A Harvard Egyetem legfrissebb kutása szerint a zoomolható felületű prezentációs szoftverek (mint amilyen a Prezi ) jobban teljesítettek a kettős vakteszttel végzett méréseken, mint a hagyományos slide-okkal vagy a prezentációs szoftver nélkül tartott előadások.
A PLOS ONE tudományos magazinban megjelent kutatás a különböző kommunikációs csatornák pszichológiáját vizsgálta. Az eltérő prezentációs technikák összehasonlításakor a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az interaktív előadás és a zoomlolható felület (Zoomable User Interface – ZUI) – amelyben az előadó egy elméletben végtelen vászonon helyezi el az információkat és azokba belezoomolva illetve a hallgatókat végigvezetve mondja el az előadását – emlékezetesebb, magával ragadóbb, és hallgatóság figyelmét jobban lekötő prezentációkat eredményezett. A kutatók a kísérlethez a zoomolható felületű szoftverre a példaként a Prezit, a slide alapú prezentációs szoftverek közül pedig a Power Pointot használták.
“A kutatásban részt vett alanyok, a Prezit (a zoomolható felületű szoftvert) rendszerezettebbnek, magával ragadóbbnak, meggyőzőbbnek és hatékonyabbnak találták, mint a PowerPoint-tal vagy a csak szóban elmondott előadásokat” – írták a kutatók a PLOS ONE-ban megjelent cikkükben.
“Mivel a zoomolható felület tulajdonságait alapvetően az oldalirányú mozgás és a zoomolás határozza meg, ezért a kutatás alapján teljes biztonsággal azt lehet mondanani, hogy a tesztalanyok a zoomolható felület illetve a slide alapú előadás, nem pedig nevesítve a Prezi és a Power Point között hoztak döntést”. – tették hozzá a kutatók. Ezzel együtt azt is kiemelték, hogy a kutatás alapján “nem csak azt mondhatjuk, hogy a közönség a Prezit, (zoomolható felületű szoftver) preferálta a Power Pointtal szemben (slide alapú szoftver), hanem az is kijelenthető, hogy a különbség a zoomolható felület tulajdonságaiban kereshető: azaz oldalirányú mozgás és a zoomolás lehetőségében”
A Harvard egyetem kutatását, amelynek célja az volt, hogy jobban megértsék az “üzenet” és a “médium” közötti kapcsolatot a Prezi kezdeményezte és finanszírozta. A kutatás az egyetemmel kötött megállapodás értelmében függetlenül, kettős vakteszttel készült. A kutatást, Samuel T. Moulton, a Harvard Egyetem Pszichológia tanszékének munkatársa, a Harvard Tanulási és Tanítási központjának korábbi igazgatója vezette.
A kutatás részletei
A tanulmány valódi üzleti élethelyzetek szimulálásával készült, amelyben a résztvevőket véletlenszerűen csoportokra osztották. A csoport tagjai Power Pointtal slide alapú, Prezivel pedig zoomolható felületű előadásokat készítettek. Emellett csak szóban, vizuális segédeszköz nélkül is előadták az előadásukat egy reprezentatív mintájú közönségnek.
Miután a csoport tagjai mind a három formában megtartott előadást meghallgatták, úgy nyilatkoztak, hogy a zoomolható felületű eszközzel, vagyis a Prezivel tartott előadások voltak a legösszeszedettebbek, magukkal ragadóbbak, meggyőzőbbek és hatékonyak.
A kutatók a következő megállapításokat tették:
A vizuális segítség nélkül szóban elmondott valamint a slide alapú előadásokkal szemben (amelyek egy előre meghatározott útvonalon lineáris előadást tesznek lehetővé) a zoomolható virtuális vásznon készült előadások jobban lekötötték a közönség figyelmét és élvezetesebbek voltak számukra.
Mivel a zoomolható felülettel elmondott előadások élvezetesebbek voltak és a jobban megfogták a közönséget, ezért azokat az előadókat, akik ezt használták, pozitívabban ítélte meg a hallgatóság.
Az eredmények azt mutatják, hogy “a résztvevők a prezentációk alapján hoztak üzleti döntést az előadókkal kapcsolatban és a zoomolható felüleletű szoftverek, mint például a Prezi, előnyösen befolyásolta, hogy milyen véleményt formáltak.
“A kutatás segítségével még többet tudhatunk meg a kommunikáció pszichológiáról” – mondta Árvai Péter, a Prezi társalapítója és vezérigazgatója. “Ezek az eredmények világosan megmutatják, hogy milyen előnyöket jelent az a fajta vizuális kommunikáció, amelyeket a zoomolható felület, vagyis a Prezi használata tesz lehetővé. Ezáltal valódi kapcsolatot építhetünk a közönségünkkel és hatékonyan, de mégis élvezetesen tudjuk elmesélni a történeteinket.