hogy nem biliárdasztal simaságú ez az út, hogy ismét egy British understatement-tel éljek. Ez is okoz néhány álmatlan éjszakát és meg több pörgős nappalt.
Szabó Edina, OMG Hungary, ügyvezető igazgató
A piaci költésnövekedés hatására megnövekedett tévéreklám iránti kereslet, és a szinte maximumon lévő reklámidő együttesen kihívások elé állítják a piaci szereplőket a televíziós kampányok teljesítése kapcsán. Ennek napi menedzselése komoly feladat a kollégák számára.
Másrészről a folyamatos, digitális szakmai fejlődés biztosítása áll az ügynökségünknél a középpontban, annak érdekében, hogy hosszú távon is biztosítsuk az ügyfeleink számára az adatalapú, innovatív és hatékony megoldásokat a kampányokban.
Hidvégi Krisztina, New Land Media, médiaigazgató
A hirdetési piacon az online hirdetések tervezésére és utólagos vagy kampány közbeni mérésére számos eszköz, szoftver áll rendelkezésre, így pontosan célzott hirdetések futtathatóak. Például az már alap, hogy egy webshop össze van kötve Adwords fiókkal, így már rögtön látszik, hogy mennyi értékesítés jött milyen ráfordításból, így a hirdetések hatékonysága folyamatosan javítható.
Vannak azonban olyan esetek és szektorok, amikor az értékesítési célok gyors és pontos lekövetése nehéz. Fontos lenne a folyamatos adatcsere a hirdetések, az értékesítési maximum, valamint az adott értékesítési állapot között. Azonban egy értékesítési igény felmerülése egy teljesen külön rendszerből szűrhető le adott esetben, például hogyan áll az eladott jegyek aránya, vagy a szállodai szobák foglaltsága.
Ilyen értékesítési állapotból a hirdető hirdetési igényt, briefet tud megfogalmazni az ügynökségnek, aki pedig egy teljesen külön rendszerben igyekszik az éppen megfelelő demográfiai adatokkal, érdeklődési kategóriákkal bíró egyéneket megcélozni. A kettő közt egyfelől jól látható az időbeli eltérés, másfelől a nem teljesen átfedő célcsoporthalmaz is. A rendszer ezáltal lassú és meddőszórással bíró hirdetési eredményeket is ad, sok múlik a hirdető és az ügynökség gyors és rugalmas együttműködésén is.
Vannak olyan szektorok, ahol mi is dolgozunk olyan rendszer kialakításán, ahol ezen adatok egy rendszerből egy real time, összefésülhető, gyors és adott esetben automatikus, emberi beavatkozást is minimálisra csökkentő hirdetéskezelést tesz lehetővé.
Kosaras Klaudia, Atmedia, kereskedelmi igazgató
Mi már gőzerővel dolgozunk a 2020-as sales stratégiánkon, és hasonlóan az előző évhez, most is nagy kihívást jelent majd a piaci szereplőkkel elfogadtatnunk az árkorrekció szükségességét.
Egy ideje már beszélünk különböző fórumokon arról, hogy a televízió iránt megnövekedett kereslet nem áll összhangban a nézettségek változásával, így az igények kiszolgálása kihívást jelent a sales house-ok számára. Fontos tehát, hogy inflációkövetés alakuljon ki az árakban, és könnyítsük a kereslet kiszolgálását.
Emellett, multimédiás sales house-ként további feladatunk az online és a rádiós felületeink, valamint a televízió közötti szinergiák még hatékonyabb kiaknázása.
Dudás Gergely, R-Time, ügyvezető igazgató, RTL Magyarország, kereskedelmi igazgató
Mint Total Video sales house a legizgalmasabb feladat a televízió és a BVoD (Broadcaster Video on Demand, mint az RTLMost) közötti összehangolt gondolkodás erősítése a hirdetőknél és ügynökségeknél. Ennek vannak már úttörői, akik például az RTL Most platformot elkezdték egy prémium televíziós felületként kezelni, amivel addicionális elérést biztosítanak a lineáris tévékampányaikhoz. Az ilyen piacformáló megoldások segítenek átalakítani és átjárhatóvá tenni a sok esetben berögzült panelekben való gondolkodást.
A médiaügynökségi és reklámértékesítési szakembereket megkérdeztünk arról is, hogy idén mennyire lesz erős az év végi időszak a hirdetési piacon. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy valóban csökken-e a reklámköltések év közbeni megoszlásának szezonalitása.
Az erre adott válaszaikból készített összeállítást a Marketing & Média héten megjelenő legfrissebb lapszámában olvashatják.