- Hirdetés -

Ezt érdemes tudni a kötelező visszaváltási rendszerről

|

Már a bevezetéstől számított néhány napon belül sok kérdés merült fel a fogyasztókban az új betétdíjas rendszerről, miközben a csomagolóanyagok visszaváltása már több országban eredményesen működik és hatékonyan támogatja a környezetvédelmi célok teljesítését. Az indulással együtt járó fogyasztói kérdésekre és kételyekre a Szentkirályi Magyarország válaszol.

2024 január 1-től elindult a betétdíjas rendszer, vagyis egyes italcsomagolások kötelező visszaváltását ezentúl jogszabályi rendelkezések szabályozzák. A DRS (Deposit Return System)

néven is ismert kötelező visszaváltási rendszerben a fogyasztó a termék árán felül egy fix betétdíjat is megfizet a vásárláskor, amelyet a csomagolás visszaváltásakor teljes egészében visszakap.

A visszaváltási rendszerben a 0,1 liternél nagyobb és 3 liternél kisebb PET palackok, alumínium dobozok és nem újratölthető üvegek vesznek részt. A rendszer célja a hulladékmennyiség csökkentése, a begyűjtött csomagolások hatékonyabb újrahasznosítása, hosszú távon pedig a körforgásos gazdaság kialakítása.

A Szentkirályi Magyarország hosszú évek óta dolgozik a körforgásos gazdaság megvalósítása érdekében, és a betétdíjas rendszer sikere kulcsfontosságú a fenntarthatóság szempontjából.

Habár a rendszer nemrég indult el, már most számos tévhit kering róla a fogyasztók körében. Az alábbiakban a vállalat szakértői válaszolnak a leggyakrabban felmerülő kérdésekre, hogy ezzel is segítsék a vásárlókat a zökkenőmentes átállásban.

Drágábbak lesznek a termékek a betétdíj miatt?

Valójában nem. A betétdíj nem áremelkedés, hiszen a fogyasztó a palackok visszaváltásakor teljes egészében visszakapja a fix betétdíj összegét. Továbbá minden kereskedőnek fel kell tüntetnie

a betétdíjat az ár-táblákon és a számlákon is, így a vásárló pontosan látni fogja a termék tényleges árát és a visszajáró betétdíj összegét.

Minden palack után visszajár a betétdíj?

Fix betétdíj azokért a csomagolásokért jár vissza, amelyekért a fogyasztó a vásárlás alkalmával kifizette a díjat. Betétdíjat azokra a termékekre vetnek ki, amelyeken megtalálható az

erre figyelmeztető logó, és kizárólag a logózott palackok válthatók vissza a kihelyezett automatákban.

Nem is lehet még visszaváltható csomagolással találkozni...

Habár a rendszer január 1-vel elindult, az iparági szereplőknek idő kell az átállásra, amely az új címkék bevezetésén túl a termékek regisztrációját és auditálását is magában foglalja,

ez pedig akár több hétig is tarthat. A gyártók többsége, köztük a Szentkirályi Magyarország is várhatóan tavasztól küldi a boltokba visszaváltható palackba csomagolt termékeit. A hatályos rendelet értelmében a gyártók 2024. július 1-ig értékesíthetik a régi csomagolású termékeket, amelyek a lejárati idő végéig maradhatnak a polcokon.

Miért nem lehet összenyomni a palackokat? Ez nehezíti a visszavitelt…

A DRS automata csak úgy tudja leolvasni a rajta található kódot, ha a palack összenyomás nélkül, sérülésmentesen, eredeti formájában kerül be a gépbe. A vásárló pedig csak akkor kapja

vissza a betétdíj összegét, ha az automata be tudta olvasni az említett kódot. Tapasztalatok szerint más országokban is hamar megszokták a vásárlók az új rendszert, ráadásul az üres palackokat lényegesen könnyebb szállítani a teli, bontatlan társaiknál, így ez sem okozhat gondot.

Ez is csak egy újabb bonyolult rendszer a fogyasztók lehúzására...

A rendszer hatékony működése mindenki érdeke, hiszen a betétdíjas rendszer bevezetése a legfontosabb lépés a körforgásos gazdaság megvalósításához. A gyártók jelentősen csökkenthetik

karbonlábnyomukat, a kereskedők a visszaváltási rendszerrel biztosíthatják, hogy a fogyasztók visszatérjenek hozzájuk, a MOHU a visszaváltott nyersanyagok feldolgozásával foglalkozik, a vásárlók pedig biztosak lehetnek abban, hogy az általuk visszaváltott csomagolások újrahasznosulnak és nem szennyezik a környezetet.

Teljesen felesleges a rendszer, úgysem fog működni...

A visszaváltási rendszer több külföldi országban már nagy sikerrel működik. Szlovákiában 2022 januárjában vezették be, és egy év alatt a palackok 70 százalékát váltották vissza, míg

Németországban, ahol 2003-ban vezették be a rendszert, mára a csomagolások közel 100 százalékát visszaváltják a vásárlók.

Magyarország le van maradva a bevezetéssel...

Magyarország kifejezetten élen jár a bevezetéssel: Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, sőt a szomszédos Ausztriában sincs még betétdíjas rendszer.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...