- Hirdetés -

Ezt hozta a COVID a médiapiacon – K-alakú válsággal küzd a szektor

|

- Hirdetés -

Az egy éve tartó pandémia és gazdasági világválság hatására a hazai médiapiacon egy K-alakú válság bontakozik ki a Whitereport jelentése szerint. A több mint ezer hazai médiavállalat 97%-a kkv, amelyek többsége a K alsó szárára kényszerülve a túlélésért küzd.

A múlt évben jelentős vásárlóerő-csökkenés következett be, az e-kereskedelem növekedése ellenére visszaesett a kiskereskedelmi forgalom. Az infláció és a munkanélküliség nőtt, emelkedett az egyéni vállalkozásukat szüneteltetők száma – írja elemzésében a Whitereport. A korábbi válságok nemzetközi tapasztalatai alapján a fenti gazdasági tényezők többszörösen hatnak a reklám- és médiapiac bevételváltozására.

A COVID-19 járvány miatti közösségi távolságtartás nagyobb arányú távmunkát és új fogyasztási környezetet jelent immár egy éve. Ez egyre tartósabban alakítja át a szokásokat. A márkák közti verseny is átalakul, egyre inkább jellemző a termékkategóriák közti verseny is: print előfizetés vagy online? Kábeltévé vagy Netflix? Könyvrendelés vagy onlineszínház-jegy?

A helyzetet bonyolítja, hogy alapvető targetálási és kampánymenedzselési változás jön a személyes adatok védelme kapcsán a third-party cookie-k használatának eltörlése miatt. A globális platformok reklámpiaci versenyelőnyeit több versenyhivatal vizsgálja. Néhány EU-s ország bevezette a Digital Services Taxt; napirenden az online kiadók és platformok közti elszámolási kérdések; az e-kereskedelmi törvény átalakítása; influencerek jogi keretei; a mis- és disinformációs kérdések kontra szólásszabadság a járvány miatt még fontosabbá váltak; a Trump vs Twitter ügy kapcsán újabb szabályozási kérdések merültek fel stb.

Az Európai Bizottság 2020 téli előrejelzése szerint az oltási kampány után fellendülés jön. Kérdés, hogy 2021 második felében Magyarországon számíthatunk-e jelentős oltási szint elérésére, és ezzel újranyitásra?

Ha igen, az első félév várhatóan akkor is az állandósult COVID-válságban zajlik. Az egy éve tartó pandémia és gazdasági világválság hatására a hazai médiapiacon egy K-alakú válság bontakozik ki.

A gazdasági visszaesés és a közösségi távolságtartás miatt online irányba elmozdulás hatása kettős, de egy irányba mutat. Felgyorsította a korábbi trendeket, a fel- és lefelé ívelőeket egyaránt- a járvány miatti közösségi távolságtartás a fizikai terjesztésre épülő médiatermékek (print, outdoor, mozi) közönségelérésének csökkenését és a digitális terjesztésben levők növekedését eredményezte. Emellett a krízis digitális irányba terelte a működést az értékesítéstől az ügyfélszolgálaton keresztül számtalan kereskedelmi-marketingfunkcióig – cégmérettől függetlenül.

A K-alakú válság nyertesei és vesztesei

A K felső szárán vannak a globális online platformok: a rövidtávú értékesítési fókusz ide tereli a hirdetői költéseket a brandépítésre jobban alkalmas, ám nagyobb kampányszintű költést igénylő hagyományos médiumokról. A televíziós és streaming előfizetések és kismértékben az online tartalom előfizetések mértéke is nő. Könnyebb helyzetben vannak a túlélés szempontjából a jelentősebb állami reklámbevételhez jutó médiacégek.

A több mint ezer hazai médiavállalat 97%-a kkv, amelyek többsége a K alsó szárára kényszerülve a túlélésért küzd. Digitális transzformációjuk tőke híján további lemaradást eredményez, ezáltal a hazai tartalomipar jelentős veszteségeket szenvedhet. A hazai médiavállalatok COVID-válság előtt átlagosan jellemző 3-5%-os profitrátája (Whitereport-tényadat) mellett a 2020-ra becsült kétszámjegyű bevételcsökkenés és elhúzódó járványügyi helyzet jelentős kihívást jelent a legtöbb médiacég számára.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az ár a legfontosabb, ha elektronikai cikkeket veszünk

Elsősorban ár alapján választanak elektronikai eszközt a magyarok, a termék márkája közepesen meghatározó szempont, míg dizájnja szinte alig – derül ki az Euronics Műszaki Áruházlánc belső kutatásából, amelynek során a cég saját dolgozói körében...

Ezt kell tudni a Google Pay működéséről

8109 forint - átlagosan ekkora összeg jutott egy belföldi kártyás vásárlásra, összesen pedig közel 520 millió tranzakcióra jutott 4216 milliárd forintos forgalom. Erre a piacra lépett be a világszerte egyre nagyobb teret nyerő Google...

A hiteles tartalom adja az influencer marketing erejét

Az influencer marketing ma már lényegében kikerülhetetlen, ezzel együtt pedig az ilyen jellegű ügynökségek munkája is felértékelődött az elmúlt években. A Star Network Influencer Ügynökség értékesítési vezetője, Sápi Márton a Trend FM vendégeként mesélt...

Tinderen támadnak a kiberbűnözők

A Sophos elemzést tett közzé egy nemzetközi kriptovaluta-kereskedelmi átverésről, amely iPhone felhasználókat céloz olyan társkereső appokon, mint a Bumble vagy a Tinder. A támadók kiterjesztették célpontjaik csoportját az ázsiai felhasználókon túl az USA-ban és...

Ilyen volt a Lányok Napja a Telekomnál

A Nők a Tudományban Egyesület által szervezett Lányok Napján a technológiai pálya különböző szakmáiról tudhattak meg többet az érdeklődő középiskolások. A rendezvényhez kapcsolódva a Magyar Telekom és a T-Systems közel száz diáklányt fogadott székházukban,...

Megközelítette a 70 milliót az HBO és az HBO Max

A harmadik negyedév végén már nagyon közel járt a 70 millióhoz az HBO és streaming szolgáltatása, az HBO Max egyesített ügyfélszáma – derül ki a WarnerMedia tulajdonosa, az AT&T jelentéséből. A vállalat várakozásai szerint...

Jön a Ninja Warrior Hungary harmadik évada! (x)

Még nagyobb kihívásokkal, nehezebb akadályokkal, megújult stúdióval és látványvilággal érkezik október 25-én, hétfőn este a TV2 képernyőjére a Ninja Warrior Hungary harmadik évada. A TV2 szuperprodukciója megújult struktúrával, minden hétköznap este látható Lékai-Kiss Ramóna,...

Folytatódik a Westend kreatív pályázata

2021. októberében új tematikával jelentkezik a Westend bevásárlóközpont kreatív logó pályázata. Tavaly számos sikeres pályamunka érkezett profi és autodidakta tervezőgrafikusoktól és képzőművészektől, amelyek közül a neves zsűri szakmai szempontok szerint állított fel egy sorrendet....

Nagyot zuhant a munkavállalói elkötelezettség

A Kincentric mérései szerint globálisan nagyot zuhant a munkavállalói elkötelezettség általános szintje 2021 második negyedévében, azok után, hogy a pandémia első hullámában még pont ellentétes folyamatok zajlottak – minden bizonnyal a nagyfokú bizonytalanságnak köszönhetően....

Újra lehet pályázni a Microsoft HR-es díjára

November 14-ig pályázhatnak a vállalatok a legjobb hazai HR gyakorlatokat díjazó HR Best „Futureproof Organizations” kategóriájában. A Microsoft által harmadszor meghirdetett díj célja, hogy a technológia és az ember kooperációját ötvöző jó gyakorlatokat megmutassák...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

X-Faktor nézettség Höcher

Újabb héten nyert az X-Faktor

Ismét az X-Faktor volt a hét legnézettebb műsora. A második legnézettebbnek pedig a Sztárban sztár leszek bizonyult. Jelentős hatással volt a múlt hét nézettségi versenyére a Nyerő páros indulása. Az elmúlt héten közel két százalékpontot...

Az ár a legfontosabb, ha elektronikai cikkeket veszünk

Elsősorban ár alapján választanak elektronikai eszközt a magyarok, a termék márkája közepesen meghatározó szempont, míg dizájnja szinte alig – derül ki az Euronics Műszaki Áruházlánc belső kutatásából, amelynek során a cég saját dolgozói körében...

Ezt kell tudni a Google Pay működéséről

8109 forint - átlagosan ekkora összeg jutott egy belföldi kártyás vásárlásra, összesen pedig közel 520 millió tranzakcióra jutott 4216 milliárd forintos forgalom. Erre a piacra lépett be a világszerte egyre nagyobb teret nyerő Google...

A hiteles tartalom adja az influencer marketing erejét

Az influencer marketing ma már lényegében kikerülhetetlen, ezzel együtt pedig az ilyen jellegű ügynökségek munkája is felértékelődött az elmúlt években. A Star Network Influencer Ügynökség értékesítési vezetője, Sápi Márton a Trend FM vendégeként mesélt...

Tinderen támadnak a kiberbűnözők

A Sophos elemzést tett közzé egy nemzetközi kriptovaluta-kereskedelmi átverésről, amely iPhone felhasználókat céloz olyan társkereső appokon, mint a Bumble vagy a Tinder. A támadók kiterjesztették célpontjaik csoportját az ázsiai felhasználókon túl az USA-ban és...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

DATA