- Hirdetés -

Ezekre érdemes figyelni az online piactereken

|

- Hirdetés -

Milyen jogai vannak a használt terméket interneten vásárló felhasználóknak? Elállhatunk-e a vásárlástól, ha magánszemélytől veszünk műszaki cikket? Eltérő-e ilyen esetben a garancia? Hogyan fizethetünk biztonságosan egy ismeretlen eladónak? A Vatera szakértői összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat az online piactereken való biztonságos vásárláshoz.

A kereskedők termékeit értékesítő hagyományos online áruházak mellett az online használtcikk-piacterek szerepe egyre nagyobb, hiszen továbbra is sokan keresnek használt vagy egyedi termékeket - akár már újonnan nem is kapható lemezeket, könyveket -, illetve hirdetik meg ezeken az újabbra cserélt eszközeiket.

Jellegük miatt az online piacterek vásárlóit eltérő jogok illetik meg a hagyományos áruházakból rendelőktől, ám ez korántsem jelent védtelenséget. A legnagyobb kockázatnak a közösségi oldalakon, nem ellenőrzött apróhirdetési oldalakon és fórumokon való adásvétel jelenti mind az eladókra, mint a vevőkre nézve, mivel ezeken nem érhetők el törvényi előírásokon felüli biztonsági szolgáltatások, amelyek például a Vaterán igen.

A hazai vásárlók általános jogai az online használtcikk-piactereken

Működési jellegükből adódóan az online használtcikk-piacterek eladói között egyaránt megtalálhatók magánszemélyek és cégek, kereskedők, a hazai vásárlókat pedig eltérő jogok illetik meg ezeken a platformokon attól függően, hogy az eladó vállalkozás vagy természetes személy.

Amennyiben az eladó fél egy kereskedő (vállalkozás), és az eladásra kínált termék új, a piactéren vásárlókat is az online vásárlásoknál kötelező 14 napos, indoklás nélküli elállási jog illeti meg. Ha egy eladótól több tételből, darabból álló terméket vásárol a vevő, az utoljára szolgáltatott tétel megvásárlásának időpontját kell alapul venni. A fogyasztó ilyen esetben elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja. Ha az eladó fél cég, használt termékek esetén is el lehet állni a vásárlástól, de hibás teljesítésre nem lehet hivatkozni a terméknek olyan hibái esetén, amelyekre a kereskedő előre felhívta a figyelmet.

Ha az eladó fél magánszemély, a tőle vásárolt sem új, sem használt termékekre nem vonatkozik a 14 napos elállási jog, ugyanakkor a Polgári Törvénykönyvben meghatározott feltételekkel hibás teljesítés esetében ekkor is lehetőség van az elállásra. Ilyen esetben a vevő az eladóhoz intézett jognyilatkozattal a vevő megszüntetheti a termék adásvétele kapcsán létrejött szerződést. Ekkor a már teljesített szolgáltatások, például a futározás költsége visszajár az eladónak. Ha pedig az adásvételt megelőző állapot természetben nem állítható helyre (például mert a vásárló egy ritka, bontatlan gyűjtői terméket rendel meg, de kibontja annak csomagolását, és ezt követően állna el annak megvásárlásától), akkor nincs helye az elállásnak.

A legfontosabb tanácsok piactéren vásárlóknak

Vaterás vásárlás során első körben célszerű megnézni az eladó fél értékeléseit a felhasználói nevére kattintva, hiszen ekkor jól látszik, hogy régóta van-e jelen a piactéren, és elégedettek-e vele a korábbi vásárlói. Gyanút kelthet a sok negatív értékeléssel bíró profil - a Vatera egyébként a több alkalommal szabálysértésen ért felhasználókat kizárja az oldaláról. De a friss, még értékelés nélküli fiókok esetében is érdemes fokozottan körültekintőnek lenni.

Nagy értékű termékek esetében ajánlott a személyes átvétel, vagy az utánvétes fizetés akkor is, ha az eladó pozitív értékelésekkel bír. Ha az eladó a piaci árnál irreálisan olcsóbban kínál egy terméket, illetve elzárkózik a személyes találkozótól, gyanút kelthet. Személyes átvétel esetén mindenképp érdemes alaposan megnézni a termékeket, ha pedig műszaki cikkről van szó, kipróbálás nélkül nem érdemes átvenni azt - erre ajánlott alkalmas időt és helyszínt találnia a feleknek.

Fontos tudni, hogy a Vatera platformján algoritmusok is figyelik a potenciális visszaéléseket, de a piactér ügyfélszolgálata is tud proaktív módon segíteni ezek megakadályozásában. Gyanús hirdetések esetében érdemes lehet várni a termék ellenértékének az átutalásával, jelezni az ügyfélszolgálatnak a gyanús tételt/eladót, és kivárni azt a két-három napot, amit az ügy kivizsgálása igényel. Ha ugyanis valaki azonnal utalja az ellenértéket, körülményesebb visszaszerezni az összeget egy esetleges csalótól.

IPhone-nal és LEGO-val is próbálnak csalni

A Vaterán évente százezernél is több tranzakció valósul meg problémamentesen, és legfeljebb húsz-harminc esetben van szükség rendőrség bevonására valamilyen visszaélés, például az eladott termék le nem szállítása miatt. Az utóbbi évek adatai alapján a csalók leginkább a műszaki cikkek kategórián belül próbálkoznak, azon belül is a mobiltelefon (ezen belül is főként az iPhone), notebook, újabban pedig a hiánycikknek számító videokártyák és játékkonzolok kategóriája érintettek. Előfordult hasonló visszaélés antik érme, illetve drágább LEGO-készletek esetében is.

Ha baj van, így kártalanít a Vatera

Problémás esetekben legtöbbször az eladóval való egyeztetés segít a kielégítő megoldás megtalálásában. Olyan esetekben, amikor az eladó és a vevő mégsem tud megegyezni, a Biztonságos Vásárlás Program keretében a Vatera bruttó 50 ezer forintos összeghatárig megtéríti a platformján vásárolt termékkel kapcsolatos minőségi kifogás által közvetlenül okozott kárt. Ha pedig valamilyen oknál fogva egy vaterás vevő nem kapja meg az általa kifizetett terméket, akkor a programban meghatározott feltételek teljesülése esetén termékenként bruttó 100 ezer forintig téríti meg a kárát a piactér.

Fontos, hogy a panaszt a vásárlástól számított 90 naptári napon belül kell jelezni a Vatera ügyfélszolgálatának, de a hatékonyabb ügyintézés végett érdemes ezt a lehető leghamarabb megtenni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....