Ezekre a kihívásokra kell készülni a médiapiacon

Media Signpost Shows Internet Television Newspapers Magazines And Radio

Negyven milliárd forint tűnt el tavaly a hazai médiapiacról a Whitereport legújabb negyedéves jelentése szerint. Jövőre a vásárlóerő alakulása és a generációs szakadék növekedése okozhat nagyobb kihívást a hazai piacon.

A Whitereport összesítése szerint a hazai médiavállalatok éves nettó árbevétele (benne a hirdetési, terjesztési és egyéb árbevételekkel) 2020-ban 40 milliárd forinttal csökkent. Ez 11 százalékos visszaesést jelent 2019-hez képest, vagyis 89-es WR-index. Hasonló zuhanásra még a 2008-as válság idején sem volt példa, a 2009/2008-as WR-index 91 volt, azaz csak 9 százalékos visszaesés következett be.

A 40 milliárd forintnyi „feketelyuk” felét a mozipiac adja, harmadát a sajtópiac, de csökkent a hazai online tartalomszolgáltatók bevétele és a rádióké is, különösen a közszolgálati és a helyi rádióké. A COVID-vesztesek legnagyobb része hazai tulajdonú kkv, többségükben mikro vállalat.

A Whitereport elemzése szerint jövőre a hazai reklám- és médiapiacot érintő legnagyobb globális kihívások között lesz, hogy a GDPR-ral Európában, a CCPA-vel Californiában és az egyre terjedő „privacy first” szabályozás miatt a 3. feles cookiek kivezetése várható, jó eséllyel 2022-ben. A Google új tracking megoldásának bevezetése átmeneti bizonytalanságot okozhat a kampányeredményekben és a kiadók hirdetési bevételeiben, ezért adatstratégiára lesz szükség márka/médiumszinten.

A tudás- és tőkeigényes digitális transzformáció éllovasai és a leszakadók tábora közt nyílik az olló, ami márka/médiumszintű helyzetfelmérést és fejlesztési tervet igényel. Elemzők a COVID globális hatásához hasonlítják az ellátási problémák hatását. Ez áremelést, szállítási bizonytalanságot hozhat a média fizikai termékeinél is.

A 2022-es hazai kihívások között az elemzés kiemelte a vásárlóerő alakulását, a digitálismédia-fragmentációt, ami miatt pontosabb targetálásra, független megközelítésre van szükség. Nő a szakadék a Z-generáció és a 40+ korcsoport médiafogyasztása között, amire szintén reagálni kell médium, illetve brand-specifikus stratégiával, illetve nagy kérdés, hogy az e-kereskedelmi boomból hogyan tudnak profitálni az ágazat szereplői.