- Hirdetés -

Ezért pánikolnak a pályakezdők

|

Mark Zuckerberg diploma nélkül lett a világ egyik legsikeresebb embere, Steve Jobs és Bill Gates szintén otthagyták az egyetemet, Quentin Tarantinónak pedig még érettségije sincs. Az előző példák persze kivételes esetek, több kutatás is bizonyítja, hogy a jólét és az iskolázottság szoros összefüggésben áll egymással, tehát 2018-ban is jó befektetést teszünk, ha időnket önmagunk fejlesztésére, tanulásra fordítjuk. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői szerint a szülőknek érdemes minél hamarabb körüljárni gyermekükkel ezt a témát. A beszélgetésnek jó kiindulópontot adhat, hogy a pénzintézet 2017-es felmérésében a magyar fiatalok jövővel kapcsolatos számításait, pénzügyi elvárásait kutatta.

A médiában, televízióban, az interneten számtalan példát látunk arra, hogyan tehetünk szert sikeres és gazdag életre, akár tanulás nélkül is. Miért kell iskolába járni? – teszi fel sok kisgyerek a kérdést. Később ez még komplikáltabbá válik: megtérül a tanulásba való befektetésem? Milyen életszínvonalat tudok kialakítani magamnak? A kérdés a pályaválasztási, továbbtanulási időszakban még fontosabbá válik a szülők és a gyermekek életében egyaránt, amire érdemes már korán felkészülni. A mérlegelésnél kiindulópontunk lehet az, hogy több kutatás is bizonyítja: a gazdasági jólét és az iskolázottság szoros összefüggésben áll egymással. Kézdi Gábor, a CEU docense és a Közgazdaságtudományi Intézet tudományos főmunkatársa például arra a közgazdaságtani megállapításra hivatkozik, hogy globálisan nézve az iskolázottabb emberek átlagosan 10 százalékkal többet keresnek. Mindemellett az iskolázottság pozitív hatása nemcsak az egyénnél jelentkezik, hanem annak környezetében is.

A fiatalok sokszor bizonytalannak érzik a jövőt, a körülöttük lévő világot vagy gazdasági klímát. A munkához való attitűd azonban szinte bármilyen életkorban formálható. Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója szerint a pályakezdő fiatalok nagyon különböző módon viszonyulnak a munkába lépéshez vagy a karrier fogalmához. Sokaknak vannak jó elképzeléseik, akár előrehaladott üzleti terveik is, de félnek kockázatot vállalni, mert nem tanulták meg, hogyan vágjanak neki annak a bizonyos nehézkes első lépésnek. Egyszerűen nincs meg hozzá a tudás- és készségbeli eszköztáruk. Hatalmas potenciált látok a fiatalokban, azonban céljainkért, önmagunk fejlesztésért mindennap minél fiatalabban tennünk kell, és ez igaz a pénzügyi tudatosságunkra is. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő idei fordulójára két hónap alatt már több ezer diák jelentkezett. Ez úgy érzem, egyértelmű mutató száma annak, hogy a fiatalok meg akarják tanulni, hogyan hozzanak okos pénzügyi döntéseket. A célunk az, hogy felnőtt korban képesek legyenek mérlegelni a lehetőségeiket, ne féljenek a pénztől és a munka világában is döntésképesek legyenek, ezáltal teljes életet éljenek.

A jóléttel és az iskolázottsággal kapcsolatos beszélgetésnek jó kiindulópontot adhat az is, ha szülőként látjuk gyermekeink jövővel kapcsolatos számításait, pénzügyi elvárásait is. A magyar pályakezdők stabil megélhetést keresnek fair fizetés mellett, derül ki a K&H ifjúsági indexéből, amelyben 2017 harmadik negyedévében 300 magyar fiatalt kérdeztek meg a 19-29 éves korosztályban a jövővel kapcsolatos elvárásaikról és a munkáról alkotott véleményükről. A kapunyitási pánik még mindig erősen jelen van a pályakezdők életében. Az elégedettségi ráták időről időre ingadoznak, de a stresszelők tábora változatlanul nagy Magyarországon. A megkérdezett diákok mintegy 49 százaléka szerint könnyű állást találni az iskolai évek után. Pozitív oldalról nézve ez javulás az előző negyedéves 40 százalékhoz, és az év eleji 44 százalékhoz képest.

Milyen bevételekkel számolnak itthon a fiatalok?

A K&H ifjúsági indexe szerint a 19-29 éves korosztály átlagosan nettó 105 000 forintot keres, ami az eddig mért legmagasabb érték. Az aktív kereső fiatalok 164 000 forintos átlagával szemben a diákok átlagos keresete csak 44 000 forint, míg a munkanélküliek 32 000 forintot említettek átlagosan. Az indexből az is kiderül, hogy a dolgozó fiatalok nettó fizetéssel kapcsolatos elvárásai kifejezetten óvatosak. Legalább egy kismértékű növekedésre az aktív dolgozók kétharmada számít (66%), akik között elsősorban a 19-25 évesek számítanak emelkedésre (78% vs. idősebbek 56%). A felmérés szerint a munkahelyét a magyar fiatalok 63 százaléka érezte stabilnak, ez kifejezetten kedvező értéknek számít; év elején még csak 55% gondolta így.

Elégedettek az életükkel?

Összességében az élettel való elégedettség értéke alacsonyabb a megelőző negyedév adatánál, a fiatalok 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy összességében elégedett az életével. A diákok a leginkább elégedettek (47%), míg a munkanélküliek sokkal kevésbé, náluk csak 6 százalék az elégedettek aránya.

A fiatalok alapvetően optimistán néznek a jövőbe: 71 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az életük a közeljövőben kisebb vagy nagyobb mértékben, de pozitív irányba fog megváltozni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...